„Лукойл“ придобива част от „Яндекс“
„Руският Google“ вече ще е изцяло собственост на местни компании

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Yandex NV, базираният в Нидерландия собственик на руската технологична компания „Яндекс“, продава акциите си в „руския Google“. Купувач е „Консорциум.фърст“, в който водещо участие има петролната компания „Лукойл“.
Сделката, на обща стойност 5.21 милиарда долара (475 милиарда рубли), ще бъде осъществена чрез размяна на акции и плащане в брой в китайски юани.
Кремъл преговаря с Yandex NV от близо година и половина, за да отдели руския бизнес от холандската компания майка. При осъществяване на сделката така нареченият „руски Google“ ще попадне изцяло под местна собственост, предава Reuters.
„Консорциум.фърст“ (Consortium.First) е наскоро формиран инвестиционен фонд, който се управлява от членове на ръководството на „Яндекс“ в Русия и е подкрепен от четири финансови компании. Една от тях е „Аргонаут“ – инвестиционен фонд, чийто собственик е „Лукойл“.
От Yandex NV твърдят, че никой от купувачите не е подложен на санкции то САЩ, Европейския съюз, Великобритания или Швейцария.
В края на 2021 г. „Яндекс“ бе оценена на 30 милиарда долара. Тя бе смятана за една от малкото руски компании, които имат потенциал да се превърнат в глобални бизнеси. След началото на войната в Украйна обаче стойността на фирмата рязко пада. При започване на преговорите около сделката пазарната цена на „Яндекс“ е 10.2 милиарда долара, като е определена въз основа на средната стойност през последните три месеца на акциите на компанията на Московската фондова борса.
След излизането на информацията за продажбата, акциите на „Яндекс“ са се понижили с 9%.
За да одобри сделката, руското правителство изискваше „задължителна отстъпка от поне 50 на сто от „справедливата стойност“, съобщиха от Yandex NV. Те добавят, че паричният еквивалент на сделката ще е най-малко 230 милиарда рубли и около 176 милиона акции на Yandex NV клас А.
След като бъде одобрена от регулаторите и акционерите, продажбата следва да бъде завършена на два етапа. Първият се предполага да приключи до средата на 2024 г., а вторият – седем седмици след това.
От Yandex NV запазват четири технологични бизнеса в секторите на облачните технологии, базите данни, автономното шофиране и образователните технологии. Те ще запазят и центъра си за данни във Финландия, както и „основния актив на интелектуалната собственост“ – 1 300 служители и преходни лицензи.
След приключване на сделката нидерландската компания майка трябва да спре да използва марката „Яндекс“.
По статията работи Цветелина Чучукова