Меморандумът с Gemcorp: Много нарушения и неясни действия
Парламентът прие силно негативния доклад на специалната комисия, депутатите от ПП го нарекоха „абсолютна измислица“ и „изфабрикуван“

© ECONOMIC.BG / БТА
Редица административни нарушения на правилници, наредби и закони и липса на налични документи около сключения меморандум на правителството на Кирил Петков с компаниите Gemcorp и IP3 за 1 млрд. лв. Това показа докладът на временната комисия в парламента за установяване на фактите около злополучния енергиен меморандум. От „Продължаваме промяната“ оспориха някои от тях, докато за други признаха, но в крайна сметка описаха доклада като „абсолютна измислица“ и го заклеймиха като „изфабрикуван“ и „измислен“.
В крайна сметка след петчасови дебати парламентът одобри доклада на временната комисия и ангажимента той да бъде изпратен до редица институции. Против гласуваха единствено от „Продължаваме промяната“ и техния верен политически партньор „Демократична България“.
В доклада на комисията като цяло прави впечатление, че в Министерски съвет и Министерството на енергетиката липсват редица искани от комисията документи – за провеждани преговори между двете страни по меморандума, за извършени предварителни проверки на компаниите, изисканите от ДАНС проверки на двете фирми, документи от за наличие на квалифицирани експерти и други. Въпреки своята експертна функция Министерството на енергетиката не е участвало в подготовката на проекта на меморандум и в изготвянето на съпътстващи документи, става ясно от доклада.
Министерски съвет и Министерството на енергетиката не разполагат и с особено на брой доказателства за срещи или кореспонденция между двете страни, подписали меморандума.
Основната комуникация – частни разговори, устна форма, без да бъде оставена следа“, обобщи депутатът от ДПС Станислав Анастасов.
В комисия ресорният министър Росен Христов обясни, че енергийното ведомство
изпитва трудности при събирането на информация за меморандума, тъй като не са спазени вътрешни процедури“.
Законови нарушения
Според доклада процесът по сключване на меморандума нарушава няколко нормативни клаузи.
Първата от тях е, че Министерският съвет не е одобрил проект на меморандум и не е упълномощил тогавашния министър на енергетиката Александър Николов да го подпише. Така е нарушен Правилника на МС. Депутатът от „Продължаваме промяната“ Венко Сабрутев накратко коментира, като припомни, че подобни документи без санкция на МС са сключвали и ГЕРБ навремето.
Вторият законодателен пропуск е, че според Конституцията при клауза за арбитраж, каквато присъства в меморандума, документът трябва да премине през Народното събрание, което да го одобри. Това не се е случило, а според бившия енергиен министър Александър Николов арбитражът е само в полза на България. В подписания документ обаче това никъде не е уточнено.
И въпреки че както няколко пъти от „Продължаваме промяната“ повториха – меморандумът е „неангажиращ“, клаузите за арбитража действат до две години след прекратяването на меморандума.
Компаниите нямат претенции към българската държава и няма финансови вреди за държавата от действието или прекратяването на меморандума“, категоричен бе Сабрутев.
Третият по-голям законодателен пропуск, според доклада, е липсата на нотификация от Европейската комисия, тъй като меморандумът включва и анализиране на възможностите в ядрената енергетика. Според „Продължаваме промяната“ това трябва да се направи само при реална оферта, обвързана със задължения, но не и при анализиране на алтернативите. Точният текст на чл. 103 от Договора за създаване на Европейската общност за атомна енергия не дава ясен отговор коя от двете страни е права.
Не на последно място, докладът установява, че финансовият и енергиен министри – тогава Асен Василев и Александър Николов – не са предоставили отчет от командировката си в САЩ, скоро след която бе сключен и меморандумът. От „Продължаваме промяната“ признаха това нарушение.
Прекратяването на меморандума
Според наличната документация правителството на Кирил Петков се е запознало в края на април със справка, предоставена от ДАНС, относно лицата, с които е подписан меморандумът. Тя е извършена след обществено недоволство, породено от старите връзки на Gemcorp с руски среди. Справката е поверителна. Едва три месеца по-късно енергийният министър Александър Николов прави и първите стъпки за прекратяването на своеобразното споразумение.
Това се случва с негово писмо, с което информира Gemcorp и IP3, че иска да организира среща за прекратяване на меморандума. Енергийното министерство обаче няма информация такава среща да е организирана и отговор да е получаван. Така през ноември служебният кабинет на Румен Радев се възползва от клауза в меморандума и изпраща едностранно предизвестие за прекратяване на меморандума. В рамките на този месец и от двете компании е получен отговор, с който те смятат меморандума за затворена книга.
Лабиринт от документация и нарушения
Като цяло докладът показва административни нарушения, като по никакъв начин към момента държавата не е понесла финансови вреди. В същото време обаче в доклада е записано, че на база на меморандума дни след неговото сключване двете корпорации са изискали „голям обем информация“ от обществения газов доставчик „Булгаргаз“ и е направен опит за събиране на информация от „Мини Марица Изток“ и „Български енергиен холдинг“. Каква информация реално е предоставена, остава под въпрос.
Темата за меморандума още веднъж обаче нажежи атмосферата в Народното събрание и бе използвана за предизборна кампания и нападки между ГЕРБ и „Продължаваме промяната“.
Доклад на временната комисия в парламента за установяване на фактите около меморандума с Gemcorp и IP3 Corp... by Antoniya Simova on Scribd