Мястото на жените пилоти по време на коронакриза
Само 5.3% от пилотите в световен мащаб са били жени преди кризата, показват данните на ISWAP

© ECONOMIC.BG / БТА
Когато Мегин Томпсън намери мечтаната си работа като търговски пилот миналата година, тя беше една от хилядите жени, които бяха наети в сектора, който обикновено се смята за „мъжки“. Но поради големия интерес и липсата на работна ръка, жените все по-често започнаха да сядат в пилотските кабини.
„Превземането“ на мъжката професия обаче е под заплаха, тъй като коронакризата превърна липсата на пилоти в техен излишък и масово авиокомпаниите започнаха да съкращават персонал – включително пилоти, независимо дали са мъже или жени, с цел минимизиране на натрупаните разходи заради кризата.
Само в Съединените щати две от най-добрите авиокомпании ще трябва да се разделят с над 3000 пилоти, тъй като правителствените стимули за сектора изтичат. Съгласно споразуменията за съкращаване между авиокомпаниите и профсъюзите младшите пилоти ще загубят работата си преди по-възрастните, независимо от техния пол, раса или възраст.
Това споразумение за много от западните авиокомпании означава, че последните наети служители винаги първи си отиват в случай на съкращения. Част от това споразумение е и правилото по-големият процент от новонаетите служители да са жени, уточняват от Международната асоциация на жените пилоти на самолети (ISWAP).
32-годишната Томсън е пилот в регионален превозвач, собственост на American Airlines. Тя е една от 600-те пилоти жени в САЩ, които вероятно ще бъдат съкратени от след 1 октомври, освен ако правителството не продължи своите стимули за сектора, които изтичат в края на този месец.
Тя споделя, че малкият ѝ стаж я поставя в реална заплаха от съкращение. „Ако се върнете назад във времето преди 40 години, това е бил мъжки свят през цялото време. Така че няма много жени пилоти, които да са защитени от съкращения“, споделя Мегин Томпсън пред Reuters.
Преди кризата глобалните въздушни пътувания нарастваха с рекордните 5% годишно, генерирайки нужда от 804 000 пилоти през следващите 20 години, според оценките на Boeing. Необходимостта от повече пилоти накара „превземането“ на тази мъжка професия от жените да стане все по-явно. Но една от най-тежко пострадалите индустрии от коронавируса, няма да се върне на нивата си от преди пандемията поне до 2024 г., според последните прогнози.
Въпреки кампанията за набиране на жени в професията, само 5.3% от пилотите на авиокомпании в световен мащаб са били жени преди коронавирусната криза, показват данните на ISWAP. Този процент се очаква драстично да намалее след като авиокомпаниите изпълнят плануваните си съкращения.
Около 5.2% от всички служители на America Airlines са жени. От компанията отказват официален коментар, но според говорител на профсъюза делът на жените в авиокомпанията след съкращенията ще намалее до 4.9%.
Насърчаването на заетостта на жени пилоти се превърна в ключова цел, след като индустрията беше критикувана за това че прекалено малък процент от служителите са от нежния пол.
Една от държавите в света, в която най-добре се развива това приобщаване е Индия, където около 12% от пилотите на самолети са жени. Доста голям процент на фона на това, че в държавата обикновено не се приема добре новината, че жена работи толкова важна професия.