Може ли някой да обясни съществуването на Cybertruck?

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Има легенда, че човек си е купил Tesla Cybertruck за 100 000 долара и повече и сега го държи на улицата пред дома си, изложен на природните стихии, далеч от станция за зареждане, губейки стойност с всяка изминала секунда.
Този човек и хиляди други в Съединените щати са избрали да вложат парите си в един от най-спорните потребителски продукти, правени някога. И не може да не се запитаме какво кара хората да отделят толкова сериозни пари за такава нова, определено странно изглеждаща кола, която е измъчвана от проблеми с производителността от ден първи.
И шофирането на нещо различно от всичко друго на пътя със сигурност говори нещо.
Това е превозно средство, което определено трябва да направи впечатление“, казва Джонатан Елфалан, директор на тестването на превозни средства в Edmunds, цитиран от CNN Business. „Почти можеш да бъдеш псевдо-знаменитост, когато притежаваш такава.“
Разбира се, отбелязва Елфалан, това не е кола, която Edmunds препоръчва на хора, които търсят пикап.
Откакто Tesla пусна Cybertruck в края на миналата година – с цели две години закъснение от графика и десетки хиляди повече от първоначално обещаната покупна цена – собствениците и професионалните рецензенти не се притесняваха да изтъкват недостатъците на автомобила. И дори не става въпрос за неговата футуристична естетика на контейнер за боклук, въпреки че това със сигурност дава на критиците много възможности за обсъждане. Имаме предвид неговите хронични изтегляния от пазара и дизайнерски характеристики, които го правят уникален звяр, който да срещнете на пътя.
Ето кратък преглед на някои от проблемите на Cybertruck.
За по-малко от година пикапът беше изтеглен четири пъти – при два от тях трябваше превозните средства да бъдат докарани в сервизни центрове за ремонт, а при другите два ставаше въпрос за по-прости софтуерни корекции.
Миналата седмица списание Car and Driver написа, че Cybertruck дори не е класиран в списъка „EV на годината“, защото този пикап, който те са прегледали, се е провалил още на втория ден от тестването.
Tesla продава Cybertruck като „непробиваем за куршуми“, но поне един собственик откри, че превозното му средство е станало безполезно само няколко часа след като го е прекарал през автомивка.
И за това има видеоклипове.
Разпространени са множество видеа, показващи как Tesla Cybertrucks затъват във всякакви ситуации, от които може би един по-обикновен пикап би могъл да се измъкне. Но независимо дали това е по вина на самия камион или на типичния му собственик, водещият инженер на Cybertruck на Tesla, Уес Морил, призна в X, че „реалните хора“ изпитват проблеми и каза, че обмисля добавянето на режим „откриване при затъване“ към софтуера на превозното средство, което „ще даде на водачите подканящо предложение, когато са заседнали, с идеи как да излязат от ситуацията“.
Неразрешени въпроси с безопасността
Cybertruck е кутия от неръждаема стомана с остри ъгли, 3200 кг тегло, която може да ускори от нула до 100 км/ч за 2.6 секунди. Подобно на много големи електрически пикапи, това е двойно по-голямо от теглото спрямо средната кола на пътя и много, много по-бърза. За сравнение, Toyota Rav 4 от 2015 г. ускорява от нула до 100 км/ч за около 8 секунди.
И това представлява физически проблем за всеки, който има лошия шанс да бъде ударен от Cybertruck.
Не мога да се сетя за друго превозно средство, за което бих казал, че е толкова смъртоносно за пешеходец, колкото Cybertruck“, казва Елфалан.
Tesla, която рядко отговаря на медийни запитвания, не отговори на искането на CNN за коментар. През декември изпълнителният директор Илон Мъск каза, че компанията е „силно уверена, че Cybertruck ще бъде много по-безопасен от другите пикапи – както за пътниците, така и за пешеходците“.
Разбира се, всеки тежък, високопрофилен пикап крие рискове за пешеходците и велосипедистите, а Cybertruck дори не е най-тежкият на пътя. GMC Hummer EV, например, тежи повече от 4100 кг. По-специално, електрическите пикапи създават голяма опасност за пешеходците и велосипедистите предвид теглото и мощността им.
Но острите ръбове на Cybertruck и масивните слепи петна (смекчени донякъде от камери) пораждат опасения сред експертите по безопасност от самото начало.
Част от причината много нови коли по пътищата в наши дни да изглеждат еднакви, със заоблени ръбове и издути капаци, е, че производителите на автомобили мислят за безопасността на пешеходците“, казва Елфалан.
Дизайнът на Cybertruck, включително панелите от неръждаема стомана, изглежда се противопоставят на тази тенденция.
Един шофьор публикува във форум на собственици през май, че е получил рана, която се нуждае от шевове, след като е порязал крака си на ръба на вратата.
Експертите по безопасност също повдигнаха въпроси относно очевидно малката „зона на смачкване“ на пикапа – частта от автомобила, предназначена да поеме удара при сблъсък. В отговор Tesla пусна видео през декември на вътрешен краш-тест, заедно с изявление в X, в което се казва, че „отливката на предната долна част на Cybertruck е проектирана да се разбива на малки парчета“, за да помогне за „намаляване на удара върху пътниците“.
Но в момента всичко, на което може да се разчита по отношение на безопасността, е Tesla.
Досега нито една от двете основни организации, които провеждат независими тестове за безопасност в САЩ, не е разглеждала Cybertruck и е малко вероятно да го направят, освен ако продажбите не се увеличат значително.
Това не е голяма изненада. Както наскоро обясни Consumer Reports, Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) и подкрепяният от индустрията Застрахователен институт за безопасност по пътищата (IIHS), които заедно покриват огромна част от новите автомобили, е малко вероятно да проведат краш-тестове на Cybertruck или други нишови превозни средства, предвид ограничените им ресурси.
NHTSA тества около 86% от новите превозни средства, „широка база, която ще помогне на потребителите да вземат решения за покупка на превозните средства, които най-добре отговарят на техните нужди“, се казва в изявление. Говорител на IIHS каза, че бюджетът му за краш-тестове е ограничен, така че е насочен към големи продавачи.
Въпреки че със сигурност предизвика много шум, малко вероятно е да инвестираме ресурси, за да го тестваме, освен ако не се продава в количества, сравними с други популярни големи пикапи“, каза говорителят на IIHS Джо Йънг пред Consumer Reports.
Разликата може да е смисълът
В крайна сметка, Tesla не е традиционен производител на автомобили и клиентската му база е необичайно лоялна.
Елфалан отбелязва, че Cybertruck има някои нововъведения – фантастично кормилно управление, просторна кабина, плавно возене – но този, закупен от Edmunds, претърпя множество системни повреди.
Tesla е технологична компания, която произвежда автомобили, и мисля, че са направили много иновативни неща, но като се движат толкова бързо… мисля, че има пропуски, които могат да се случат, като да забравят да напълните колата с охлаждаща течност.“
Той добавя: „Но клиентската база е толкова лоялна, че тези неща могат да се случат и купувачите все още ще обичат превозното средство, за което току-що са похарчили 100 000 долара.“