Московски е категоричен, че има кой да плати 8 млрд. лв. за летището
7-8 световни компании са проявили интерес към Летище София, обясни транспортният министър

~ 2 мин.
Министърът на транспорта Ивайло Московски е категоричен, че има 7-8 световни компании, които са проявили интерес към концесията на летище София и се запознават с документите, цитира 24 часа. Той коментира, че отдаването на концесия е най-добрият начин за управление на летищната инфраструктура.
Вчера на заседание на Транспортната комисия бе отхвърлено искането на БСП от края на юни, да бъде спряна концесията на летище София. „За“ гласуваха 8 депутати, „против“ 12, а един се въздържа. Мотивите на левицата бяха представени от соцдепутата Георги Свиленски, като един от аргументите срещу концесията е реализираното увеличение на пътниците и товарите.
От своя страна Московски контрира, че „исторически държавата е показала, че не управлява добре летище „София“. По негови думи проучвания на експерти сочат, че делът на управление на частния сектор в европейските летища е нараснал с 80% към 2016 г. „Всички летища в Унгария, Словения, Белгия, Кипър и Малта се управляват на 100% от частни оператори. Практиката в цяла Европа показва, че това е най-добрият начин за управление на летищната инфраструктура и ние сме го заявили в нашата предизборна и управленска програма“, подчерта още той.
Според Московски процедурата е стартирала открито, по прозрачен начин, в съответствие със Закона за концесиите, като за целта цялата документация е изпратена за съгласуване с всички министерства и ведомства, спазени са изискванията за 14 дневния срок за съгласуване. Депутатът от БСП Елена Йончева коментира преди дни, че фактът, че решението за концесията на Летище София се взема на извънредно заседание на Министерския съвет и не се дава никаква информация на депутатите, включително и на коалиционните партньори на ГЕРБ, показва, че нещо се крие.
Правителството очаква да получи общо 3.9 млрд. евро без ДДС от 35-годишната концесия на Летище София. Тук се включва първоначалната сума, която трябва да плати концесионерът – около 600 млн. лв., всички такси, които ще се превеждат за целия срок на ползването, както и строителството на Терминал 3. Московски подчерта, че до петата година от срока на концесията, концесионерът се задължава да извърши проучване и ако трафикът показва да възложи изграждането на нова писта.