Софийското околовръстно остана с недостатъчните 10 млн. лв. за догодина
Общото финансиране за трите години се срина от фрапантните 2.1 млрд. лв. до 326 млн. лв. в новия проектобюджет
© ECONOMIC.BG / АПИ
Едва 10.1 млн. лв. е окончателната сума, която Министерството на регионалното развитие (МРРБ) е заложило за довършването на Софийския околовръстен път през 2026 г. Това се вижда от актуализираната средносрочна бюджетна прогноза, публикувана късно в петък вечерта. Това на практика е второто орязване на средствата за ключовата 8-километрова отсечка само в рамките на месец и поставя под въпрос въобще възможността да започнат съществени дейности за нейното изграждане.
Първоначално, в оттегления вече проектобюджет за догодина бяха предвидени 33.7 млн. лв., но след намесата на депутати от управляващата коалиция (ГЕРБ, "ДПС-Ново начало", ИТН и БСП) между двете четения сумата бе редуцирана до 13.7 млн. лв. за следващата година. С новия бюджет парите са още по-малко.
А ако се сравняват общо средствата за целия тригодишен период (2026 – 2028 г.), от първоначално планираните космически 2.1 млрд. лв. финансирането сега пада до едва 326.1 млн. лв. Най-голямата част бе разчетена за 2027 г. – над 1.1 млрд. лв., а за 2028 г. – над 970 млн. лв. Сега за 2027 г. МРРБ залага само 123 млн. лв., а за 2028 г. – 193 млн. лв.
Това пък поставя под въпрос както способностите на АПИ да планира, така и въобще желанието на властта да завърши ключовото за софиянци трасе – между квартал „Бъкстон“ и автомагистрала „Струма“.
При първото орязване на парите, предприето от депутатите, парите от Околовръстното бяха насочени към скоростния път Видин – Ботевград, където се появи голям недостиг, както и за автомагистрала „Хемус“.
Тогава Агенция „Пътна инфраструктура“ излезе с прессъобщение, в което защитаваше планираните над 2 млрд. лв. за 8 км от Околовръстното с мотивите, че са заложени редица сложни инфраструктурни съоръжения – тунел, естакада, изместване на воден обект и др. Нещо повече, АПИ съобщи, че за 2026 г. само разходите са проектиране ще са на стойност 17 млн. лв. Отделно от това, отново според АПИ, догодина ще стартира поръчка за инженеринг. Сега за всичко това има малко над 10 млн. лв. и ако вярваме на Пътната агенция, те няма да стигнат доникъде.
Проектът за разширението на Околовръстното шосе от години е заложник на тежки административни неуредици, свързани с подробните устройствени планове и отчуждаването на имоти. Въпреки че Столичният общински съвет наскоро предприе стъпки за прехвърляне на имоти към Агенция „Пътна инфраструктура“, процедурите са далеч от финал. В този смисъл, залагането на милиарди левове в стария бюджет изглеждаше по-скоро като буфер или пожелателно мислене, отколкото като реален план за разплащане на строителни дейности.
Сега пък изглежда като неглижиране и дори преднамерени действия срещу столичния кмет Васил Терзиев, който е срещу управляващата коалиция.