МТ иска парите за онлайн реклама да се отпускат без обществени поръчки
Един от мотивите на туристическото ведомство е, че така ще се постигне равнопоставеност спрямо рекламата в телевизиите
Използването на платени услуги на платформи за споделяне на видеоклипове, включително в социалните медии, да бъдат изключени от обхвата на Закона за обществените поръчки. Това е предложението на Министерството на туризма, публикувано за обществено обсъждане.
Вероятно идеята е клипове, които рекламират страната ни като туристическа дестинация, да бъдат качвани в платформи за споделяне на видеоклипове и социални медии, без за това да бъдат провеждани обществени поръчки. В момента закупуването на програмно време от телевизиите е изключено от обхвата на Закона за обществени поръчки и идеята е това да важи и за пускането на видеоклипове в интернет.
Все повече хора се информират онлайн
Един от мотивите за предложената промяна е, че хората все по-често се информират от интернет. По данни от изследване на Евростат за използването на социалните медии от икономически оператори към юни 2022 г. над 80% от потребителите използват активно различни платформи, като преимуществено се използват социални мрежи и специализирани уебсайтове за мултимедийна обмяна на съдържание.
Съгласно Statista потребителите на социални медии в глобален мащаб нарастват с около 500 млн. всяка година при изследван период от 2017 г. с прогноза до 2027 г., като за 2022 г. се отчитат 4.59 млрд. потребители, отбелязват от туристическото министерство в мотивите към законопроекта.
Вносителите на проектозакона изтъкват, че с направеното предложение не се нарушават правилата за свободна и лоялна конкуренция при възлагане на обществени поръчки в частта на специалната уредба в областта на аудиовизуалните услуги след измененията в правото на ЕС през 2018 г. Това изменение беше въведено и в националната уредба по Закона за радиото и телевизията през 2020 г. и закупуването на програмно време от телевизиите бе изключено от обхвата на Закона за обществени поръчки
Сега в мотивите се посочва, че изключването и на онлайн платформите ще осигури „равно третиране от Закона за обществените поръчки на изпълнители на поръчки, които са доставчици на медийни услуги и които са доставчици на платформи за споделяне на видеоклипове, включително услугите на социалните медии“.
Оценка на въздействието
Към проекта е публикувана и оценка на въздействието, от която става ясно, че основната цел е улесняване на работата на възложителите, които трябва да извършват информационната кампания (бел.ред. – това е Министерството на туризма, тъй като те са институцията, която е отговорна за провеждането на рекламните кампании на България). Освен това ще има по-голяма ефективност на рекламите, смятат още вносителите на промените.
Предложенията за промени в Закона за обществените поръчки, ще бъде в процес на обществено обсъждане до 10 ноември, а промените ще влязат в сила след тяхното обнародване в Държавен вестник.
Целият текст на предложението може да видите ТУК