Началото на евтиния роуминг на Балканите остава неизвестно

75% от младите не разпознават фалшивите новини, каза Мария Габриел

Началото на евтиния роуминг на Балканите остава неизвестно

Снимка: Pixabay

По време на дигиталната среща на върха в Белград, която ще се състои на 4 и 5 април, предстои 6 държави да подпишат ново регионално споразумение, което ще придвижи напред реализацията на идеята за по-евтин роуминг между страните от Западните Балкани и Европейския съюз. Това каза еврокомисарят по цифрова икономика и общество Мария Габриел в ефира на БНТ тази сутрин. 

В бъдеще се очаква първо да се намалят цените за пренос на мобилни данни и 1MB да струва 70 евроцента, вместо 12-14 евро като в момента. 

Висящият въпрос към момента е от кога да се стартират новите правила. „Част от операторите споделят, че технически е много трудно от юли месец, включително защото бюджетите са направени. Аз обаче продължавам да изтъквам, че те не научават сега за този срок, тъй като това стана ясно още на срещата на върха през май 2018 г. в София”, обясни Габриел. Тя обеща, че през идните седмици ще се продължат преговорите в тази посока.

Габриел коментира и проблемът с фалшивите новини, като обърна внимание, голяма част от хората не могат да ги различат от истинските. А сред младите на възраст между 15 и 24 години този дял е цели 75%. В тази връзка между 18 и 22 март се организира европейска седмица на медийната грамотност, в която ще се даде видимост на добрите практики.

Подобряването на медийната среда е една от основните битки на българския комисар, особено предвид предстоящите евроизбори през май тази година. Европа прави малки крачки към борбата с фалшивите новини, но пътят е много дълъг.

Гиганти като Facebook и Google вече поеха ангажимент към европейския Кодекс за борба с дезинформацията, като всеки месец се отчитат резултатите от борбата им с фалшивите новини. Тези практики ще се активизират още повече до месец май, когато са изборите за европейски парламент.

„Този месец Google ни даде повече конкретика. От търсачката бяха премахнати над 46 хиляди фалшиви рекламни профила. Очаквам до март месец още повече усилия, особено при наближаването на евроизборите”, коментира тя.

Еврокомисарят обърна внимание и на необходимостта от по-добри резултати по отношение на обучението на журналисти, по отношение на изборната реклама и фалшиви акаунти.

По повод системата за ранно предупреждение за дезинформационни атаки, Мария Габриел коментира, че до края на месец март се очаква представяне на платформа, в която държавите членки да отговорят, има ли заплаха за интегритета на изборния процес.
Коментари: 0