Най-уникалните средства за обществен транспорт
Те са незабравимо преживяване

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Всеки ден хората по света стигат от точка А до точка Б, използвайки уникални методи на транспортиране, които се различават от традиционните автобуси и метро. Някои, като например Нори, са нискотехнологични решения, създадени от нуждата от евтин достъп до транспорт. Други, като например високотехнологичния влак маглев (на магнитна левитация), се считат за високотехнологични научни открития.
Тук са шест от най-уникалните видове транспорт по света, събрани от Бизнесинсайдър.
Coco Taxi в Куба
Coco Taxi са популярни транспортни средства за туристи, посещаващи Куба от 90-те години на миналия век.
Такситата са направени с купета от фибростъкло и седалки, заварени върху скутери Piaggio. Те получават името си от ярко жълтите си, приличащи на кокосов орех, купета. Малките жълти таксита могат да бъдат използвани в големите кубински градове като Хавана, Варадеро и Тринидад.
Jeepney във Филипините
Jeepney се счита за символ на филипинската култура. Тези автобусчета са направени от джипове Willy, изоставени от Съединените щати след Втората световна война в началото на 50-те години. Джиповете са удължени, за да се поберат повече места, покрити с покрив и боядисани в ярки цветове.
Уникалните им рисунки вдъхновяват дори дизайнери като Кристиан Лубутен, който пусна торбички, вдъхновени от автомобила, през 2018 година.
През последните няколко години президентът на Филипините Родриго Дутерте се опитва да премахне джиповете, въпреки протестите на водачите и гражданите с ниски доходи. Президентът се надява да замени Jeepney с по-екологични, модернизирани превозни средства, които наподобяват повече автобус. Тази промяна има за цел да намали замърсяването, да увеличи безопасността и да направи обществения транспорт по-достъпен.
Schwebebahn в Германия
Ако се случи да посетите Вупертал в Германия, се возете по жп линията Швебебан, която се носи над града. Емблематичният монорелсов висящ влак започва да функционира през 1901 г. и сега се използва от около 85 000 пътници дневно.
Железопътната линия е известна и с инцидент от 1950 г., включващ цирковия слон на име Туфи. Цирковият слон яздил монорелса като част от рекламна каскада, но паднал през прозореца. За щастие, оцелял, падайки от над метър в реката.
Norry в Камбоджа
Тези "влакове" от бамбук се състоят от двигател и 6-футова бамбукова платформа, която е разположена върху две оси със заварени колела. Дървеният стълб служи като спирачка и ускорител. Простотата на Нори е важна, защото те се движат по един коловоз, което означава, че трябва да се изместят при пресрещане с друго такова превозно средство. Тъй като бамбуковата дъска е положена върху осите и колелата, демонтажът отнема само минута, което го прави удобна, но доста опасна форма на транспортиране. И преди всичко - евтина.
Маглев в Шанхай
Магнитите заменят традиционните стоманени колела и коловози на влака маглев в Шанхай. Влакът левитира над релсите с помощта на магнитна левитационна технология, а липсата на колела и двигатели означава, че влакът е без триене, което му позволява да достигне скорост от 267 мили в час. Този екологосъобразен влак е тих, използва по-малко енергия от нормалните влакове и функционира добре при неблагоприятни климатични условия поради липсата на движещи се части.
Влакове на маглев функционират и в летище Инчеон в Южна Корея и по линията Линимо в Япония.
Шейна Монте в Португалия
Това са плетени шейни върху дървени крака, бутани от двама "шофьори". Шофьорите "служат" като спирачки, ускорители и волани. Тези шейни могат да достигнат до 30 км/ч и някога са били обичайна форма на обществен транспорт за спускане по хълма от Монте до Фуншал на Мадейра. Сега те са повече туристическа атракция.