„Нашият бранд е нашата ESG стратегия“: Yettel с амбициозни еко и социални цели
ICT индустрията допринася с двойно повече въглеродни емисии от гражданската авиация
Да събере 27 000 килограма електронен отпадък и да намали с 40% този от пакетирането при доставките, да има наети жени на 40% от технологичните позиции в компанията, всяка година да предлага поне по едно IT решение в подкрепа на бизнес и социалната устойчивост. Това са само част от амбициозните цели, които Yettel се ангажира да изпълни през идните пет години.
Компанията обяви днес своята Стратегия за устойчиво развитие 2028, базирана на задълбочен доклад, проследяващ моментните и прогнозни тенденции по няколко теми. Въз основа на анализа телекомът е открил четири стълба:
- Намаляване на отпечатъка върху околната среда;
- Поставяне на хората в центъра на всичко, което компанията прави;
- Развитие на технологии, които подпомагат устойчивото бъдеще;
- Управление, основано на почтеност и прозрачност.
Стратегията за устойчивост на Yettel върви ръка за ръка с бизнес целите на компанията. Тя се фокусира върху области, в които телекомуникациите могат да допринесат за реално справяне със съществуващите икономически, социални и екологични предизвикателства.
Нашата цел е да бъдем сред лидерите по устойчивост в България. Нашият бранд наистина е нашата ESG стратегия“, коментира изпълнителният директор на Yettel Джейсън Кинг, насочвайки вниманието към засилващия се фокус към влиянието на компаниите върху околната среда и обществото.
Той увери, че Yettel няма да се поддаде на т.н. greenwashing (б.р. – създаване на фалшиво впечатление или дори предоставяне на подвеждаща информация за дейността и продуктите на компания, искаща да изкара себе си по-екологична).
Мястото на ICT индустрията
Стане ли дума за въглероден отпечатък, гражданската авиация често е сред първите сочени като водещ емитент. Колко обаче знаят, че ICT индустрията допринася двойно повече към глобалното количество произведени вредни емисии – общо между 3 и 4%.
А заедно с цялата си верига от доставчици произвежда две трети от глобалния въглероден отпечатък“, посочи Михаела Калайджиева“, главен директор „Корпоративна политика“ в Yettel.
По думите ѝ върху тази статистика почива огромно предизвикателство, което индустрията ще бори през идните 20 – 30 години. То става още по-голямо на фона на глобалните промени, войната и растящите цени на енергията.
Калайджиева изнесе и друга любопитна информация – за Индекса на глобалните ресурси, който се полазва за илюстрация на това колко бързо хората изразходват наличните си природни ресурси годишно. Ако през 70-те години на миналия век това се е случвало чак в края на декември, то през 2021 г. зануляването вече идва през месец юли.
От юли месец всяка година ние живеем назаем спрямо природните ресурси на нашата планета.“
Това, което в момента липсва в стратегията на Yettel, са целите по т.н. Scope 1, 2 и 3. Първият се отнася до всички емисии, за които допринася автопарка на компания, вторият – за тези от употребата на електричество, а третият и най-труден за контролиране – за онези, които произвеждат доставчиците. Yettel се ангажира да излезе с конкретен план за всяко перо през следващите 12 до 24 месеца.
Според изискванията на ЕК всяка компания трябва да неутрализира емисиите по тези направления до 2050 г. Дали това ще стане реалност – още никой не може да каже.
Ще е много трудно, но под влиянието на външни фактори вероятно ще бъдем принудени да го направи дори по-скоро“, смята Михаела Калайджиева.
Основни акценти на стратегията за устойчивост 2028 г.
Намаляване на отпечатъка на компанията върху околната среда
- Намаляване на въглеродните емисии на Yettel в обхват 1, 2, 3 (scope 1, 2, 3, целите по които ще бъдат обявени през идните 12-24 месеца);
- Фокусиране върху устройствата за събиране и рециклиране – събиране на поне 127 000 килограма електронни отпадъци до 2028 г;
- Намаляване с 40% на отпадъците от опаковки, генерирани за транспортиране като част от оперативните дейности.
Поставяне на хората в центъра на всичко, което компанията прави
- Възможности за развитие, изграждане на равнопоставена и мотивираща работна среда за всички служители;
- Жените да заемат 40% от технологичните роли в компанията до 2028 г.;
- Всички служители да посветят общо минимум 1000 работни часа всяка година на доброволчески инициативи, допринасящи за екологични каузи;
- Достигане до 2 500 000 души годишно чрез кампании, които повишават осведомеността по темите за устойчиво развитие.
Развитие на технологии, които подпомагат устойчивото бъдеще
- 5G свързаност, която да е достъпна за най-малко 85% от българското население до 2026 г., със скорост на връзка над 1 Gbps в градските райони (с население над 30 000 души);
- По едно ново технологично решение всяка година в подкрепа на устойчивото развитие на бизнеса и обществото в България;
- Ангажимент за онлайн безопасност и дигитални умения – всяка година 40 000 деца да бъдат информирани за своята онлайн безопасност, а 10 000 души да подобрят дигиталните си умения;
- Защитени лични данни и повишена устойчивост на мрежите срещу кибератаки.
Управление, основано на почтеност и прозрачност
- Обучение на 100% от висшето рък