„Не ми е работа да се занимавам с дребни теми, аз съм мениджър“
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“

© ECONOMIC.BG / Economic.bg/Краси Свраков
Владимир Владимиров, изпълнителен директор на \"Холдинг БДЖ\"
~ 4 мин.
„За мен е важно как функционира БДЖ като бизнес, какво е отношението към клиентите и как ще се развива дружеството, а не да се занимаваме с такива дребни теми“.
Това каза в интервю за Nova изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров. Той коментира разкритията на телевизията, че в холдинга се злоупотребява с публични средства като се правят фиктивни ремонти, че се назначават близки на Владимиров хора във футболния отбор, че се пускат нагласени обществени поръчки. В последното свое разследване Nova показа, че хората от звеното за контрол на извършените ремонти, които сигнализираха за нарушенията, са отстранени. Според Владимиров те са уронили престижа на предприятието като са издали нарушенията на медиите.
„След проверките на прокуратурата само ще ви помоля да поканите хората, които се занимават директно с тези неща. Защото за мен е важно как функционира БДЖ като бизнес, какво е отношението към клиентите и как ще се развива дружеството, а не да се занимаваме с такива дребни теми“, отговори Владимиров на водещата, когато тя го покани да коментира темата с нарушенията след приключването на прокурорската проверка.
„Тези теми са дребни защото няма към тях никаква истина и ако има някакви нарушения, има компетентни органи, които трябва да се произнесат. Те могат да се произнесат, без да има медиен шум, без да се уронва престижа на едно търговско дружество, което отгоре на всичко е на всички данъкоплатци и на цялата българска държава. Нямам нищо против, но медиите трябва да са 100% сигурни в това което изнасят“, каза Владимиров.
„Аз предпочитам да ме каните тук да говорим за бъдещето на железницата, за това какви мотрисни влакове ще се движат, какви ще са удобствата за клиентите. А този разговор можете да го продължите, но най-добре с хората, които са компетентни в тази материя“, добави той.
Изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ коментира и решението на Министерството на финансите от вчера да отпусне извънредно 20 млн. лв. на дружеството, за да се разплати с кредиторите и сметките му да бъдат освободени. Според Владимиров държавата е знаела от 2010 г., че „в края на реформата ще трябва държавна намеса“.„Още през 2010 г. беше ясно, че в края на реформата трябва да има държавна намеса. И ЕК разреши такава държавна намеса. Дала е нотификация, разрешила е на държавата да се намеси. Това са последните 103 млн. лв. и когато държавата ги реши, дълговата криза приключва“, каза Владимиров. Според него когато държавата е трябвало да даде тези пари и да инвестира в железницата, тогава не е направено – в периода преди 2009 г. „Вместо държавата да инвестира по механизъм, който е утвърден, са взимани заеми. И ние заварваме през 2009 г. това положение и започнахме през 2010 г. да се справяме“, добави той.
Според него този механизъм – да се взимат заеми, въпреки че ръководителите на дружеството са знаели, че то реално няма как да ги връща, е порочен. Владимиров обаче не смята, че той трябва или е трябвало някога да повдига въпроса за вината на ръководителите преди него. „Този механизъм е порочен. Аз като изпълнителен директор съм мениджър, аз не съм институция, която да търси отговорност. Моята задача беше да се справя с това положение и ние сме се справили. Още през 2010 г. беше ясно, че накрая държавата трябва да се намеси. Това е последното, което трябва да се направи“, каза изпълнителният директор на холдинга.
Владимиров обясни още, че в момента има 103 млн. лв., които са проблемните дългове. „Има 103 млн. лв. задължения по Втория облигационен заем, който е взет 2007 г., с него са погасени стари задължения, които все още не са погасени нацяло. Този заем е бил 250 млн., сега са само 103 млн. лв. Това са последните задължения към банкови институции. От 570 млн. лв. са станали 103 млн. И трябва да ги погасим, за да продължи развитието на железниците. Този проблем ще стои, докато тези 103 млн. лв. не бъдат погасени. След което железницата няма да има задължения към банки и тогава може да се инвестира в нови мотрисни влакове“, обясни Владимиров.
Той коментира и думите на финансовия министър Владислав Горанов от вчера, според когото автобусните линии в България са прекалено много и трябва да се намалят, за да се регулира сектора и БДЖ да вози повече пътници.
„Регулацията на автобусите е само едната страна. Не може само с административни мерки да заставим пътниците какво да ползва. Трябват инвестиции в инфраструктурата. Затова се ангажираме със закупуване на нови мотрисни влакове. Разбира се, може с административни механизми да се насочва пазара. Не мисля, че трябва да се стига до крайности, трябва да има умереност, за да бъде в полза на държавата и на пътниците, а транспортният сектор да се балансира. Трябва и двата вида транспорт да предоставят конкурентна услуга и да се съчетават“, смята Владимиров.