Недостигът на кадри развихри въображението на българските IT фирми

Все повече агенции за подбор се опитват да отговорят на голямото търсене в сектора чрез различни иновативни методи

Недостигът на кадри развихри въображението на българските IT фирми

Снимка: Unsplash

13791 ~ 3 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

IT секторът бележи ръст (около 10% годишно) не само на заплатите, но и на разкритите нови работни места, според анализатори. Въпреки атрактивните финансови условия и гъвкави възможности за дистанционна работа, в България все повече компании от сектора страдат от недостиг на служители. За да отговорят на това търсене на кадри, агенциите за подбор на кандидати използват все по-иновативни и интересни методи за привличане на специалисти. Един такъв метод е пътешествие до Занзибар – доста нашумялата туристическа дестинация тази година.

В този сектор иновациите са сърцето на бизнеса. Така, мислейки за нещо ново, което да бъде прекарано през призмата на подбора на кандидати и свързването им с компаниите, от агенцията за подбор на кандидати Devsense решават да подарят почивка в африканския остров. Условието е да препоръчаш IT специалист, който успешно да премине през процеса на подбор и да бъде нает в компанията, която най-добре отговаря на неговия профил.

„Стараем се да бъдем иноватори, до момента не е имало такъв тип бонус за препоръка. Работим в насока да предлагаме нещо интересно, нещо иновативно и нещо, което да е „тренди“ и да е интересно за индустрията“, споделя Рамона Радуйкова, управляващ партньор в агенцията.

Така всички печелят – и кандидатът, който ще намери своето подходящо работно място, и препоръчалият го – който ще почива в Занзибар, но и компанията за подбор, която ще отговори на нуждите в сектора. Благодарение на големия брой препоръки, които вече постъпват, Devsense разширява първоначално обявените позициите и добавя специалисти с друга техническа експертиза, като по този начин разширява и портфолиото си от партньори, които биха наели кандидатите.

Мотивиране на кандидати

Всъщност бонус система не е нещо ново за пазара. Високите заплати са характерни за IT сектора и заради това компаниите търсят по какъв друг начин да привличат служители. Много технологични фирми в Западна Европа предлагат т.нар. „бонус при подписване“ – финансов стимул или социални придобивки, които компанията предлага, за да привлече кадър. Рамона Радуйкова разказва, че този метод се предлага от едва 10 компании в България и той те първа ще навлиза в страната. За да задържат кадри, някои кампании започват да плащат дори лизинг на автомобили.

Интересните проекти, по които една IT компания работи, също са определящи за кандидатите. Технологиите, които се използват в работния процес, също са плюс. За кандидатстващите на различни позиции, емпатията е много важна, особено в условията на пандемията и наложените затваряния, заради които много родители останаха вкъщи да гледат децата си. Ако една компания е склонна да разбира нуждите на служителите си и да отговаря адекватно към тях, това е допълнителен стимул за персонала.

Радуйкова отбелязва, че всички видове бонуси имат положителен ефект и раздвижват пазара значително. „Малки жестове понякога показват лично отношение към всеки един служител, а хората имат нужда от такива усещания“, смята тя.

По отношение на пазара на труда

Наблюденията на Радуйкова сочат, че е най-трудно да бъдат реализирани на пазара на труда кадрите, които излизат от различните академии за обучение. Търсенето на т.нар. „Junior специалисти“ е много малко, а ежегодно различни академии завършват голям брой хора.

Кадрите не стигат, защото повече компании не са готови да инвестират в развитието на специалисти, а търсят готови такива. Важно е Junior специалистите, дори без опит, да имат шанс за развитие, защото в един момент те ще са следващите Senior специалисти“, отбелязва Радуйкова.

По думите на Радуйкова България има наложено име като технологичен център с ярки специалисти, особено по отношение на гейминг индустрията. Наблюдава се раздвижване на пазара по отношение на кандидати от чужбина, които искат да се върнат в България. Много е важно тези кандидати да имат пряка връзка с компаниите, за да оценят прибирането си, и то да е оправдано.

Защо точно Занзибар?

Всеки човек цени най-много времето си, а когато то е прекарано по интересен начин, винаги е най-запомнящо се.

„Мислихме за нещо, което да остане спомен завинаги. Заради това се спряхме на екскурзия, защото обикновено тя остава спомен за цял живот“, споделя Радуйкова.

Тя и нейният екип правят предварително проучване на екзотични острови и на забележителностите, които могат да се видят. Оказва се, че Занзибар е най-интересна от гледна точка на култура и преживявания. Директните чартърни полети също накланят везните в полза на Занзибар.

От Devsense обмислят и следващия иновативен метод при подбора на кандидати – зимно пътешествие, както и няколко интересни точки за почивка в България.

Коментари: 0