Необикновените избори в САЩ и фаворитът на бизнеса за президент
Тазгодишната надпревара за позицията разруши редица постулати, в които се вярваше от години
С приближаването на президентските избори в САЩ напрежението между демократите и републиканците расте. И двете партии се стремят да изстрелят своя претендент за поста към победата, но това изисква финансов ресурс, който може да им осигури единствено бизнесът и то в случай, че спечелят симпатиите му. Седмиците до ноември са преброени и ръководителите на големите компании вече са се разделили на два лагера, като за никой не е тайна кой изпраща капитал за кампанията на Доналд Тръмп и кой за тази на Джо Байдън.
Тазгодишната надпревара за поста разруши някои наложили се с годините убеждения. Пример за това е подкрепата от големите корпорации. Според данни на Националното бюро за икономически изследвания по време на миналите избори 57.7% от главните изпълнителни директори на големи компании правят регулярни дарения на републиканците, докато само 18.6% показват по този начин подкрепа към демократи, а останалите се въздържат от подобна дейност към която и да е партия.
Тази статистика изглежда далечна и в разрез с действителността, защото нито Тръмп е типичен републиканец, нито Байдън отговаря на шаблона за социалист. Забелязва се, че Тръмп губи подкрепата си сред бизнес лидерите по отношение на големите дарения. Причината за това не са толкова неговите икономически политики – дерегулация, намаляване на данъците и дори конфликтът с Китай, защото изпълнителните директори имат полза от действия в тези насоки. Недоволството е породено от неговия отказ да се бори с радикалната десница, конспираторите и расизма. Дори изпълнителният директор на Blackstone Стив Шварцман, най-големият привърженик на Тръмп на Wall Street, заяви пред New York Times, че стилът на преговори на сегашния президент понякога е „неприятен за наблюдаване“.
„Всеки главен изпълнителен директор може да сравни ставката на корпоративния данък през 2014 г. и тази от 2019 г. Това определено е важно за бизнеса“, сподели Пол Торнел, бивш управляващ директор по въпросите на федералното правителство в Citigroup, който сега е директор на лобистката фирма Mehlman Castagnetti Rosen & Thomas. „Въпреки това Тръмп създаде бедствия на много други нива – в сферата на международните отношения, унижавал е различни раси и етноси, като неговият опит в света на бизнеса също има ключова роля, защото той, кандидатът за президент, управлява хора, капитал и имидж. Тръмп няма да получи подкрепа от мен“, призна Торнел.
И докато едни се отричат от настоящия президент, други стоят плътно зад действията му. Сред най-големите дарители за кампанията му освен Шварцман са Тимоти Мелън (наследник на международната банка Mellon), Линда Макмахон (бивш изпълнителен директор на Small Business Administration), Джефри Палмър (магнат в областта на недвижими имоти в Бевърли Хилс, Исак Перлмутер (управител на Marvel Entertainment) и изпълнителният директор на Oracle Сафра Кац.
От друга страна, не липсват привърженици и на демократите. „Най-голямото предимство на Байдън е, че той вдъхва сигурност на избирателите от предградията, които не харесват Доналд Тръмп и същевременно не биха гласували за Бърни Сандърс", коментира Майлс Коулмън от Университета във Вирджиния. Политическият анализатор добави, че и бивши републиканци, които междувременно са преминали към лагера на демократите, харесват Байдън.
Миналата седмица по време на четиридневната конвенция най-големият конкурент на сегашния президент събра 70 млн. долара. „Байдън изненада Тръмп със средствата, които набра от финансовия сектор“, сподели наблюденията си Сара Брайнер, директор на научните изследвания в Центъра за отзивчива политика.
Сумите, генерирани от двамата през юли, са почти двойно повече в сравнение с даренията, отпуснати по време на последната кандидат-президентска надпревара между настоящия президент и Хилари Клинтън преди четири години. Подкрепата за тях беше съответно 80 и 89 млн. долара в полза на загубилия претендент.
През юли се обърна тенденцията и Байдън започна да губи позиции. През май и юни кампанията му набра 141 млн. долара срещу 131 млн. долара дарения за Тръмп. Към началото на август от щаба на Байдън обявиха, че той разполага с финансиране от 294 млн. долара, а от този на Тръмп - с 300 млн. долара в брой.