Нискоемисионните зони в София се отлагат с една година
Общинските съветници от ГЕРБ и „Демократична България“ са се обединили около промени в наредбата за екологичните мерки
Нискоемисионните зони в София ще започнат да действа от 1 декември 2023 г., а не от тази зима, както бе предвидено в първоначалния вид на наредбата, която Столичният общински съвет (СОС) не успява да приеме вече няколко месеца. Освен това в т.нар. „Голям ринг“ се включват още булеварди и улици, до които най-замърсяващите коли няма да имат достъп.
Това се вижда от предложение за изменение, входирано от общински съветници от ГЕРБ и „Демократична България“. За промените съобщиха и от пресцентъра на СОС, като посочиха, че след дълги преговори наредбата най-накрая ще получи необходимата подкрепа.
Припомняме, че Наредбата за създаването на нискоемисионните зони трябваше да бъде гледана и евентуално приета преди лятната ваканция на Столичния общински съвет. Тогава това не се случи, като повечето съветници изразиха становища, че тя има нужда от корекции. Кметът Йорданка Фандъкова пък обвини общинарите, че се борят с мръсния въздух в София само на думи.
След това „Демократична България“ предложи ограниченията да действат целогодишно и да обхващат повече превозни средства.
Именно в рамките на това обществено обсъждане и след сформирана работна група, 4-ма общински съветници от ГЕРБ (председателят на СОС Георги Георгиев, Зафир Зарков, Анна Стойкова и Диян Стаматов) и 3-ма от „Демократична България“ (Грети Стефанова, Марта Георгиева и Бойко Димитров) са внесли ново предложение за изменение. Така наредбата вече може да получи необходимата подкрепа и най-накрая да бъде приета.
След като през лятото „Демократична България“ поиска отлагане на гласуването за допълнително прецизиране на текстовете, председателят на градския парламент Георги Георгиев инициира работна група за намиране на консенсус по един от най-наболелите екологични въпроси на столицата – ограничаване на най-замърсяващите коли от първи и втори екологичен клас. В първа категория попадат автомобили на дизел на 20 години и на бензин над 30 години“, съобщиха от пресцентъра на СОС.
Промените
В предложението е записано, че влизането на автомобили от първа екологична категория в т.нар. „Малък ринг“ ще бъде забранено от 1 декември 2023 г., или с година по-късно от първоначалната идея, заложена във все още неприетата Наредба. Така на практика действието на забраната се отлага. За сметка на това, превозните средства от втора екологична категория няма да имат право да влизат в Малкия ринг от 1 декември 2024 г., а не от 2025 г., както бе първоначално предвидено.
Обхватът на т.нар. „Голям ринг“ се разширява и според промените трябва да обхване още два булеварда и две улица - бул. „Михай Еминеску“, бул. „Никола Й. Вапцаров“, ул. „Люба Величкова“ и ул. „Сребърна“. Влизането на превозни средства от втора екологична категория в тази зона ще бъде забранено от 1 декември 2027 г., или година по-рано от предвиденото в неприетата Наредба.
Не става ясно дали ще остане на дневен ред предложението на ДБ ограниченията да засегнат и товарни камиони и автобуси за обществен превоз.
По отношение на употребата на твърди горива за битово отопление, ДБ и ГЕРБ предлагат забраната да действа на цялата територия на Столична община от 1 януари 2029 г., а не както е заложени в Наредбата – от 2030 г.
Смятам, че след задълбочените разговори, постигаме съгласие с колегите от ДБ за въвеждането за първи път на такива мерки у нас, които вече са факт в редица европейски столици. С промените правим решителна крачка в борбата за по-чист въздух в София“, коментира председателят на СОС Георги Георгиев.
Наредбата ще бъде гласувана на 15 декември.