Заради стачките авиокомпании подадоха жалби до ЕК срещу Франция
Според тяхно становище, заради стачките се ограничава основния принцип на свободата на движение в рамките на ЕС

~ 2 мин.
IAG, Ryanair, easyJet и Wizz Air подадоха жалби до Европейската комисия срещу Франция. Авиационните компании твърдят, че стачките на френското ръководство на въздушния трафик (ATC) ограничават основния принцип на свободата на движение в рамките на ЕС.
В свое становище авиокомпаниите не оспорват правото да се стачкува, но смятат, че Франция нарушава законите на ЕС, като не позволява извършването на полети над страната по време на стачката. На пътниците на борда на прелитащите полети се отказва тяхно фундаментално право – да пътуват свободно между държавите членки, които не са засегнати от стачни действия.
През 2018 г. стачките на френските авиодиспечери са се увеличили с 300% спрямо 2017 г. Миналия месец френският Сенат потвърди, че Франция е отговорна за 33% от закъсненията на полетите в Европа. Също така съгласно становището на Сената правото на стачка трябва да бъде балансирано спрямо задължението за предоставяне на обществени услуги.
„Пътниците по авиомаршрути, които летят над Франция, особено преминаващите през голямото въздушно пространство над Марсилия и Средиземно море, също са засегнати от големите закъснения и смущения. Това се отразява на всички авиокомпании и има особено отрицателно въздействие върху испанския туризъм и икономика“, заяви Уили Уолш, главен изпълнителен директор на IAG.
Според Евроконтрол от началото на тази година до месец юни над 16 000 полета са били забавени в резултат стачните действия на органите за контрол на въздушното движение, което е засегнало над 2 милиона пътници.
"Невъзможността на френските органи за контрол на въздушното движение да осигурят непрекъснато и адекватно обслужване вече е причинила масово прекъсване на плановете за пътуване на хиляди пътници в Европа, а авиокомпаниите се налага да се борят с последствията. Решаването на този въпрос трябва да стане приоритет за европейските власти, за да се гарантира, че европейските граждани и бизнеси ще престанат да бъдат държани като заложници на национални индустриални проблеми“, коментира Йозеф Варади, главен изпълнителен директор на Wizz Air.