Новият шеф на АПИ откри куп нарушения при ремонтите на „Тракия“ и „Марица“
Пословичните „вълни“ по автомагистрала „Тракия“ са сред проблемните участъци

© ECONOMIC.BG / Агенция "Пътна Инфраструктура"
Инспекция на новия председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Апостол Минчев откри нарушения при строително-монтажните работи по автомагистралите „Тракия“ и „Марица“. От пресцентъра на АПИ уточняват, че става дума за участъци между Чирпан и Стара Загора и в района на Свиленград.
Нарушенията при АМ „Тракия“
При извършена проверка на 3 юни са констатирани следните нарушения: влагане на некачествени и несъгласувани от Института за пътища и мостове строителни материали; неизпълнение на техническите указания от страна на строителя; липса на компетентен технически ръководител по асфалтополагане; липса на компетентен технически надзор; липса на удачен проектантски и авторски контрол.
От АПИ посочат, че отговорни за това са фирмата строител, строителният надзор и проектантът.
Историята на ремонта
На 1 февруари започва вторият етап от ремонта на автомагистралата именно в проблемния участък между Чирпан и Стара Загора, когато става ясно, че за година и половина прогнозната цена на дейностите по оправянето на нагънатата отсечка е поскъпнала двойно. Peĸoнcтpyĸциятa ѝ щe cтpyвa нa дъpжaвaтa внyшитeлнитe 70 млн. лв. в двeтe пocoĸи (2.1 млн. лв. нa ĸилoмeтъp. И тoвa пpи пoлoжeниe, чe зa цeлия нaгънaт yчacтъĸ oт 52 ĸм, нo в eднa пocoĸa, бe oбявeнa цeнa oт 90 млн. лв. (1.7 млн. лв. нa ĸилoмeтъp).
Бившият премиер Бойко Борисов не пропускаше да се похвали при всяка възможност с ремонта на автомагистралата. За последно в края на март той обяви във видео във Facebook, че до седмица (т.е. до средата на април) ремонтираното трасе в района на Чирпан трябва да е готово, а магистралата да е напълно отворена за пролетния сезон. Всъщност по това време ремонтът трябваше да е завършен, но стана ясно, че ще се забави с няколко дни. В момента все още продължава поправката на вълните в отсечката, която бе открита през 2007 г.
Нагъвания се появиха и по строената с евросредства по програма „Транспорт“ отсечка между Стара Загора и Карнобат, която е най-новата част от аутобана. В разследване на bTV експертите Владимир Канев и Снежана Ангелова, които са били част от консултантската компания, наета от държавата, констатират различни нарушения. От доклада им става ясно, че материалите за основата са неподходящи, а използването им недопустимо и че те не дават възможност за постигането на необходимите якостни качества на конструкцията. Положени са „песъчлив материал и успоредно с него скални маси с наличие на валуни, като изпълнението не е по проект.“
След доклада работата им е прекратена, а предписанията не са извършени. Според тях вълните по магистралата не са заради износващия слой, който е предвидено да се ремонтира и подменя, а става въпрос за пропаднала основа, която трябва да се замени и уплътни.
По-късно вече освободеният член на УС на АПИ инж. Иван Досев коментира пред медията, че Пътната агенция е отстранила проблемите, а сегашните дефекти са нормално последица след 8 г. екслплоатация.
Нарушенията при АМ „Марица“
При извършена инспекция е установено неточно, некачествено и технически неудачно проектантско решение на преходите насип - мост, повреди по конструктивни елементи и откосите на мост, на който се извършват строителни работи. Проектантът на обекта се е държал неуважително. АПИ като възложител на строително-монтажните работи ще поиска извършването на независима техническа експертиза и ще бъде търсена отговорност от проектанта, включително финансова и спиране на авторските права, посочват от АПИ.
Всъщност само преди дни имаше блокада именно на магистралата край Свиленград заради забавен ремонт. Хората изразиха недоволство, че 7-километровият участък се ремонтира вече 7 месеца, което носи загуби за бизнеса, но и създава предпоставки за катастрофи.
Ремонтът започна на етапи, като строителството последно бе спряно от АПИ през март. Областният управител Минко Ангелов обяви, че ремонтът е бил спиран заради финансирането. В началото бил осигурен аванс за започване на ремонта, но след това се оказало, че няма достатъчно средства. След протеста строителите се върнаха на обекта, а от АПИ увериха, че отсечката ще бъде пусната предсрочно. Крайният срок е ноември тази година.