Ремонтът на „Тракия“ става все по-скъп
За година и половина прогнозната цена на ремонта на нагънатата отсечка между Чирпан и Стара Загора поскъпна двойно, а вероятно ще поскъпне и още

© ECONOMIC.BG / АПИ
На 1 февруари започна вторият етап от ремонта на автомагистрала „Тракия“ в проблемния участък между Чирпан и Стара Загора. Затворената за ремонт в момента отсечка е с дължина 16.5 км - между връзката за автомагистрала „Марица“ и п.в. „Чирпан – изток“ (от 168-ми до 184-ти км). Реконструкцията ѝ ще струва на държавата внушителните 70 млн. лв. в двете посоки (2.1 млн. лв. на километър. И това при положение, че за целия нагънат участък от 52 км, но в една посока, беше обявена цена от 90 млн. лв. (1.7 млн. лв. на километър).
Трябва да се има предвид, че за първия етап - по 12 км във всяка посока между пътните възли „Белозем” и „Оризово” - бяха платени от Агенция "Пътна инфраструктура" 24.5 млн. лв. (около 1 млн. лв. на километър). Но в този участък, който не е част от 40-те най-тежки километра, ремонтът беше "козметичен", като по информация на АПИ е подменена горната настилка, подновена е отводнителната система и е сменена маркировката.
Така досега - за тези общо 28.5 км - АПИ ще плати 94.5 млн. лв. А трябва да се ремонтират още 24 км, които са в същото окаяно състояние, в каквото са и сега работещите се 16.5 км. За да се вмести в прогнозираните миналата година общо 180 млн. лв., оставащите километри от нагънатата магистрала до Стара Загора трябва да се ремонтират за по-малко от 90 млн. лв.
Всъщност, цената ескалираше постоянно - с всеки отговор на парламентарно питане през последната година и половина регионалният министър Петя Аврамова казваше различна сума, като всеки път тя се базираше на някаква експертна оценка. През юли 2020 г. тя дори направи разбивка на изчислените тогава 90 млн. лв. за едното платно - 70 млн. лв. за подмяна на настилката, 15 млн. лв. зa пoдмянa нa мaнтинeли и 4 млн. лв. зa cмянaтa нa пътнитe знaци и пoлaгaнe нa xopизoнтaлнa мapĸиpoвĸa.
„Прогнозната стойност, която обявих в отговор на депутатски въпрос и ми беше подадена от Агенция „Пътна инфраструктура“, беше 90 млн. лв. в една посока. Не виждам голяма разлика в двете цени, защото преди за двете платна трябваше да се плати 180 млн. лв., а сега за 70 млн. лв. се ремонтира по-голямата чат от проблемния участък“, каза още регионалният министър Петя Аврамова в интервю за Nova днес.
Тя заяви, че цената на ремонта на въпросните 16.5 км. не е прекалено висока и няма нищо нередно в нея. „Ремонтът на пътната конструкция, не само на асфалта, прави реконструкцията на 16.5 км от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора по-скъпи“, обясни Петя Аврамова. „Цената на километър зависи от много фактори – терен, проучвания, обем на дейностите. И е некоректно да се сравняват цени на магистрали.“
Аврамова също така каза, че е некоректно да се сравнява цената на ремонта с цената на построяване, защото цените на материалите и средната работна заплата през 2007 г., когато е пусната отсечката, били различни от тези сега.
B ĸpaя нa oĸтoмвpи 2019 г., oтнoвo в oтгoвop нa дeпyтaтcĸo питaнe, Aвpaмoвa пocoчи, чe Инcтитyтът пo пътищa и мocтoвe (ИΠM) e извъpшил oбcлeдвaнe нa cъcтoяниeтo нa пътнaтa нacтилĸa и e изгoтвeн пpoeĸт зa peмoнт нa нагънатото плaтнo в пocoĸa Бypгac и тoгaвa тя пocoчи cyмaтa oт 40 млн. лв.
Caмo няĸoлĸo мeceцa пo-ĸъcнo, пpeз фeвpyapи 2020 г., миниcтъp Aвpaмoвa yвeличи цeнaтa oщe и ĸaзa, чe ca нeoбxoдими 60 млн. лв. зa peмoнтa нa eднoтo плaтнo. И тaĸa, cлeд ĸaтo нaй-нaĸpaя oт AΠИ oбявиxa, чe peмoнт нa „Tpaĸия“ щe зaпoчнe пpeз есента на 2020 г., cyмaтa, нeoбxoдимa зa нeгo, cĸoчи още и cтaнa 89 млн. лв.
На фона на всичко това министър Аврамова днес обяви, че предизборната кампания вече е започнала и всички се опитват да атакуват добрите политики на правителството и успешните инфраструктурни проекти.
Ремонтът на автомагистрала „Тракия“ се извършва от държавното дружество „Автомагистрали“, което пряко печели обществените поръчки чрез т.нар. метод in house. При този вид поръчки публичният орган (държавата или общината) трябва да притежава изцяло дружеството изпълнител и оборотът на изпълнителя да е формиран изцяло от дейности, осигурявани от възложителя, така че да не е конкурент на пазара на други подобни предприятия.
Според Аврамова възлагането на поръчките именно на „Автомагистрали“ по този начин се прави, за да няма обжалване и за да може ремонтните дейности да се случват бързо. Така обаче липсва прозрачност, защото държавното дружество няма капацитет да свърши цялата работа и в крайна сметка отново използва ресурсите на частни компании. И ако се наложи ремонт след време, отново ще трябва да се наемат подизпълнители, които не са се борили на търг, за да постигнат най-ниска цена на изпълнението.