Новият Закон за концесиите поставя под риск бизнеса с минерална вода
Бъдещето на сектора остава несигурно, ако текстовете бъдат приети без промяна

В този си вид новият Закон за концесиите няма
да донесе устойчивост, равнопоставеност и унифицираност при дейността, свързана
с бутилиране на минерална вода. Това е мнението на председателя на Асоциацията
на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБН) Жана Величкова,
изразено пред Economic.bg. Според нея има няколко основни проблема, които ако
не бъдат отстранени в хода на приемането на законопроекта, може да доведат до
загуба на конкурентоспособност на българския бизнес с бутилиране на минерална
вода, до спад на инвестициите и дори до екологични проблеми.
Едно от най-големите притеснения на бранша е намаляването на срока на концесиите за добив на минерална вода от 35 на 25 години. „Бутилирането на вода е процес, съпътстван със сериозен по обем инвестиции“, казва Жана Величкова. Това по нейните думи са инвестиции за разработване на находищата, за сондиране, за изграждане на самите бутилиращи предприятия, за създаване на инфраструктура, както и в последствие за налагане на дадена марка на пазара и съответно за спечелване на пазарни позиции.
„При толкова висок инвестиционен риск, при който се извършва нашата дейност,
при толкова нисък оперативен марж, при толкова силна конкуренция на пазара, е
абсолютно неоправдано срокът да бъде намален на 25 години“, смята Величкова.
Според нея депутатите трябва да преразгледат този срок при обсъждането на
законопроекта на второ четене.
Според председателя на асоциацията законопроектът създава възможност да се
занижават изисквания към концесионерите. „Към концесионерите не се поставят
изисквания за професионални и технически възможности, както и за финансовото
състояние на концесионерите“, обяснява Жана Величкова. Според нея бутилирането
на минерална вода и използването на находищата е твърде отговорно и не би
трябвало да се занижават толкова изискванията към икономическите оператори,
които ще стопанисват находищата.
Премахването на оценката на инвестиционния проект, на техническите, професионални
и финансови възможности на кандидатите за концесии е мотивирано в законопроекта
с необходимостта да се засили трансграничният интерес. Според Жана Величкова
обаче, ако изискванията се върнат в закона ще се засилят предпоставките за
успешно реализиране на дейността. „Ще има повече разработени находища и повече
разнообразни и с високо качество води на пазара“, смята тя.
В новия закон се виждат и други пропуски, свързани с бизнеса с бутилиране на
минерална вода. Така например не се изисква икономически баланс при концесиите
за ползване, за разлика от концесиите за строителство и концесиите за услуги.
Равновесието между ползите за концесионера и концедента при поетите от тях
рискове не се изисква като водещ принцип и не се гарантира със закона.
Законът предпоставя различия в условията за възлагане, мониторинг, контрол на
изпълнение, както и в критериите за участие в концесионните процедури при
държавните и общинските концесии, смята още Жана Величкова. Според нея подобен
подход категорично не е удачен по отношение на дейността по бутилиране.
„Независимо от собствеността на водния обект и концедента – министерство или
кмет, правилата за предоставяне на достъп до ресурс, мониторингът за спазването
им и контролът за изпълнението на концесионните договори следва да е
унифициран“, казва тя и добавя, че в противен случай, прилагането на нееднакви
правила – на каквито случаи сме свидетели и към момента, създават
дискриминационни условия за част от икономическите оператори и нарушават
свободната конкуренция на пазара.
Промените в закона няма да засегнат вече сключените договори, освен ако
депутатите не решат действието на закона да е със задна дата. Засега няма
такива индикации. Но това ще означава, че макар настоящото положение на сектора
да се запази, то бъдещето му остава несигурно, ако текстовете бъдат приети без
промяна.
Всички тези проблеми ще могат да бъдат дискутирани с представителите на
изпълнителната и законодателната власт на 11 октомври, вторник от 9,30 ч. в
зала „Средец” на „София хотел Балкан” - гр. София. Тогава Конфедерацията на
работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и списание „Икономика”
организират дискусия на тема „Прозрачност и ефективност на концесиите в
България” в рамките на кампанията „Бизнес на светло”. Предварителни въпроси,
свързани с концесионния бизнес могат да бъдат отправяни на адрес
diskusia@economic.bg