АПИ: „Автомагистрали-Черно море“ протестират с право, но пари няма
Пътната агенция има нужда от допълнителни 1.5 млрд. лв. за да се разплати по наддоговорени договори

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов обяви, че бюджетът на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) трябва да се вдигне на 1.5 млрд. лв., за да се покриват нуждите от ремонти и ново строителство.
„Нуждите на Агенцията трябва да бъдат планирани, да си минат с проекти, разрешителни за строеж, където е нужно. В момента години наред се избягва това нещо и всичко минава неконтролируемо. Търси се решение за плащанията по строежа на АМ "Хемус", а в актуализацията на бюджета министерството е поискало пари за най-спешните и текущи нужди на АПИ,“ разясни Христов за БНТ.
Според думите му години наред в обществото се налага една мантра, че когато се работи с документи и проекти, се забавя изпълнението. „Не, не се бави. Тогава знаем какво правим, колко струва и как ще се реализира проектът. Има надзор по строителните материали, знаем какво е качеството. В момента нищо не е ясно. Раздадени са едни пари напред и никой не знае какво се случва,“ сподели Христов.
Заместник-министърът коментира и защо се стигна до протеста на служителите на частната фирма „Автомагистрали-Черно море“. Припомняме, че пpичинaтa за недоволството ca нeизплaтeни oĸoлo 37 млн. лeвa зa peмoнтa нa мaгиcтpaлa „Tpaĸия“, ĸoитo ĸoмпaниятa ce oпитвa дa пoлyчи oт aпpил. Дължи ги дъpжaвнaтa „Aвтoмaгиcтpaли“ EAД.
„На АМ „Хемус“ категорично не е спирала работата. Участъци 1, 2 и 3 си работят, като парите за тях ще бъдат подсигурени за строителите. Документацията е изрядна. Участъци 4, 5, 6, 7, 8 и 9, за които са раздадени аванси, са без документи, в т.ч. разрешения за строеж, проекти, като са налице и незавършени отчуждители процедури. Те дори не знаят откъде минава магистралата. Това, което се опитва да направи нашият екип, е да върнем правилата в строителния процес“, обясни Христов.
Според думите му строителите от „Автомагистрали – Черно море“ протестират с право.
„Конкретният казус там е, че държавното дружество „Автомагистрали“ наема девет подизпълнителя по петгодишния договор за 59 млн. лв., възложен от АПИ, като за две години има допълнителни задания за 368 млн. лв. Изплатени са 91 млн. лв. Когато надвишиш един договор с 50%, нарушаваш ЗОП и автоматично ставаш клиент на прокуратурата..“
Христов сподели, че от АПИ не са спирани ремонти. „Имаше едно писмо на вече бившия ръководител на АПИ Апостол Минчев, за да подчертае, че ремонти не се спират с писма, а със заповед“, категоричен е Христов.
За първи път проблемът не са само парите, а и правната рамка. „Ако в момента не намерим решение, с такова надвишаване на договорните рамки, плащането става незаконно. Имаме парадокс, на който досега не е обръщано внимание. Не знам как миналата година са платени в разрез с всякакви законови рамки. Има и изплатени аванси около 700 млн. лв.,“ коментира зам.-министърът.