OfficeRnD и ефективното управление на бизнеса
Мирослав Мирославов разказва за изпитанията да развият стартъп и за възможностите компанията да стане „еднорог“
Всеки предприемач и всяка компания има своите шансове, но и своите големи трудности. Понякога късметът каца на рамото и е въпрос на добра подготовка и умения да го уловиш. Друг път изпитанията за устойчивостта и гъвкавостта може да траят дълго, както беше с пандемията. Особено когато се разработва софтуер за управление на офисни пространства. Ще ви срещнем с добрия пример на OfficeRnD за създаването на стартъп и за развитието му до компания с потенциал за „еднорог“ в динамично променящата се глобална среда. Със съоснователя на тази успешна организация Мирослав Мирославов ще поговорим за предимството да правиш световен бизнес, като си позициониран в България, както и за ползите от това да спечелиш Startup World Cup Bulgaria.
За Мирослав Мирославов пътят към успеха започва така: Завършва компютърни науки в СУ „Св. Климент Охридски“ през 2005 г. Минава през няколко фирми, докато пред 2009 г. се установява в „Телерик“, когато компанията е във вихъра на развитието си. Тогава с Мирослав Недялков работят заедно, забелязват проблем и насочват вниманието си към възможностите за по-доброто разпределение на служителите в офиса. Започват да търсят софтуерни решения, които биха могли да направят управлението по-лесно, а хората да са по-ефективни и по-ангажирани в работата си. Двамата се фокусират върху идеята, но когато продажбата на „Телерик“ е финализирана, те не са стигнали до конкретна разработка. Превключването към „Прогрес“ приемат като знак да предприемат нещо свое. През март 2015 г. получават финансови средства срещу малък дял в компанията, което им дава възможност по-спокойно да основат стартъп.
Предисторията
„И двамата с Мирослав Недялков сме програмисти и нямахме никаква убеденост дали пазарът ще има интерес към технологично решение за по-доброто управление на хората в офиса. Решихме да създадем компанията, да се фокусираме върху разработката, след което да установяваме дали ще се отвори пазар за нея. Преди това не е имало подобен продукт, а всичко е било насочено по-скоро към сграден мениджмънт, но не и към ангажираността на хората. Изчетохме доста книги и пак не бяхме сигурни дали ще има нужда от такова решение“, споделя Мирославов.
Бизнес старт в Лондон
Само две седмици след като се разделят с „Телерик“, двамата съоснователи на OfficeRnD кандидатстват и са приети в акселераторска програма в Лондон, която идва с инвестиция от 30 хил. паунда. Това им дава допълнителен тласък. Но… се налага много да наваксват в знанията как да превърнат идеята в работещ бизнес. Валидирането на идеята, намирането на клиенти, първите продажби – всичко това им се вижда като непреодолимо препятствие. Тогава договорът за участие в програмата ги задължава да са в Лондон. Те се отдават на 100% на разработката: отдалечени от позната среда, те са на ново за тях място и се чувстват като в спортен лагер. Успяват да направят първа версия на продукта и да намерят първите клиенти чрез щастлива комбинация от фактори – инвеститорите и акселератора, менторите, а и самите основатели на „Телерик“, които им помагат със съвети.
Първите клиенти и първите служители
„В началото слушахме много, вместо да обясняваме колко добра е идеята ни. После успявахме много бързо да развием онова, от което клиентите имат необходимост, да дадем нужната им функционалност и в кратки срокове да им покажем прогреса. Това ни позволи бързо да привлечем няколко клиенти и да развием продукт“, обобщава Мирослав Мирославов.
Първите двама наети служители са отново програмисти, тази стъпка е предприета в края на 2015 г. А първият нает в чужбина служител е новозеландка, което поема функциите на „всичко останало“. В група във Фейсбук, която е на тема споделено работно пространство, Джесика пише, че се мести от Лос Анджелис в Лондон и си търси работа. Мирослав реагира веднага, виждат се в британската столица, тя оценява, че са високомотивирани предприемачи, и приема да работи за OfficeRnD.
Личният мотив
Двамата съоснователи на OfficeRnD обичат да развиват продукти и да решават проблеми на клиенти. Създаването на компания сравняват с раждането на дете – неговата поява влошава качеството ти на живот, повишава натоварването и ангажираността ти, проблемите се увеличават. Но усещането, което дават постиженията, те кара да продължаваш напред. „Заплатата ми сега е по-ниска, отколкото когато бях програмист. Можех да живея значително по-лесно, ако не бях се заел със собствен бизнес. Но желанието да изградя нещо голямо е по-силно от всичко“, уверява Мирослав Мирославов.
Голямото изпитание
Пандемията преобърна представите за работа в офиса, но екипът на OfficeRnD намира сили да преодолее несигурността, която заплашва да смаже техния бизнес. Загубват някои от клиентите си, забавят растежа си, не се предават и съумяват да избегнат погрома. „В разгара на пандемията хората не можеха да ходят в офисите. Видя се, че едни са по-продуктивни в офиса, а други - когато работят от дистанция. Гъвкавият модел на работа, който и преди това е бил наш фокус, сега в още по-голяма степен получи право на съществуване. Пандемията ни даде шанс и ни подбутна да създадем втори продукт“.
Време ли е за еднорози
OfficeRnD е сред българските компании, за които има очаквания да са следващия „еднорог“, т. е. да имат оценка над 1 млрд. долара. Но ето какво казва Мирослав Мирославов: „В предстоящите 3-4 години в България едва ли ще се появи нов „еднорог“. Тази прогноза не е негативна, а е реалистична. Това, което се получи през 2021 и 2022 г. не беше нормален пазар. Заради чудовищната инфлация, но и заради факта, че много инвеститори загубиха съзнание от ставащото по света и инвестираха в компании, залагайки на силно надценени оценки. По този начин се появиха много „еднорози“, които нямат фундамента да са такива. В момента няма нито една българска технологична компания, която по приходи да е близо до истински „еднорог“. Изключение прави само SiteGround, но това е съвсем друг случай. Сега на всички, които изглеждаха близо до „еднорози“, ще им отнеме поне 4-5 години, за да се доближат до това. Годишните приходи трябва да стигнат 100 млн. долара, а никоя софтуарна компания у нас, освен SiteGround, не е достигнала тези обороти. Страстите на пазара се охладиха и се върнаха към трезвите преценки. В предишния горещ пазар можеше приходите на компания, които са 10 млн. долара, да се умножат по 100 и да се получи онзи 1 милиард долара, който я превръща в „еднорог“. В сегашния пазар ситуацията е друга - огромна е софтуерната компания, която има над 100 млн. долара приходи. Това е „златното“ число. OfficeRnD върви към статуса на „еднорог“, но ще отнеме още доста време“ – така Мирослав Мирославов ни връща в реалността на очакванията.
Световната стартъп купа
През 2021 OfficeRnD спечели Startup World Cup Bulgaria, но заради пандемията световните финали бяха две в едно през 2022 г. в Сан Франциско. Мирослав Мирославов взе участие в събитието. Сега признава, че в началото подценявал тази възможност. Когато се озовава на глобалното събитие, усеща какво е да си в надпревара за награда от 1 млн. долара с компании в съвсем различни области: „Иновациите бяха в широк спектър и сред тях софтуерните разработки са най-малко интересни. Японците презентираха летящи коли. Имаше стартъпи, които принтират органи. Компанията победител бе разработила нова материя за чорапогащници, които не се късат. Преживяването беше запомнящо се. Събитието помага да видим какво правят другите, да учим от тях и от начина, по който те правят своите презентации. Там се уверихме, че вратите към инвеститорите са отворени, трябва само да знаеш как да стигнеш до тях и как да им разкажеш идеята си. Имаш ли добра мрежа от контакти, системата на препоръките работи“.
Днес основателите на OfficeRnD нямат съмнение, че да развиваш свой бизнес е приключение, което си струва цената.
Предпоставки за успех
Из опита на Мирослав Мирославов
- Пълна отдаденост, много четене и много работа. Всички може и да работят умно, но успяват тези, които работят усърдно;
- Време е да пенсионираме фразата „Учи, за да не работиш“ и да я заменим с „Учи, за да работиш още повече“;
- В България разполагаме с всичко необходимо, за да създаваме глобални бизнеси. Просто трябва висока ангажираност и много работа за развитието на добрата идея. Тук има фондове и ментори, но се искат силно мотивирани предприемачи;
- България е добро място с достъп до талант. Конкуренцията в други държави е несравнимо по-голяма. Тук все още се постига оптимум между качество, цена, мотивация, желание за работа и за развитие. По думите на предприемач от САЩ, в Източна Европа все още сме ентусиазирани за капитализма и за създаването на нови продукти и услуги;
- Пазарът на труда в България беше изкривен от пандемията, но сега страстите се поохладиха и работните заплати за IT специалисти се връщат към по-разумни нива.
Компанията в числа
- 1000 + са клиентите на OfficeRnD в цял свят
- 140 служители има компанията, от тях около 110 са в България
- 80+ са държавите, в които OfficeRnD има присъствие. Сред тях се открояват САЩ, Великобритания, Нова Зеландия, Сингапур, Хонконг. В Европа имат по-слабо проникване
- 8+ млн. долара са по договори с клиенти приходите за миналата година