БАТ България затвърждава трансформацията и иновативното си развитие
Разширяваме портфолиото си от алтернативни продукти, които са резултат от множество научни изследвания
Кирил Георгиев, мениджър „Регулаторни въпроси“ в БАТ България:
Като отговорна компания, освен че следваме изцяло националните и европейските регулации, прилагаме и високи вътрешни корпоративни стандарти и политики за отговорно и етично поведение. От ключово значение по принцип за всеки бизнес е да функционира в устойчива и предвидима бизнес среда.
Г-н Георгиев, БАТ България представи най-новото устройство на glo у нас преди шест месеца. Как се представя продукта и планирате ли други иновации за пазара в страната?
Присъстваме на пазара в България с иновативното устройство за нагряване на тютюн glo hyper x2 от половин година. Към момента това, което забелязваме е, че пълнолетните потребители все повече разбират иновативността и науката зад тези продукти, благодарение на техния различен рисков профил за намаляване на вредата, което е водещо в нашата стратегия за изграждане на „A Better Tomorrow™“. Представянето на glo hyper x2 у нас беше отличено и с престижна награда за „иновативно събитие на годината“, което ни кара да се чувстваме горди. Естествено, едно подобно признание или успешно лансиране на нов продукт е немислимо без силен, мотивиран и ангажиран екип, какъвто е нашият в БАТ България. Предстои скоро да представим на българските потребители още нови модели на устройството glo, които ще са по-компактни и функционални.
Наскоро представихме на пазара и два съвсем нови продукта от друга иновативна алтернативна категория, с което на практика се превърнахме в първата международна компания с подобни продукти в страната. Благодарение на това затвърждаваме трансформацията и иновативното развитие в БАТ България.
Какво стои зад качеството на новите ви алтернативни продукти?
Водени от основната ни стратегия за изграждане на „A Better Tomorrow™“ чрез намаляване на въздействието на нашия бизнес върху обществото, всички иновативни продукти, които създаваме в БАТ са на база научно обосновани разработки. Тези продукти представляват за пълнолетните потребители по-малко рискови алтернативи*. Разработването на алтернативните ни продукти е резултат от множество научни изследвания и проучвания, извършени от над 1500 специалисти по научна и развойна дейност на БАТ от цял свят. Допълнително, всички изследвания и резултати се публикуват във водещи международни специализирани издания и журнали.
Как гледате на регулациите на иновативните продукти?
Ние оперираме в може би една от най-силно регулираните индустрии и напълно приемаме това. Като отговорна компания, освен че следваме изцяло националните и европейските регулации, прилагаме и високи вътрешни корпоративни стандарти и политики за отговорно и етично поведение. От ключово значение по принцип за всеки бизнес е да функционира в устойчива и предвидима бизнес среда.
Подкрепяме регулациите и на иновативните продукти, които трябва да са разумни и преди всичко да отразяват различния рисков профил на тези продукти и тяхната диференцираност спрямо конвеционалните тютюневи изделия. Подобен подход и практика се наблюдава в повечето страни-членки в ЕС, независимо дали става въпрос за съществуваща или нововъзникваща иновативна алтернативна категория продукти.
Успоредно с това, обаче, не бива да забравяме преди всичко отговорността и контрола относно предпазване от достъп до тези продукти на лица, които не са пълнолетни. В тази връзка, ежегодно провеждаме информационно-превантивна кампания с търговците и техните обекти в страната.
Как локалният офис в България допринася глобалната стратегия на БАТ?
На глобално ниво амбицията на БАТ остава непроменена – достигане на 50 милиона потребители на т.нар. негорими продукти до 2030 г. и ускоряване на растежа на приходите от новите категории продукти, достигайки £5 милиарда през 2025 г. В това отношение компанията постигна добър напредък: в световен план увеличихме потребителите на негоримите продукти с 4,2 милиона през 2022 г., достигайки 22,5 милиона, като приходите от тези продукти представляват 14,8% от приходите на Групата в края на миналата година.
Горди сме, че БАТ България е също част от глобалната стратегия за създаване на „A Better Tomorrow™“ и допринасяме за трансформацията на компанията в световен план. В тази връзка, ние разширяваме нашето портфолио от иновативни продукти, които предлагаме на пълнолетните потребители в България. Сред тях са устройството за нагряване glo, както и два съвсем нови продукта от друга иновативна алтернативна категория.
Наскоро БАТ публикува първия си комбиниран годишен и ESG доклад. Какво е най-важното в него, с което се ангажира компанията?
С първия си комбиниран годишен и ESG доклад БАТ допълнително подобри своята отчетност за устойчивост. В него към задължителното представяне на годишните си резултати компанията за първи път добави подробна информация за устойчивост и ESG. С този ход БАТ изпреварва предстоящото влизане в сила на глобални изисквания към компаниите да разширят обхвата и да подобрят качеството на публичните данни, свързани с устойчивостта, които представят. Част от този доклад бяха и новите актуализирани цели на компанията, сред които: постигане на 30% възобновяема енергия до 2025 г., две години по-рано, което води до ревизирана цел – 50% възобновяема енергия до 2030 г.; увеличаване на първоначалната цел за намаляване на отпадъците от операциите на БАТ с 15% до 2025 г. на 25%; разширяване на обхвата на ангажимента на БАТ за постигане на 100% многократна употреба, рециклиране или компостиране на опаковки, който до 2025 г. вече ще покрива не само пластмасата; и поставяне на нова цел за нулево преобразуване на естествените екосистеми във веригата за доставки на тютюн на БАТ до 2025 г.
Локално БАТ България също провежда редица инициативи, които са основна част от годишната ни ESG стратегия. Сред тях са ежегодните ни кампании за насърчаване на отговорното поведение и доброволчеството, и насочване на вниманието към справянето с неправомерно изхвърлените дребните отпадъци в околната и градската среда, сред които са и угарките с филтри. В тази връзки ние постоянно апелираме тези и други отпадъци да се изхвърлят на обозначените за битов отпадък места. Например, на една от последните ни инициативи в началото на месец април за почистване на парк Борисовата градина в столицата, се включиха стотици граждани, доброволци от нашия екип, и партньори, като заедно успяхме да съберем близо 100 кг. отпадъци, за което им благодарим.
Промениха ли са се нивата на нелегална търговия в страната?
През последните години нелегалната търговия в България се намали в пъти. От двуцифрен процент до рекордно ниски нива от около 2–3%. Наскоро представихме последните данни от независимо проучване по метода на празните опаковки, извършвано от Нилсен, организирано от четирите тютюневи компании от „Инициативата срещу незаконната търговия“, част от която е и БАТ България. Тези ниски нива се потвърждават, като в края на 2022 г. този показател е 1,5%. При съпоставяне на страната ни с други държави в ЕС, където се извършва същото проучване, България отново е с най-ниски нива, което е също безспорен успех за всички. Постигнатото в борбата срещу незаконната търговия у нас показва преди всичко силно изразените ангажименти, работа и координация на ниво институции, правоохранителни органи и индустрия. Вярвам, че в това отношение работата и сътрудничеството ще продължат и занапред, като контролът и фокусът ще бъдат запазени не само във вътрешността на страната, но и на външните ни граници.
*На база на наличните доказателства и при цялостно преминаване от употреба на конвенционални цигари към негорими продукти. Тези продукти също крият риск и водят до пристрастяване.