Олинклузив моделът – българските хотелиери не го харесват, но туристите го търсят
Според част от хотелиерите в България колкото и неустойчив за бизнеса да е моделът, търсенето е голямо и затова се предлага
Мечтата на туристите е безгрижна почивка, наситена с максимум приятни преживявания и без много мислене за храна, паркинг, забавления и прочие. В последните няколко години мечтата на туриста се сбъдва и хотелите като че ли се надпреварват да предлагат олинклузив пакети. Плащаш веднъж – получаваш всичко, а пакетът създава илюзията, че гостите получават много повече от това, за което са платили.
Как възниква олинклузивът?
Концепцията олинклузив за пътуване и прекарване на свободното време произлиза от първите ваканционни пакети, възникнали в Обединеното кралство, когато на Томас Кук му хрумва да предложи организирани екскурзии през 1841 г., а по-късно агенцията му се разраства и се превръща в една от водещите туристически агенции в света.
Моделът на ваканцията олинклузив възниква в Европа, когато през 50-те години на 20 век белгийският национален състезател по водна топка и в последствие предприемач, Жерар Блиц, решава да създаде ваканционен курорт с атмосферата на олимпийско градче, където хора с различна националност могат да се събират и да се наслаждават на природата, спорта, забавлението, храната и релаксацията.
Блитц основава компанията Club Mediterranée SA, като открива първия летен палатков лагер на испанския остров Майорка с ниски цени. Там парите не са средство за размяна, тъй като гостите, известни като Gentils Members (любезни членове), получават нанизи с мъниста, които разменят срещу питиета и услуги. През 1965 г. списание Paris Match пише следното: „В тези ваканционни селища парите нямат стойност. Ние всички сме милиардери! Живеем в изцяло социалистическа икономика, където всичко е безплатно за всеки.“
Когато Paris Match описва революционната идея, Club Med вече управлява 14 летни селища и 11 зимни курорта, а през 1966 г. организира първия си корабен круиз.
В днешно време олинклузив концепцията е една от най-популярните в туризма. И хотели по целия свят се надпреварват в предлагането на атрактивни оферти.
Ще се откаже ли България от олинклузива?
Желанията на туристите след COVID пандемията определено се промениха и голям процент от пътешествениците вече търсят по-уединени места за посещение. Големите хотелски комплекси като че ли вече не са толкова привлекателни. Наред с всичко това инфлацията и нарастващата нужда от въвеждането на по-устойчиви методи на туризъм, повдига въпроса: Ще се откажат ли българските хотелиери от олинклузив модела? Бързият отговор на този въпрос е: Не, защото нямат сметка.
Economic.bg се допита до няколко представители на големи хотели по Черноморието, които предлагат олинклузив. От техните отговори става ясно, че те не харесват този модел на работа, но се налага да го практикуват, защото туристите това търсят.
Аз лично не харесвам този модел. Няма култура на хранене, на обслужване. Дълго време се противих и не го въвеждах в моя хотел, но се наложи да го направя все пак. Туристите това търсят. Ако го прекратя, ще съм на загуба, въпреки че моделът не е устойчив“, казва Веселин Налбантов, зам. – председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА), както и собственик на хотел в Слънчев бряг.
Според него освен търсенето от страна на туристите, липсата на кадри, също е причина за масовото въвеждане на този модел на работа.
Ние сме принудени от обстоятелствата не само в България, но в цяла Европа, а може би и в света. Има недостиг на кадри. По никакъв начин този олинклузив няма да може да отпадне, ако не стане законодателно и то в рамките на Европейския съюз“, казва той.
Румен Мончев, който също е собственик на хотел в Слънчев бряг, смята, че именно чрез олинклузив модела се гарантира на туриста качество и удобство. И споделя, че в неговия хотел се предлагат и пакети без храна, но те почти никога не се резервират.
Цените много се повишиха и продължават да се качват. Но ние работим за туристите – те да са доволни. И няма как аз да кажа, че не ми е изгодно и да ги пратя по разни капанчета. От професионална гледна точка се стараем винаги нашите гости да се чувстват добре и да няма проблем с храната“, казва той.
Според него винаги има някакъв процент загуба на храна, но когато това, което се предлага, е качествено и се харесва, то загубите са много малки.
Притиснати от цените
Все пак ако цените на хранителните продукти продължават да растат с толкова бързи темпове, е възможно хотелиери да се откажат от тази концепция, но следващото лято това със сигурност няма да се случи.
Договорите, които се подписват за следващото лято (бел. ред. – хотелиери и туроператори от сега уговарят условията по договорите за следващото лято) са за олинклузив, но ако се вдигне толкова много разходната част, ще бъдат принудени“, казва Георги Щерев, председател на БХРА.
Той също е на мнение, че търсенето от страна на туристите е накарало хотелиерите да преминат към олинклузив модела. И за момента търсенето все още е много високо, така че едва ли масово ще се откажат представителите на бизнеса от този модел.