Онлайн система и нови санкции ще контролират претоварените камиони
Промени в Закона за автомобилните превози добавят нови отговорни лица и въвеждат електронна система за контрол

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Отговорност за претоварените камиони ще носи вече и лицето, което извършва измерването на превозното средство, а не само товародателят и този, който извършва товаренето. Също така Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ще изгради нова система, в която ще постъпват всички данни, свързани с тежкотоварния трафик. Това се предлага с нов законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози (ЗАП), който цели да сложи край на претоварването на камионите, което не само създава рискове за пътната безопасност, но и разрушава пътната инфраструктура.
Промените са качени за обществени консултации в срок от 30 дни. Те вече бяха обявени от транспортния министър Гроздан Караджов преди месец по време на изслушване в транспортна комисия в парламента.
Изграждането и поддръжката на новата електронна система ще изисква държавно финансиране, като е извършен анализ на нужните средства. Въпреки че е изготвена финансова обосновка към законопроекта, конкретните данни за необходимия бюджет не са публично достъпни към момента на обявената консултация.
Какви са основните промени?
Досега за претоварено превозно средство отговорност носеха товародателят (който възлага превоза) и лицето, което извършва товаренето. Новото е, че към тях се добавя и лицето, което извършва измерването на превозното средство. Всички те ще носят солидарна отговорност. Това означава, че държавата ще може да търси отговорност от всеки един от тях за допуснато претоварване, гарантирайки, че винаги ще има ясно определен субект, спрямо когото да се налагат санкции.
Предвижда се задължително изпращане на данните от измерванията на теглото в реално време към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и Националната агенция за приходите (НАП).
За целта ще бъде изградена електронна информационна система към „Автомобилна администрация“. Тя автоматично ще генерира документ, който съдържа информация за регистрационния номер на превозното средство, допустимата му маса, реалната маса, данни за лицето, извършило измерването, и уникален идентификатор на документа.
Този документ ще се предоставя на водача на хартиен носител и ще трябва да се съхранява от него. Целта е контролните органи да разполагат своевременно с информация и да могат да спрат претоварен камион още преди да е потеглил по пътя.
Санкциите
Ако товарът надхвърля допустимото до един тон, физическото лице ще бъде глобено с 500 лева. Но ако нарушението е дело на фирма или едноличен търговец, тогава санкцията скача на 1000 лева.
Ако камионът е претоварен с между един и пет тона, вече говорим за още по-сериозни суми. За физически лица глобата е 1000 лева, докато за юридически лица и ЕТ-та тя достига 2000 лева.
За надвишение от над пет тона, физическите лица ще бъдат санкционирани с 1500 лева, а за фирмите и едноличните търговци глобата е внушителните 5000 лева.
Всички тези лица (товародател, извършващ товаренето, и извършващ измерването), които разпоредят или допуснат претоварване, ще отговарят солидарно за заплащането на глобите, съответно имуществените санкции.
За лицето, извършващо измерването, което не изпрати резултата от него в реално време в електронната информационна система: глоба или имуществена санкция в размер от 100 до 300 лв. Тази санкция цели да осигури стриктното изпълнение на задължението за предоставяне на данни.
Сроковете
За да се осигури необходимото технологично време за изграждане на новата електронна система и за привеждане на измервателните средства в съответствие с новите изисквания, влизането в сила на някои разпоредби е поетапно:
- Изграждането на електронната информационна система от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), както и приемането на правилата за достъп и работа с нея, трябва да стане шест месеца след обнародването на закона в „Държавен вестник“.
- Задължението за изпращане на данни в реално време и новите санкции за неизпращане на тези данни ще влязат в сила девет месеца след обнародването на закона. Този срок е даден, за да могат средствата за измерване да бъдат адаптирани към изискванията на новата система.
- Останалите разпоредби влизат в сила от датата на обнародване.
Финансирането
За изграждането и поддръжката на новата електронна информационна система, както и за нейната интеграция с електронните системи на Агенция „Пътна инфраструктура“ и Национална агенция за приходите, ще бъде необходимо финансиране от държавния бюджет.
Извършен е анализ и пазарно проучване за осигуряване на необходимите средства, като това е подробно описано във финансовата обосновка към законопроекта. Приемането на закона ще окаже въздействие върху държавния бюджет, затова е изготвена и приложена финансова обосновка съгласно изискванията. Документите обаче не са приложени към обявената консултация и не стават ясни на този момент.