„Още една стъпка към Европа“: Кабинетът отчуждава последния терен за аутобана до Сърбия
Поне 50% от участъка между София и Сливница трябва да бъде готов края на годината, за да не се загуби еврофинансиране

Снимка: БТА
Кабинетът започва да отчуждава терени по последния участък от недостроената магистрала „Европа“, съобщи регионалният министър Иван Шишков след заседание на Министерския съвет. Става въпрос за трасето между София и Сливница. Той се финансира по изтичаща европрограма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. и за да не се изгуби финансирането поне 50% от 16.5-километровия участък трябва да бъдат построени до края на годината.
Днес България направи още една стъпка към Европа с недостроената магистрала „Европа“, така че да може максимално бързо да я построим.“
Шишков напомни, че миналата година е бил одобрен Подробния устройствен план за този лот, който се явява трети и последен за аутобана. След отчуждаванията ще се пристъпи към разрешение за строеж. По думите на министъра властта е последователна в действията си, а строителството ще започне в следващите месеци.
„До няколко месеца ще стартира строителството на последния участък, за да може вратата на България към Европа да бъде наистина европейска“, заяви Шишков.
Днешното решение е изключително важно, защото е стъпка напред не само за строежа на магистралата, но и за спасяване на парите, защото държавата щеше да ги загуби.“
Министърът не успя да каже за колко пари точно става въпрос, но заяви, че забавянето е заради предишното редовно правителство „Петков“, което по думите му, не е процедирало ПУП-а.
Припомняме, че строител на лота, който ще се отчуждава, е ДЗЗД „Европа – 2022“, в което влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой Интернешънал“ и „Обонато Билд“. Стойността на дейностите по 16.5-километровата отсечка е почти 222.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 660 календарни дни.
Министърът напомни, че аутобанът трябваше да бъде завършен до края на тази година, но сроковете за другия участък – от Драгоман до ГКПП „Калотина“ – бяха удължавани на няколко пъти. Въпреки това министърът изрази надежда, че трасето ще се въведе в експлоатация до 2 месеца. Припомняме, че служебната власт имаше идея да пусне участъка на биндер, но днес Шишков не спомена подобно нещо.
Цялостно изграден е единствено участъка между Сливница и Драгоман.
Третият, последен участък, за който започва отчуждаването на терените, ще преминава по изцяло ново трасе. Строежът ще започне при с. Храбърско – при 32-ри км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път – при 48-ми км. Трасето ще бъде с габарит 27 м – две ленти за движение в посока и аварийна лента.
В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на жп линията София-Драгоман, 2 моста и един виадукт. Ще бъдат изградени два пътни възела. Бъдещият п.в. „Костинброд“ ще свързва мaгиcтpaлaтa с второкласния път София-Костинброд и с. Волуяк, а п.в. „Мрамор“ ще осигурява връзка на с. Мрамор с Калотина, Софийския околовръстен път и Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени пътни връзки при п.в. „Храбърско“, където автомагистралното трасе пресича първокласния път Сливница – София.