„Още една стъпка към Европа“: Кабинетът отчуждава последния терен за аутобана до Сърбия
Поне 50% от участъка между София и Сливница трябва да бъде готов края на годината, за да не се загуби еврофинансиране
Кабинетът започва да отчуждава терени по последния участък от недостроената магистрала „Европа“, съобщи регионалният министър Иван Шишков след заседание на Министерския съвет. Става въпрос за трасето между София и Сливница. Той се финансира по изтичаща европрограма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. и за да не се изгуби финансирането поне 50% от 16.5-километровия участък трябва да бъдат построени до края на годината.
Днес България направи още една стъпка към Европа с недостроената магистрала „Европа“, така че да може максимално бързо да я построим.“
Шишков напомни, че миналата година е бил одобрен Подробния устройствен план за този лот, който се явява трети и последен за аутобана. След отчуждаванията ще се пристъпи към разрешение за строеж. По думите на министъра властта е последователна в действията си, а строителството ще започне в следващите месеци.
„До няколко месеца ще стартира строителството на последния участък, за да може вратата на България към Европа да бъде наистина европейска“, заяви Шишков.
Днешното решение е изключително важно, защото е стъпка напред не само за строежа на магистралата, но и за спасяване на парите, защото държавата щеше да ги загуби.“
Министърът не успя да каже за колко пари точно става въпрос, но заяви, че забавянето е заради предишното редовно правителство „Петков“, което по думите му, не е процедирало ПУП-а.
Припомняме, че строител на лота, който ще се отчуждава, е ДЗЗД „Европа – 2022“, в което влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой Интернешънал“ и „Обонато Билд“. Стойността на дейностите по 16.5-километровата отсечка е почти 222.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 660 календарни дни.
Министърът напомни, че аутобанът трябваше да бъде завършен до края на тази година, но сроковете за другия участък – от Драгоман до ГКПП „Калотина“ – бяха удължавани на няколко пъти. Въпреки това министърът изрази надежда, че трасето ще се въведе в експлоатация до 2 месеца. Припомняме, че служебната власт имаше идея да пусне участъка на биндер, но днес Шишков не спомена подобно нещо.
Цялостно изграден е единствено участъка между Сливница и Драгоман.
Третият, последен участък, за който започва отчуждаването на терените, ще преминава по изцяло ново трасе. Строежът ще започне при с. Храбърско – при 32-ри км, ще преминава по нов терен на север от Божурище, между селата Волуяк и Мрамор и ще се влива в Северната скоростна тангента при пътния възел със Софийския околовръстен път – при 48-ми км. Трасето ще бъде с габарит 27 м – две ленти за движение в посока и аварийна лента.
В участъка ще има 10 големи съоръжения, от които 7 подлеза, включително подлез на жп линията София-Драгоман, 2 моста и един виадукт. Ще бъдат изградени два пътни възела. Бъдещият п.в. „Костинброд“ ще свързва мaгиcтpaлaтa с второкласния път София-Костинброд и с. Волуяк, а п.в. „Мрамор“ ще осигурява връзка на с. Мрамор с Калотина, Софийския околовръстен път и Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени пътни връзки при п.в. „Храбърско“, където автомагистралното трасе пресича първокласния път Сливница – София.