От 20 години плащаме за членство в Еврозоната, а ползи още няма
Няма нужда от референдум за присъединяване към валутния съюз, смята зам.-председателят на БСК

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
На 24 януари българският Икономически и социален съвет (ИСС), обединяващ работодателски, синдикални и други неправителствени организации, проведе пресконференция, на която обсъди свое становище, че България трябва да предприеме бързи и решителни стъпки за влизане в Европейския валутен механизъм ІІ (ERM II), известен като „чакалнята” преди членство в Еврозоната. Част от аргументите на ИСС са, че влизането на страната ни в Еврозоната ще доведе до ръст на доходите и конкурентоспособността, както и че страната ни е готова да премине към еврото за национална валута. Репортер на Economic.bg разговаря по темата с Димитър Бранков, член на ИСС и зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК).
- Г-н
Бранков, в становището на Икономическия и социален съвет (ИСС) по темата за
влизането на България в Европейския валутен механизъм ІІ (ERM II) и
впоследствие в Еврозоната се казва, че трябва да бързаме, че е настъпил крайният
момент. Същевременно цитирахте данни от „Евробарометър”, че 69% от българите
смятат, че нямат достатъчна информираност. Смятате ли, че бързо трябва да се хвърли повече светлина по темата или е
по-добре да се забави процесът?
- Категорично смятам, че и медиите, и академичните среди, и
експертната общност, а и ние – работодателите и синдикатите – трябва да
предизвикваме повече дебат по тези теми. В тази връзка препоръчвам на всеки,
който има време, с или без подготовка, да прочете становището на ИСС. Става
дума за една дългосрочна българска официална позиция от 2004 г. за ускорено
присъединяване към ERM ІІ,
за кратък престой в този механизъм – минималният престой е 2 години според
приет назад във времето от Европейския съюз протокол – и съответно за бързо
присъединяване към Еврозоната.
Това е официална позиция от 2004 г. на
Българска народна банка (БНБ) и Министерство на финансите, която не е променена оттогава. За съжаление, поради ред обстоятелства, не е осигурена необходимата
външнополитическа подкрепа и сега моментът е подходящ именно за това – ясно и
категорично да се заяви готовността на България да се присъедини към т.нар. „чакалня”
за Еврозоната и да изтъкнем предимствата, които имаме благодарение на тези вече повече от
20 години рестриктивна парична и фискална политика, свързана с валутния борд.
- Българските работодатели искат по-лесно да наемат хора от държави, които не са членки на ЕС. Евентуалното приемане на България в Еврозоната по какъв начин ще я направи по-привлекателна за чужденците?
- Знаете, че присъединяването към ЕС, макар и с преходни
периоди, вече осигурява свободата на придвижване на хората. За съжаление
потокът е основно в една посока – от България към по-развитите страни,
включително и такива извън ЕС. Това, което би се случило при влизането в
Еврозоната, е, че България и българските работодатели биха били
по-привлекателни от гледна точка на един ускорен процес по увеличаване на
конкурентоспособността и съответно да се плащат едни по-високи възнаграждения за
труд.
Ползите са много, ефектите са много и подчертавам – ние повече от 10 години, откакто сме членове на ЕС и 20 години, откакто сме с Валутен борд, ние плащаме за едно и също нещо, за една и съща сметка, многократно и продължаваме да я плащаме. Тоест разходите от една страна ги имаме, а ползите все още не са налице.
- Становището на Съвета по-скоро цели да окуражи правителството да кандидатства за ERM ІІ или да информира обществеността за ползите и рисковете, които идват с евентуалното ни членство в Еврозоната?
- Становището преследва няколко цели. Преди всичко
една по-висока информираност на широката общественост, дебатиране на въпроси,
за които можете да чуете различни мнения – във форумите можете да откриете
становища, че едва ли не е необходим референдум по тези въпроси. Категорично не
е нужен такъв. Ако изобщо е трябвало да има референдум, той е трябвало да бъде
проведен преди присъединяването на България към ЕС, тъй като със самия акт на
присъединяване ние сме придобили правото, но и задължението, да се присъединим
към Еврозоната. Така че това е приключен дебат.
По-скоро става дума за анонс
към широката общественост, към експертната общност, към правителството и БНБ да
бъдат предприети всички необходими стъпки. Има и още един адресат – това са
външните потребители, т.е. външните заинтересовани страни в лицето на държавите
членки на Еврозоната, в лицето на Европейската централна банка. Ние се нуждаем
от една категорична външнополитическа подкрепа спрямо тези стъпки на
българското правителство.