От модна дума в актив: Как AI си проправя път сред българските фирми?
Изкуственият интелект превзе вниманието на висшите мениджъри – заради огромния си потенциал да донесе революция в начина на работа и да повлияе върху бизнес показателите

© ECONOMIC.BG / Deposit Photos
Гореща тема, която скорострелно нажежи разговорите сред експерти и хора с гъдел към технологиите, но паралелно с това си намери път и към по-широката аудитория. Неусетно проникнал във всекидневието на потребителите чрез различни услуги за доставка на храна и пазаруване до финанси и здравеопазване, изкуственият интелект (AI) успя да превземе и вниманието на висшите мениджъри – най-вече заради огромния си потенциал да донесе революция в начина на работа и да повлияе върху бизнес показателите на една компания.
Когато се обсъжда внедряването на изкуствен интелект в едно предприятие, е ключово да се разбере, че той представлява нещо повече от технологичен ъпгрейд – интегрирането на AI всъщност е свързано със стратегическа трансформация. И тъкмо затова промяната е свързана с вплитането му в организационната структура по начин, който допълва и подобрява бизнес целите.
Такъв подход предприема и групата DIGITALL в България (б.а. – през пролетта на 2021 г. ec4u и BULPROS обявиха, че се сливат в нова компания, наречена DIGITALL), която през миналото лято взема решение:
да позиционираме изкуствения интелект като стратегически приоритет, за да можем да отговорим на търсенето на пазара и най-вече на нуждите на нашите клиенти“, посочва пред Economic.bg Йордан Гинев, главен оперативен директор на групата DIGITALL и управляващ директор за България.
Компанията следва логиката, че имплементирането на AI решения в собствените ѝ вътрешнофирмени процеси ще ѝ помогне да подобри услугите, обогатени с изкуствен интелект, които предлага на клиентите.
„Ползите от използването на AI са безспорни“, изтъква Йордан Гинев и ги описва така:
- По-голяма ефективност при работните срещи: Използването на AI ни позволява да автоматизираме процеса на създаване на протоколи от работните срещи, което значително намалява времето и усилията, необходими за този процес.
- Повишена информираност: Възможността да споделяме резюмета от проведени срещи с отсъстващите участници улеснява обмена на информация и подобрява комуникацията.
- По-висока продуктивност при изготвянето на съдържание: Използването на AI подпомага процеса на създаване на съдържание за продуктови предложения и семинари, като намалява времето за подготовка и ни позволява да се фокусираме върху експертната дейност.
- По-високо качество на съдържанието: AI ни помага да създаваме качествено и професионално съдържание на различни езици, което улеснява комуникацията с клиенти и партньори от различни култури и региони на света.
- Повишена ефективност на процесите: Използването на AI увеличава производителността и оптимизира процесите най-осезаемо в две направления. Първото от тях е нископрофилните операции, които не изискват твърде специфични знания и умения. Вторият аспект е свързан с разработката на софтуерни решения, при които има често повтарящи се елементи в началната фаза. И в двата случая наблюдаваме по-добри резултати и оптимизация на използваните ресурси.
Силата на изкуствения интелект са разпознали и в Кока-Кола ХБК и в частност Центърът за споделени услуги на компанията, включително от гледна точка на ефективност и повишаване на конкурентоспособността на пазара. Директорът на Центъра Ката Барариу изтъква „подобрените възможности за вземане на решения, базирани на данни“ и допълва, че компанията проучва и разширява използването на AI решения „вече повече от 5 години“ като част от дигиталната си трансформация.
Разпознахме потенциала на AI за повишаване на ефективността, подобряване на изживяването за клиентите и разкриването на нови бизнес възможности.“
Компанията продължава да ускорява инвестициите си в тази посока, казва още Ката Барариу. За да получи достъп до нишови умения, използва партньорската си екосистема. С Microsoft например работят за изграждането на цифров двойник (digital twin), а напоследък и по линия на инструментите с генеративен AI. „Този подход за съвместни иновации и споделяне на знания ускорява нашето израстване в областта на AI“, подчертава тя.
Инвестициите в AI в Кока-Кола ХБК далеч надхвърлят технологиите и инструментите.“
Тъй наречената „готова за AI“ работна среда обаче е свързана с развиването на правилните умения и способности у служителите си – защото това е от „решаващо значение за успешното мащабно внедряване на изкуствения интелект“.
„Основните предизвикателства, с които сме се срещали към момента, са готовността за работа с данни, необходимостта от допълнителни умения и стимулирането на приемането на AI, както и изграждането на доверие от страна на служителите“, посочва Ката Барариу.
Осмислянето на необходимостта от адаптация към AI от страна на всеки човек е ключово за трансформацията на средата като цяло и според Доброслав Димитров, председател на УС на БАСКОМ. „Промяната става супер бързо и естествената реакция е да не искаме да променяме начина си на работа, страх от неизвестното, страх за работните места, страх от последствията, неразбиране... списъкът е дълъг и много човешки“, посочва той.
Числата също подсказват за наличието на отпор. Въпреки че изкуственият интелект навлиза сред българския бизнес, това се случва по-бавно. По данни на НСИ за 2023 г. едва 3.6% от фирмите у нас са използвали AI технологии, като за тези с по над 250 служители делът е 13.8%. Засеченото от статистиката проникване отрежда на страната ни незавидното предпоследно място в ЕС по дял на компании, използвали технологии с изкуствен интелект в бизнеса си, сочат сравнителните данни на Евростат.
Всеки мениджър трябва да положи извънредни усилия да обясни необходимостта и успокои притесненията, защото забавянето в приемането на тези инструменти може да е фатално както за компаниите, така и за професионалната реализация на хората“, посочва Доброслав Димитров.
Според него проблемът не е финансов. „Голямата революция е именно демократизирането на достъпа до тези инструменти. Цената е символична, инвестицията е във време, усилие, повишаване на квалификацията – все неща, които по-скоро се измерват в човешка енергия, а не в пари.“
От DIGITALL например споделят, че директният размер на направената до момента финансова инвестиция от компанията е приблизително 1 млн. лв., а инвестицията в труд и време се равнява на осем месеца с пет еквивалента на пълно работно време. Поетият път продължава и през тази година.
Блиц

Снимка: Архив
Йордан Гинев, Главен оперативен директор на групата DIGITALL и управляващ директор за България
Какви AI инструменти сте внедрили и за какви дейности ви служат? Планирате ли нови интеграции?
В DIGITALL ежедневно използваме интегриран AI (Copilot), който подпомага организацията и провеждането на работните ни срещи, и усъвършенстван (Advanced) AI, базиран на технологиите на Microsoft и OpenAI.
Освен това внедрихме и вътрешнофирмено ChatGPT решение, което използва естествен език (Natural Language) и чието предназначение е да осигури на служителите ни улеснен достъп до различни документи и бази знания в рамките на организацията.
Използвате ли LLM и за какво?
В DIGITALL използваме LLM под формата на вътрешнофирмен ChatGPT, който предоставя достъп до набор от фирмени документи, бази данни и обучителни ресурси. На практика служителите ни имат възможност да провеждат „разговор“ с виртуален асистент, който разполага с цялата налична информация в организацията. Това е огромно предимство, тъй като спестява време и ресурси за обработване на стандартни запитвания, свързани например с фирмената ни политика.
Как AI технологиите променят вашата индустрия? Бихте ли посочили основни тенденции?
AI оказва огромно влияние върху технологичната индустрия, в която оперира нашата компания. Не е лесно да се дадат конкретни и точни предположения за промените, именно поради факта, че изкуственият интелект е самообучаваща се технология, чието развитие е изключително динамично и трудно предвидимо. Това, което с голяма вероятност можем да очакваме е, че AI технологиите ще променят коренно разбирането за киберсигурност и правилата на играта в тази сфера. Несъмнено ще се засили и необходимостта от регулации. Европейският парламент направи първата крачка в тази посока с одобряването на AI Act.
На този етап промените, които оказват влияние върху нас като организация и са задвижени от AI, се развиват в две основни посоки – външна и вътрешна. Относно външните промени, които засягат позиционирането ни на пазара и спрямо клиентите ни, вярваме, че AI ще ни помогне да бъдем по-иновативни и по-успешни, да предлагаме на клиентите си нови AI-базирани решения и да се превърнем в техен доверен консултант и партньор в областта на изкуствения интелект. Във вътрешен план очакваме, че използването на AI ще повиши ефективността и производителността ни в ежедневните ни дейности, позволявайки ни да се фокусираме върху основните задачи, бизнес процеси и ценности.
До каква степен технологията заменя нуждата от хора?
Нашето вярване е, че технологиите никога няма да заменят човешкия фактор, а по-скоро ще го подпомагат и повишават производителността на хората при повтарящи се дейности. Това от своя страна ще ни позволи да се фокусираме върху основните си умения и задължения.

Снимка: Архив
Ката Барариу, директор на Центъра за споделени услуги на Кока-Кола Хеленик
Какви AI инструменти сте внедрили и за какви дейности ви служат? Планирате ли нови интеграции?
Някои ключови AI инструменти и приложения, които внедрихме, включват чатботове и виртуални асистенти в помощ на служителите. Приложения за извършване на складови операции чрез смарт очила и гласови команди (т.нар. Vision Picking) и такива в търговска среда, които разпознават изображения и помагат за прегледа на рафтовете в търговските обекти, като елиминират нуждата от ръчни усилия. Модели за прогнозна поддръжка, имащи за цел намаляването на престоя на оборудването. Двигатели за оптимизиране на промоциите и интелигентни модели за прогнозиране, използващи машинно обучение за оптимизиране на стоковите наличности и планирането на веригата за доставки.
В момента оценяваме допълнителните области, в които бихме могли да използваме AI. Те са свързани с интелигентна оптимизация на маршрутите за нашия дистрибуторски парк, цялостен хъб за знания с внедрена корпоративна търсачка и възможности за чатбот, персонализиран маркетинг, използващ клиентско и продуктово сегментиране с помощта на AI.
Използвате ли LLM и за какво?
Проучваме използването на LLM за определени задачи за обработка на естествен език, като обобщаване на документи, езиков превод и търсене в корпоративната база данни. Един конкретен случай на употреба, който проучваме, е извличането, класифицирането и валидирането на данни за транзакции, като използваме LLM за управлението на различни запитвания от наши клиенти, например за ценообразуване.
Как AI технологиите променят вашата индустрия? Бихте ли посочили основни тенденции?
За Центъра за споделени услуги на Кока-Кола ХБК внедряването на AI не е просто техническо подобрение, а стратегически избор за подобряване на устойчивостта, ефективността и конкурентоспособността. Компанията ще продължи да използва AI и други нововъзникващи технологии в различни аспекти на дейността си, за да стимулира фокуса към клиентите, да осигури по-добро преживяване на служителите, да повиши оперативната производителност, изпълнението и вникването в тенденциите. Капитализирането на данни и използването на изкуствения интелект за създаване на „предвиждащи предприятия“ се превръща в ключово конкурентно предимство, тъй като Кока-Кола ХБК е изправена пред постоянно променящите се изисквания в индустрията за напитки. Внимателният баланс между технологии, етика и визия ще бъде от решаващо значение за нашия успех в ерата на изкуствения интелект.
До каква степен технологията заменя нуждата от хора?
Въпреки че интегрирането на AI предлага огромни ползи, то идва със своя набор от предизвикателства и съображения. Поверителността на данните, етичното използване на AI и потенциалната промяна в работни места са сред проблемите, които компаниите, включително Кока-Кола ХБК, трябва да имат предвид. Макар че AI автоматизира някои задачи, нашето мнение е, че той допълва, ускорява и увеличава човешките способности, а не ги замества напълно, особено за длъжности, изискващи емоционална интелигентност, креативност и вземане на важни решения. Постигането на баланс между технологичните иновации и етичните практики е от съществено значение за нашето устойчиво и отговорно прилагане на AI.

Снимка: Архив
Доброслав Димитров, БАСКОМ
Какви AI инструменти сте внедрили и за какви дейности ви служат? Планирате ли нови интеграции?
Използваме както LLM модели, така и image generation инструменти. ChatGPT е водещ в LLM, Stable Diffusion за images, но списъкът е много дълъг и става все по-голям с излизането на нови ни нови инструменти. Ключът е да се следи постоянно какви нови разработки и възможности излизат, да се експериментира и прилага възможно най-бързо намереното.
Използвате ли LLM и за какво?
За всичко! От най-обикновени битови приложения /препоръки за книги, примерно/, до помощ с brainstorming, програмиране, надграждане на знания – няма сфера, в която да не може да бъде в огромна помощ – всеки човек трябва да си анализира какво прави на дневна база и да потърси в какво LLM може да му е полезен. Същото важи и за компаниите.
Как AI технологиите променят вашата индустрия? Бихте ли посочили основни тенденции?
Всяка индустрия, която разчита на човешката когнитивна сила ще се промени много. В нашата означава следното – малки екипи ще могат да реализират огромни проекти за много кратко време, което означава много повече продукти, много повече конкуренция и най-вече, от много повече значение ще е талантът и желанието за работа, защото когато умножаваш по 10 продуктивността, е от огромно значение кого и какво умножаваш.
До каква степен технологията заменя нуждата от хора?
Не особено голяма, за сега. Технологията е множител на моженето на хората – трябва да имаш по какво да умножаваш, че да има смисъл от нея. Но! Ако хората не вложат усилие за повишаване на своята квалификация и си вършат работата роботски, то роботите са значително по-добри в това. AI няма да вземе работните места, но хора, използващи множителя AI – ще го направят.