„Цифровизация“ на учителите
60% от преподавателите не са подготвени за онлайн обучение, показва проучване на ЮНЕСКО

© ECONOMIC.BG / Unsplash
~ 2 мин.
Консервативната образователна система като че ли започва да се променя, а и пандемията от коронавирус ускорява този процес. Принудителната дигитализация показа, че технологично светът, а и България, са сравнително готови за революционната стъпка. Повече от всякога обаче на преден план изскача въпросът за човешкия капитал, цифровите умения и ключовата роля на учителя.
Образователните системи по света се променят с бързи темпове и затова е много важно как учителите виждат професията си в бъдеще. Последният доклад на Microsoft - „Staff of 2030: Future-Ready Teaching” - например показва, че едва 38% от преподавателите, включително тези в ранен етап на кариерно развитие, смятат, че обучението им ги подготвя да използват технологии ефективно в класната стая.
Подобни са и резултатите от проучването, проведено от ЮНЕСКО, според което 60% от учителите в 60 държави казват, че не са подготвени за онлайн обучение.
Бъдещето вещае предизвикателства за всички на пазара на труда, където над 90% от професиите ще изискват поне базови цифрови умения. Затова и ролята на учителя става още по-важна – ако самият той не е дигитално грамотен и се чувства неудобно с използването на технологии, то как ще научи и възпита у децата основни навици?
Бъдещето на работната ръка
Най-близо до реализация на пазара на труда са студентите. Световният икономически форум прогнозира, че две трети от днешните студенти ще работят професии, които все още не съществуват. Междувременно LinkedIn обръща внимание на облачните изчисления и изкуственият интелект като водещи технологии, които ще дадат тон на трудовия ритъм.
Днешните студенти са новаторите и изобретателите на бъдещето, които могат да използват технологиите като основна в търсене на решения за типовете проблеми, пред които сме изправени днес, а и тези, които все още не можем да предвидим.
Ако предизвикателствата в сферата на околната среда, транспорта и здравеопазването ще бъдат борени с технологии като AI, IoT и облачни изчисления, то утрешните лидери трябва има откъде да придобият знания в тези области. А преди да надградят до този етап, да имат възможност да получат базови умения.