Пандемията сви драстично дейността на легалните автосервизи

Коронакризата принуждава браншът да се променя, но основните проблеми в сектора засега остават

Пандемията сви драстично дейността на легалните автосервизи

Снимка: Unsplash

1756 ~ 4 мин. четене
Глория Христова Автор: Глория Христова

Отлив на клиенти и силно намален обем на работата на автосервизите. Това са последиците от пандемията за сектора, които очертава инж. Емил Германов, председател на „Съюз на автосервизите в София“ (САС). Трудностите идват още през март, при първото затваряне заради пандемията. По думите на Германов заради ограниченото движение на хората, нуждата от автосервизна дейност също е намаляла значително - поне с 60%, според него.

През първия локдаун, може би една седмица човек не влезе при нас. Сигурно при война светът е бил малко по-раздвижен“, коментира той.

Същата тенденция наблюдава и Крис Младенов, собственик на автосервиз DasAuto Service и на първата по рода си Академия за обучение на автомеханици DasAuto Academie. Той обаче допълва проблемите на сектора с един много важен акцент – повечето от собствениците на автосервизи не разполагат с т.нар. „аварийни капитали“, с които да покриват ежемесечните си нужди при кризисна ситуация.

„Това показва, че нещо във времето не е изградено правилно. Има огромен проблем с бизнес модела, ако не са предвидени аварийни разходи в рамките от 3 до 6 месеца“, коментира Младенов.

Много от собствениците на автосервизи са прекратили дейността си окончателно, като са се преориентирали в други сфери. Други пък са били принудени да освободят персонал, но това създава нов проблем, защото при евентуално връщане към нормалните нива на работа, няма кой да поеме задачите, а това от своя страна води и до загуба на клиенти, смята председателят на САС.

„Още не може да се доближим до обемите на услугите, които вършихме преди обявяване на пандемията. В момента, сервизите търпят големи загуби“, разказва инж. Германов и коментира, че заради свитият бюджет на хората, повечето от тях са избрали да потърсят помощ при т.нар. „гаражни механици“, чиято дейност не е регламентирана. Той признава, че цените на услугите при тях са по-ниски, но това е продиктувано от факта, че те не плащат данъци и нямат разходите, които имат регламентираните автосервизи.

По думите на Младенов много малък процент от собствениците на сервизи са се възползвали от мерките на държавата за помощ, главно от мярката "60/40". И докато мнението на председателят на САС инж. Германов е, че не е имало проблем в отношенията на държавата и сектора, то Младенов смята, че правителството не се интересува какво точно се случва в този сектор.

Всеки говори за това как дейността на някои сервизи трябва да се регламентира, как клиентът трябва да получава по-добри услуги, но никой не прави нищо конкретно. Има организации, които само си слагат различни титли, но не работят за подобряване на сектора и за неговото развитие. Те все още припознават старите, неработещи модели и не смятат, че има нужда от промяна“, коментира Младенов.

Гаражните механици – неизползваният ресурс в сектора

Според собственика на DasAuto обучението на кадрите в бизнеса е от голямо значение, за да може клиентите да получават качеството на услугата, за която плащат. Именно с това е свързан и проектът на Младенов, в който Google ще инвестира 1.5 млн. долара. Той и екипът му разработват дигитална академия в помощ на собствениците на автосервизи, независимо дали са малки или големи, така че да може да придобият нови умения и да усъвършенстват знанията си. Мисията на социалния проект е издигане на бранша.

„Гаражните механици не са лоши майстори. Сред тях има много способни и кадърни хора, които работят в сивия сектор. Не мога да кажа, че там се предлагат най-лошите услуги. От 2012 г. се мъчим да въведем някакъв законов ред и регламент за дейността на автосервизите. В последните години имаме известен успех и напредък, но все още няма нито един закон, който да регламентира автосервизната дейност“, казва инж. Емил Германов.

Именно Академията на Крис Младенов се занимава с проблемите на гаражните механици. Той и екипът му се стремят да предадат нови знания и умения, за да може дори и те да развиват дейността си и да бъдат мотивирани да я регламентират. Според него в сектора се наблюдава застой от 20 години и в него почти нищо не се променя.

Основният бизнес модел години наред е някой, чието хоби и любов е да се занимава с коли, да отвори гараж, но без да е регламентиран. Този модел не е устойчив във времето, при него липсва растеж. Много от тези собственици на гаражи не осъзнават, че в един момент се превръщат в собственици на бизнес“, коментира Младенов, чиято обучителна дейност е свързана именно с решаването на този проблем.

Когато такива механици получат нови знания, които да се превърнат и в нови умения, те започват и да растат, смята Младенов. Автомобилната индустрия се развива буквално всяка минута и хората, които обслужват тези автомобили, трябва да усъвършенстват знанията и уменията си, за да може да бъде по ефективна работата им, казва още той.

Пандемията предизвиква промяна

И както е известно по време на трудности, хората стават най-изобретателни. Така и Крис Младенов внедрява нов метод на работа по време на пандемията. Успешно заработва услугата за взимане, отремонтиране и връщане на автомобил на собственика. Стига се до нея след намаления интерес към оферти към клиенти за ремонт. Тази услуга продължава да е търсена и след разхлабването на мерките.

„Ние отивахме и взимахме автомобила, който минаваше и през дезинфекция. След това оправяхме нещата, описани в офертата, отново дезинфекцирахме и връщахме автомобила на собственика. Така не се налагаше да идват клиенти в сервиза, а и улеснихме хората.“

Работата на автосервизите не е била затруднена по отношение на доставките и вноса на резервни части, защото 90% от тях работят с алтернативни части. Младенов посочва, че доставчиците имат огромни запаси от резервни части в добре заредени складове. Проблем е имало при сервизите, които работят с оригинални части, а в пандемията само една международни куриерска фирма е извършвала доставки.

И Крис Младенов, и инж. Емил Германов споделят идеята, че единствената застраховка на клиент, който не е доволен от ремонта на колата си, е официален документ за извършена услуга – документ за сервизна поръчка или фактура. Някои сервизи, като този на Младенов, предлагат и гаранция, която покрива евентуален проблем след извършен ремонт. Клиентите може да сезират Комисията за защита на потребителите, но по думите на Младенов много малък брой хора решават при проблем да се върнат в същия сервиз и да споделят какво се случва с колата. Те вече са изгубили доверието си в този сервиз и се пренасочват директно към друг.

Коментари: 0