Пандемията съживи големите търговски улици в София

Проучване на Colliers сочи, че голяма част от новооткритите обекти са ресторанти и кафета

Пандемията съживи големите търговски улици в София

Снимка: Красимир Свраков

1292 ~ 3 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Пандемията върна към живот търговските улици в София. Тяхната популярност бе засенчена от големите молове в столицата. Но заради отворените пространства и разнообразието от магазини търговските улици стават предпочитани сред хората. И ако преди доминираха основно магазините за мода, то сега кафенетата и ресторантите също заемат голяма част от главните търговски улици. Така те се превръщат в място не само за пазаруване, но и за отдих, срещи и развлечения.

Това сочи проучване на Colliers International за пазара на търговските улици в столицата за първото полугодие на 2021 г. Докладът обхваща основните централни улици в София, с общо предлагане от 68 хил. кв. м и приблизително 900 магазина.

Проучването откроява важна тенденция – голяма част (53%) от новооткриващите се обекти на търговските улици са кафенета и ресторанти. Това основно се дължи на възможността за разполагане на маси в открити пространства, като градини. По този начин един от най-засегнатите сектори покрай пандемията – ресторантьорството – намира начин да работи и в условията на няколко затваряния. Така секторът на заведенията постепенно настига категорията мода по отношение на обектите, функциониращи на търговските улици в столицата.

Миксът от опериращи обекти включва още услуги, малки хранителни магазини и такива, предлагащи бижута и аксесоари. И ако през 2016 г. магазините за мода и ресторантите са доминирали, то сега разпределението е по-балансирано. Малките хранителни магазини продължаваха да извършват дейност, дори и по време на националните локдауни. Това бе възможност за тях да се конкурират с големите вериги.

Бул. „Витоша“ – мода и развлечение в едно

Бул. „Витоша“ традиционно предизвиква противоречиви мнения през годините – дали се е утвърдила като място за пазаруване или за отдих и развлечение. Проучването сочи, че модата продължава да доминира над ресторантите и кафетата, въпреки че през първото полугодие на годината все повече обекти от сектор ресторантьорство стъпват на търговското пространство на бул. „Витоша“. По-голяма част (60%) от обектите заемат площ до 50 кв. м, което ограничава навлизането на по-големи компании и фирми.

Свободните обекти, отдавани под наем, все още са по-голям процент от новооткритите обекти. Наемните нива за магазин от 100 кв.м на бул. „Витоша“ към края на първото полугодие на 2021 г. остават 50 евро на кв.м на месец. Връзката между наемодател и наемател е в основата на търговията на дребно, а пандемията открои важността от напасване между очакванията им. Към настоящия момент разликата във финансовите очаквания между собственици и наематели варира между 20 и 25%.

Ул. „Съборна“ – най-скъпата търговска улица в София

Улицата с най-висока концентрация на луксозни брандове в София остава „Съборна“. Почти половината (47%) от обектите там са свързани с мода – Cartier, Emporio Armani, Philipp Plein, Dsquared2, Max Mara и др. Цените на месечните наеми остават непроменени от миналата година до сега – 63 евро на кв.м.

Ул. „Граф Игнатиев“ – улицата с най-много свободни търговски площи

Ремонтите от 2018 г. и 2019 г. оказаха негативно въздействие върху търговията по улицата. Процентът на свободните търговски площи е над 18%, но през първото полугодие на 2021 г. се забелязва лек ръст в новооткритите обекти. Това показва, че започва процес на възстановяване и ул. „Граф Игнатиев“ може да възстанови предишната си слава на втората по популярност търговска улица в София.

Съвсем естествено магазините за мода доминират, следвани от ресторантите и кафетата. След тях с почти равни проценти (около 9%) се нареждат козметичните магазини и книжарниците. Магазините за обувки и чанти заемат около 7% от улицата.

Ул. „Солунска“ – улицата с най-много новооткрити обекти

Улицата става все по-атрактивна за търговците на дребно. Топ 3 категории, които се позиционират изключително добре, са магазините за мода, тези за спортни облекла и ресторантите и кафетата. Проучването на Colliers сочи, че през първото полугодие на 2021 г. интересът към улицата нараства значително. Новоткритите обекти са над 20%, докато отдаваните обекти под наем са под 5%.

Подкрепи Economic.bg