Парите в брой намаляват по Коледа
Безконтактните карти и новите методи на разплащане са предпочитани от потребителите

Новите методи за плащане и безконтактните карти са предпочитани по време на коледния период от потребителите, които все по-често изоставят разплащанията в брой, сочи новото проучване "Дигитални разплащания", проведено в периода август - септември 2016 г. от Populus по поръчка на Visa. В него са взели участие близо 37 000 души от 19 държави.
Използването на технологиите в Европа е нараснало с 52% през 2016 г, а година по-рано ръстът е бил 36%. Издадените безконтактни карти са над 165 млн. и 3,4 млн. безконтактни POS терминали. Тенденцията се наблюдава предимно при младите, по-грамотни технически потребители. При безконтактните карти се наблюдава увеличение във всички възрастови групи, най-вече при потребителите между 55-64 години.
Потребителите, които използват безконтактни карти, са по-отворени към използването на мобилно устройство като начин на разплащане в магазин (52% от притежателите на безконтактна карта към 32% от притежателите на обикновена карта), чрез приложение на търговеца (49% към 31% ) или за разплащане в ресторант (50% към 30%). Въпреки, че потребителите ценят предимствата на безконтактните разплащания, потребителите също започват да разпознават и ползите от другите нови методи за плащане.
Броят на хората, които използват мобилни приложения за разплащания през 2016 г., е нараснал до 44%, в сравнение с 38% през миналата година. Близо половината от тях (46%) са съгласни, че възможността да платят с мобилно устройство при търговеца е улеснило в пъти тяхното пазаруване. Допълнителните удобства на новите методи за разплащане са двигател и на ръст при употребата на дигитални портфейли.
Европейските потребители изразяват интерес да използват услугата при покупки лице в лице (37%), чрез приложения (51%), както и онлайн (56%). Основните ползи на безконтактните и мобилни разплащания за потребителите в Европа са по-голямото удобство (61%) и възможността да се плати по всяко време, независимо от мястото (59%).
Проучването на Visa показва още, че потребителите използват комбинация от онлайн и физически канали, когато правят своите покупки, особено за по-скъпи продукти. Седем от всеки десет европейски потребители са showroomers – хора, които гледат желания продукт в магазина преди да го купят онлайн, а почти толкова (66%) са webroomers – потребители, които търсят най-добрата цена онлайн, преди закупуването на стоката във физическия магазин на търговеца.
Въпреки нарастването на онлайн продажбите около Коледа, 60% от потребителите все още ценят прекия контакт лице в лице с персонала на магазина и възможността да видят стоката на живо. Тази Коледа ще наблюдаваме множество различни методи, по които европейските граждани, в това число и българите, ще заплатят за подаръците под елхата, празнични напитки с приятели, и дори празничната трапеза около коледните празници. Успехът на търговските вериги и търговци тази Коледа ще зависи от способността им да предостави на потребителите достъп до начина на разплащане, който те предпочитат най-много.
От януари 2016 г. всички терминали, които българските банки инсталират, са вече задължително безконтактни. В България миграцията на инфраструктурата към безконтактни терминали протече успешно и през юли 2016 г. тя съставляваха 43% от общия брой POS терминали. Секторите, в които безконтактните разплащания и новите методи за разплащане в България навлизат най-бързо, са търговията с хранителни стоки, телекомуникационните услуги, продажбата на горива, веригите за бързо хранене, фармацевтичните услуги и забавленията.