Плаващи газови терминали идват да спасят Европа
Два кораба вече са закотвени край бреговете на Нидерландия, пристигат и още

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Два плаващи терминала за втечнен природен газ се изграждат в холандско пристанище. Това са първите от вълната специализирани танкери, на които Европа разчита, за да облекчи най-тежката енергийна криза от десетилетия, пише Bloomberg.
Golar Igloo и Eemshaven LNG в момента са закотвени заедно в северното морско пристанище Емшавен. И двете са плаващи единици за съхранение и регазификация (FSRU), предназначени да преобразуват суперохладеното гориво, транспортирано с морски кораби, в газ, който може да се изпомпва в мрежите на сушата.
Пристигането на корабите преди зимата ще бъде от решаващо значение за подпомагането на Европа през задълбочаващата се горивна криза, след като Русия намали доставките на газ в отговор на санкциите, наложени заради нейната инвазия в Украйна. Покачващите се цени на енергията тласнаха европейските икономики до ръба на рецесията, принуждавайки правителствата да ускорят използването на плаващи газови терминали, чието изграждане обаче отнема време.
Популярността на плавателните съдове се разпространява. Германия, която получаваше повече от половината от газа си по тръбопроводи от Русия, сега наема пет FSRU чрез правителството и още два, които ще бъдат частно наети. Три от корабите са планирани да започнат да работят тази зима. Италия, Франция и балтийските страни също планират или проучват плаващи терминали за внос на LNG.
В Емшавен, дълбоководно пристанище в североизточния край на Холандия, така нареченият пускащ в експлоатация LNG товар ще бъде доставен в четвъртък, за да подготви съоръжението за първата му търговска доставка в средата на септември. И двата FSRU са наети за пет години и заедно се наричат EemsEnergyTerminal, който се очаква да получи, разтовари и изпрати около 18 товара LNG до 31 декември.
FSRU обикновено акостират за постоянно близо до брега. След това пристигащ превозвач прехвърля LNG към устройството, което съхранява и превръща товара в газ под високо налягане. Плавателните съдове обикновено са по-бързи, по-евтини и по-щадящи околната среда за разработване в сравнение с решенията на сушата, въпреки че капацитетът им е много по-малък.
Тъй като повече заводи за производство на втечнен природен газ ще бъдат пуснати в експлоатация до средата на десетилетието, се очакват повече съоръжения за преобразуване на товари в газ, с 20 нови терминала, предложени за континентална Европа, според Хелге Хаугане, старши вицепрезидент за газ и енергия в Equinor ASA.
Ако те се появят бързо, ако правителствата успеят да намалят бюрокрацията, тогава нещата ще изглеждат много по-добри през 2026 – 2027 г. дори без руски обеми“, каза Хаугане в интервю на индустриалната конференция на Gastech в Милано.