По-бедните плащат въглеродните емисии на богатите

Супербогатият 1% от населението е отговорен за 15% от отделените парникови газове

По-бедните плащат въглеродните емисии на богатите

Най-богатият 1% от световното население е отговорен за два пъти повече въглеродни емисии, отколкото произвеждат най-бедната половина от световното население. Това се казва в доклад на организацията "Оксфам", публикуван в навечерието на годишната сесия на Общото събрание на ООН следващата седмица, предаде ДПА. В него се посочва също, че системата е така направена, че по-бедните всъщност плащат емисиите, произвеждани от богатите.

"Оксфам" призова за ограничения за въглеродните емисии, произвеждани от богатите, повече вложения в публичната инфраструктура и икономиката да бъде преструктурирана така, че в климатично отношение да има по-голяма справедливост.

Докладът акцентира върху данни, събирани между 1990 и 2015 г., период, в който в световен мащаб емисиите са се увеличили двойно.

Най-богатите 10% - 630 милиона души - са отговорни за 52% от въглеродните емисии за това време. Свръхбогатият 1% - 63 млн. души – пък е отговорен за 15% от световните емисии за периода. По-бедната половина от световното население е отговорна за едва 7% от емисиите за същия период, се посочва в доклада на "Оксфам".

„Катастрофалните последици от климатичната криза вече се усещат в много части на света заради икономическата система, която разчита на консуматорството, непрекъснатия растеж и разделя света на икономически печеливши и губещи“, каза Елен Емке, експерт по социални неравенства в "Оксфам-Германия".

В Германия най-богатите 10%, или 8.3 млн. души, са отговорни за 26% от въглеродните емисии на федералната република. По-бедната половина от населението на Германия, която е пет пъти по-голяма - 41.5 млн. души - са произвели съвсем малко повече емисии – 29%.

Транспортът, в частност въздушният, са една от най-важните области, в които могат да бъдат предприети мерки за ограничаване на климатичните промени. "Оксфам" е особено критична и към автомобилите тип SUV (джиповете), които според нея са вторият по значимост причинител на емисии в периода 2010 - 2018 г.

Коментари: 0