По-висока цена за въглищата на „Мини Марица-изток“ - по-скъп ток за потребителите
Проблемът на мината е нейната ниска ефективност и раздут щат, смята Велев
Васил Велев, председател на АИКБ:

~ 3 мин.
Има големи проблеми с ТЕЦ „Мини Марица-изток“ и исканията за увеличаване на административно определяната цена на въглищата. Това искане е неоснователно и водещо до увеличаване на цената не ел. енергията за всички домакинства и за бизнеса. Това каза председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев в интервю за блиц. По неговите думи цената, която в момента е определена, не е никак ниска - тон условно гориво струва 77 лв.
„Проучванията, които правим, са за много по-ниски цени в Германия, Канада и САЩ. Там е между 34 и 60 лв. за тон условно гориво. Тоест, виждате, че у нас имаме една висока административно определена цена. Ако има проблеми, те не са поради ниската цена на въглищата, а поради лошото управление и ниската ефективност. В тези мини има два пъти повече персонал, отколкото в мините в Чехия и Полша например, както и в "Бобов дол". В "Мини Марица-изток" има 800 души администрация. Там се случват огромни разхищения и злоупотреби“, каза Велев.
Според него разходите за труд в мините са над 3000 лв. месечно на човек. "Въпреки разхищенията и злоупотребите, поради високата определена цена на въглищата, за полугодието мините са на печалба. Имат направени инвестиции за 25 млн. лв., извършени са ремонти за 27 млн. лв. - това е направено за половин година", обясни Велев.
Той е на мнение, че има огромни резерви за повишаване на ефективността и производителността. "Трябва да се оптимизира персоналът, да се спрат разхищенията и злоупотребите. Преди 3 години, вследствие на големите протести на работодателите при увеличаването на цената на задължения към обществото, бяхме постигнали съгласие да изпратим представители на работодателските организации в органите за управление на държавните дружества в енергетиката. Целта беше да се способства за повишаване на ефективността им, но това така и не се случи. Има огромни резерви. Колективният трудов договор е обрасъл с всевъзможни привилегии, каквито няма даже в системата за МВР", смята председателят на АИКБ.
Велев посочва всевъзможни доплащания и допълнителни отпуски, 15 заплати при пенсиониране, огромни привилегии за цялата армия от щатни и нещатни синдикални дейци. "Става въпрос за коли, кабинети, смартфони, доплащания за всички, платени отпуски, командировки и т.н. На практика тези мини се управляват от синдикатите и това се случва изключително неефективно. 12 страници са привилегиите, а такива привилегии няма никъде в България. За тези привилегии се плаща чрез високата цена на въглищата и оттам е електроенергията от всички останали български работници, които изкарват заплатите си на пазара, продавайки продукция в остра конкуренция със световните пазари, без да има кой да има определя административно високи цени на продукция", каза Васил Велев.
Според него синдикатите защитават интереса на много малка част от работниците в България. "Има 2 250 000 наети работници, а те защитават интересите на 7 000 от тях, които са точно противоположни на интересите на останалите 2 250 000. Става въпрос и за всички пенсионери и за цялото население", смята председателят на АИКБ и добавя, че едно увеличаване на цената на въглищата няма да доведе до нищо друго, освен до увеличаване на злоупотребите и разхищенията.
Велев добави, че има информация, че някои от лидерите на синдикатите са си закупили една дузина нови коли за по 40 000 лева. "Това е много странен случай. Мениджмънтът кара старите коли на синдикалните босове. Това е срамна история и показва всъщност кой управлява и го прави много неефективно - с два пъти по-ниска производителност, два пъти повече персонал, три пъти повече администрация", казва той.
„Проучванията, които правим, са за много по-ниски цени в Германия, Канада и САЩ. Там е между 34 и 60 лв. за тон условно гориво. Тоест, виждате, че у нас имаме една висока административно определена цена. Ако има проблеми, те не са поради ниската цена на въглищата, а поради лошото управление и ниската ефективност. В тези мини има два пъти повече персонал, отколкото в мините в Чехия и Полша например, както и в "Бобов дол". В "Мини Марица-изток" има 800 души администрация. Там се случват огромни разхищения и злоупотреби“, каза Велев.
Според него разходите за труд в мините са над 3000 лв. месечно на човек. "Въпреки разхищенията и злоупотребите, поради високата определена цена на въглищата, за полугодието мините са на печалба. Имат направени инвестиции за 25 млн. лв., извършени са ремонти за 27 млн. лв. - това е направено за половин година", обясни Велев.
Той е на мнение, че има огромни резерви за повишаване на ефективността и производителността. "Трябва да се оптимизира персоналът, да се спрат разхищенията и злоупотребите. Преди 3 години, вследствие на големите протести на работодателите при увеличаването на цената на задължения към обществото, бяхме постигнали съгласие да изпратим представители на работодателските организации в органите за управление на държавните дружества в енергетиката. Целта беше да се способства за повишаване на ефективността им, но това така и не се случи. Има огромни резерви. Колективният трудов договор е обрасъл с всевъзможни привилегии, каквито няма даже в системата за МВР", смята председателят на АИКБ.
Велев посочва всевъзможни доплащания и допълнителни отпуски, 15 заплати при пенсиониране, огромни привилегии за цялата армия от щатни и нещатни синдикални дейци. "Става въпрос за коли, кабинети, смартфони, доплащания за всички, платени отпуски, командировки и т.н. На практика тези мини се управляват от синдикатите и това се случва изключително неефективно. 12 страници са привилегиите, а такива привилегии няма никъде в България. За тези привилегии се плаща чрез високата цена на въглищата и оттам е електроенергията от всички останали български работници, които изкарват заплатите си на пазара, продавайки продукция в остра конкуренция със световните пазари, без да има кой да има определя административно високи цени на продукция", каза Васил Велев.
Според него синдикатите защитават интереса на много малка част от работниците в България. "Има 2 250 000 наети работници, а те защитават интересите на 7 000 от тях, които са точно противоположни на интересите на останалите 2 250 000. Става въпрос и за всички пенсионери и за цялото население", смята председателят на АИКБ и добавя, че едно увеличаване на цената на въглищата няма да доведе до нищо друго, освен до увеличаване на злоупотребите и разхищенията.
Велев добави, че има информация, че някои от лидерите на синдикатите са си закупили една дузина нови коли за по 40 000 лева. "Това е много странен случай. Мениджмънтът кара старите коли на синдикалните босове. Това е срамна история и показва всъщност кой управлява и го прави много неефективно - с два пъти по-ниска производителност, два пъти повече персонал, три пъти повече администрация", казва той.