Поевтиняването на горивата в България изостава от други държави в ЕС

В Полша, Унгария, Турция и Люксембург плащат на бензиностанциите по-евтино от нас

Поевтиняването на горивата в България изостава от други държави в ЕС

Снимка: Pixabay

9828 ~ 3 мин. четене
Белчо Цанев Автор: Белчо Цанев

Бензиностанциите в Полша са свалили цените на течните горива около три пъти повече, отколкото това се случва в България. Това показва тенденцията за промяна на цените от 10 март насам. Средните стойности на петрола в кошницата на ОПЕК спадат рязко от 51.74 долара на 5 март – на 34.71 долара на 9 март и, макар и за кратко, до драстичните 16.85 долара за барел на 1 април. В момента цените на двата основни сорта, търгувани по борсите в света – европейският Брент и западнотексаският WTI, са съответно 31.38 и 22.76 долара за барел.

Естествено, цените на горивата, с известно забавяне, следват петролните и също започват да падат. Въпросът е обаче къде и как намаляват техните цени.

Проучване на Economic.bg установи, че в някои държави цените на горивата падат доста повече, отколкото в България. Да вземем например Полша и да сравним движението на цените през последния месец там с това в България.

Днешните цени на масовия бензин А95, дизела и автогаза в Полша, посочени в авторитетния сайт fuel-prices-europe.info, са съответно 0.79 евро (3.590 злоти), 0.84 евро (3.840 злоти) и 0.36 евро (1.650 злоти. Това ще рече, че бензинът, дизелът и автогазът съответно с 16%, 13.5% и 16.3% по-ниски, отколкото у нас.

За да сравним още по-ясно движението на цените в Полша и у нас, вземаме за начало цените на 10 март, тъй като тогава те никъде все още не са реагирали на започналия след 5 март срив на фючърсите на черното злато по света. Оказва се, че на тази дата цените на трите основни вида горива в Полша и България, преизчислени в евро, са приблизително близки:

 




На 10 април обаче разликите са доста по-сериозни:


 




От двете таблици ясно се вижда, че разликата в цените на бензина и дизела на 10 март е била 0.05 евро, а на автогаза – 0.02 евро, докато днес - месец по-късно, разликите са 0.15 евро за бензина, 0.13 евро – за дизела и 0.08 евро – за автогаза. Следователно цените на бензина и дизела в Полша са отразили приблизително три пъти по-категорично срива на петролните фючърси, отколкото тези в България.

Друго сравнение показва, че Турция днес е намалила цената на бензин А95 спрямо 10 март с 0.05 евро повече, отколкото е сторила това България.

Подобни сравнения на движението на цените на горивата през последния месец могат да бъдат направени и с други държави. При някои от тях с изненада ще установим, че потребителите в една от най-богатите страни на Евросъюза – Люксембург, също купуват по-евтини горива, отколкото ние в България (виж таблицата в края на статията). Разбира се, тук говорим за средни цени, посочени от анализаторите в посочения специализиран сайт, така че някъде, особено по малки вериги като VM Petroleum и по единични бензиностанции, съществуват и по-ниски от тях. Горива се продават и на доста по-високи цени от средните, като например по малки бензиностанции в Русенско, Търговищко и в други области.

Важно е също да се отбележи, че и Полша, и Люксембург, и Турция, както и България, не са производители, а нетни вносители на петрол и/или течни горива. И ако за Турция, да речем, по-евтините горива могат да се обяснят с по-ниските нива на акциза – все пак югоизточната ни съседка не е член на ЕС и за нея не важат изискванията на Европейската комисия за еднакви нива на акцизите, то изглежда странно, че в доста по-развитата от нас Полша и в една от най-богатите държави на Стария континент – Люксембург, горивата са по-евтини, отколкото в България. И те внасят черното злато и готовите горива като нас, а на всичко отгоре заплатите там, особено в Люксембург, са доста по-високи, отколкото у нас.

Говоря за заплатите, които получават служителите, ангажирани в производството, съхраняването и дистрибуцията на горивата, които увеличават разходите по тези пера и съответно – се начисляват в крайните цени на горивата. И това при положение, че цените на петрола и горивата са световни борсови, а размерът на акцизите приблизително еднакъв.

Другата тенденция, която прави впечатление при проучването на цените на горивата в Европа е, че с малки изключения те запазват нивата си от 1 април до 10 април. Тъй като те все още обаче не са отразили драстичния срив на петролните фючърси около 1 април, трябва да очакваме ново понижение на цените преди и след Великден – в диапазона на още поне около 6-8%.  

Средни цени на течните горива в Европа* за 10.04.2020 г. (в евро) 























*По данни на fuel-prices-europe.info

Подкрепи Economic.bg