Помагаме на бизнеса да бъде чут в Брюксел
Професията на лобиста е високоотговорна и водеща е добрата репутация
Меглена Михова:
Меглена Михова е управляващ партньор на ЕРРА - една от най-авторитетните и ефективни лобистки компании, акредитирани в Брюксел. EPPA е основана през 1987 г. и непрестанно надгражда предлаганата експертиза. Успешно работи за намиране на траен консенсус по важни въпроси между бизнеса, европейските институции и правителствата на страните-членки.
Г-жо Михова, извън клишетата и негативните конотации, какво всъщност не знае публиката за професията на лобиста?
Да, за широката аудитория професията на лобиста е обвита в тайнственост. А всъщност това е отговорна професия, която работи по важни стратегически въпроси, оказващи влияние върху нашето всекидневие. Добрата репутация е ключова за успеха на нашата дейност. Определяме себе си като мост между европейските институции, бизнеса и обществото. Задачата ни е да подпомагаме намирането на трайни решения по сложни проблеми. Стимулираме конструктивния диалог, с правилните участници в него, за да се постигне балансиран резултат. Институциите на ЕС имат нужда да чуят бизнеса, защото те често правят предложенията за нови регулации с благородни намерения. Но липсата на разбиране за последващите въздействия може да доведе до катастрофа. Бизнесът също трябва да e проактивен в процеса и да информира и подкрепя позициите си със солидни доказателства и анализи.
По-стриктна регулация и по-голяма публичност ще помогне ли за положителния образ на професията? Или друго?
Важно е да имаме ясна рамка за упражняване на професията на лобиста. Ние в EPPA имаме строг етичен кодекс, който спазваме. На ниво ЕС няма ясна рамка, освен Регистъра за прозрачност. Както във всяка друга сфера, и в професията на лобиста доброто име е много важно. Дори бих казала, че наред с нужния професионализъм, репутацията е ключова, за да бъде работата ни ефективна. Тези, които държим на нея, се движим по правилата и това е широко известно и за клиентите ни, и за представителите на институциите. Взимането на решения в Брюксел е сложен процес и клиентите ни имат нужда да се доверят на специалист, който може да ги преведе успешно през този лабиринт.
Как лобистки компании като Вашата, работещи с европейските и други международни институции, могат да са в помощ на българския бизнес, за да защитава интересите си в Брюксел?
Ние успешно работим с български клиенти и искам да им благодаря за доверието. Можем да предложим на българския бизнес широк спектър от подкрепа - информация, анализи, стратегически препоръки, можем да идентифицираме възможностите за фирмите да допринесат за процесите на консултации и да направим така, че техният глас да бъде чут в Брюксел. Много фирми разчитат на българските национални асоциации, които обикновено са добре информирани, но на свой ред разчитат на европейските асоциации да защитават техните интереси. Често обаче позициите на професионалните съюзи в Брюксел се свеждат до общия знаменател, като не винаги отразяват специфичната ситуация и предизвикателствата на национално ниво. А българският бизнес и бизнес асоциациите имат своето място в европейските дебати. Особено сега, когато сме в началото на новия политически цикъл. И тук е времето и мястото EPPA да им помогне да станат видими за институциите в Брюксел, с конкретните важни въпроси и в търсенето на решения.
Кои положителни примери моменти от Вашата работа като консултант бихте изтъкнали като ключови за защита на българските интереси по важни теми?
Интересен пример е нашата помощ при организирането на конференция за евродепутати и служители на ЕК през май 2023 г. в Казанлък. Темата беше изключително сложна и техническа и се отнасяше до преразглеждането на регламента за класифициране, етикетиране и опаковане на химикали (CLP). Предложените законодателни промени застрашаваха производството на етерични масла. Българската индустрия, заедно с други производители oт Франция и Испания, прояви изключителна активност, за да ce привлече политическото внимание към този въпрос от национално значение. Ние помогнахме да се идентифицират членовете на ЕП и длъжностните лица в ЕК, които бяха важни за решаването на този въпрос, подготвихме конференцията и основните послания, подчертаващи важността на темата и въздействието върху българските производители. Резултатът беше положителен и благодарение на всички съвместни усилия, на равнище ЕС и на национално равнище, текстът беше изменен.
По-необходими ли са днес лобистките дейности с оглед тежките бюрократични процедури в европейските институции и сложността и динамиката на процесите по вземане на решения?
Определено да. За да участвате проактивно във формирането на политиката и законодателството на ЕС, е важно да познавате добре този процес, да знаете към кого да се обърнете и с какви аргументи. Не е лесно, но ние помагаме на бизнеса в тази насока. Hашият Eвропейски институт (ETI) е посветен на обучението на професионалисти за работа в лабиринта на ЕС. За съжаление, сложността на законодателството на ЕС е такава, че за компаниите е много трудно да следи всички политически и законодателни промени. Много фирми не са напълно информирани или пропускат важни законодателни предложения, които след като влязат в сила, оказват силно въздействие върху техния бизнес. Ние предлагаме изчерпателен и съобразен с нуждите на нашите клиенти мoниторинг, за да гарантираме, че важните предложения няма да бъдат пропуснати. И това не е достатъчно. Текстовете са истински пъзел, който много често е свързан с други законодателни актове. За една малка и средна фирма всичко това е трудно за разбиране. Дори компании с големи екипи изпитват затруднения. И тук е нашата роля да им бъдем в помощ.
Наскоро в България излезе книгата „Европейски лобисти“ на Даниел Геген, наричан „най-дълго служилият лобист в ЕС“, а вие сте автор на предговора. Кои са ценните уроци от нея?
Имам удоволствието от години да работя с Даниел и да черпя от неговия богат опит. Още от първите редове книгата ни потапя в сърцевината на предизвикателствата, които стоят пред EC, и предлага проницателен анализ на неговата еволюция. Книгата е едно искрено четиво, което признава положителните аспекти, но не спестява и критиките, включително към институциите и индустрията. „Европейски лобисти“ е истинско практическо ръководство за професията - как да станете ефективен лобист, като се учите от грешките и черпите вдъхновение от добрите примери. За българските читатели е важно да осъзнаят, че представителитe на индустрията и неправителствените организации, големи и малки, имат своята важност и роля на европейско ниво. Всички, които проявяват интерес към темата, ще имат възможност да обсъдим тези въпроси на среща с автограф и приятен разговор с автора на 2 декември от 18,00 ч. в Гранд-хотел „София“.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.