Поръчката за последната част на Софийския околовръстен път тръгва до месеци
Служебният регионален министър Виолета Коритарова обяви, че няма незаконно строителство на магистрала „Хемус“
До края на годината ще бъде пусната поръчката за възлагане на строителство на част от липсващия участък на Софийския околовръстен път. Това стана ясно от изказване на служебния регионален министър Виолета Коритарова в ресорната комисия в парламента. Паралелно с обществената поръчка ще тече и процедура по отчуждаване на имоти, която трябва да започне до месец.
Липсващата част е с дължина от около 8.5 км и свързва кварталите „Бъкстон“ и „Люлин“. Целият участък е разделен на два етапа. Първият е с дължина около 6 км – от ул. „Лазурна“ и „Киевска“ до автомагистрала „Струма“. Вторият етап е с дължина 2 км и обхваща трасето от улиците „Лазурна“ и „Киевска“ до ул. „Ралевица“.
От изказването на Коритарова се разбра, че предстоящата обществена поръчка, която най-вероятно ще включва и проектирането, и отчуждаването, ще се процедират за първия етап с дължина от 6 километра.
Към момента подготвяме комбинираните скици за започване на процедура за отчуждаване. Работим по одобрения ПУП, за да може до месец да имаме необходимите документи, за да процедираме отчуждаване“, заяви Коритарова.
Темата с довършването на Софийския околовръстен път е водеща в общественото пространство. В последния месец дори лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов го включи в предизборната си кампания и начерта набързо възможното строителство. Преди 2 седмици пък шефът на АПИ инж. Йордан Вълчев коментира в интервю за БНТ, че ще се прави международен конкурс, на който да се разгледат всички варианти за изграждането на обекта. Необходимо е да бъдат анализирани всички икономически и транспортни аспекти, включително и изграждането на тунел, уточни инж. Вълчев тогава.
Попитан по време на заседанието на комисията в сряда дали обществената поръчка не може да бъде обявена по-скоро, инж. Вълчев заяви, че има много детайли, които трябва да бъдат изпипани, тъй като обектът е сложен.
Работим и имат да се решават неща извън проекта. Трябва ни връзката с магистрала „Люлин“ и кръговото. Ще има допълнителни отчуждения и се надявам да успеем до края на годината с обществената поръчка“, заяви той.
Относно последния останал светофар по вече изградения околовръстен път – в района на Казичене – Коритарова заяви, че ще бъде премахнат възможно най-бързо, като ще бъде изграден подлез. За целта до месец ще бъде обявена обществена поръчка за инженеринг със срок на проектиране до 2 месеца.
Ще има ли саниране на блокове?
Бившият регионален министър Андрей Цеков, който председателства ресорната комисия в парламента, попита Коритарова какво се случва със санирането и проведените два етапа, финансирани с около 1.4 млрд. лв. по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Той изказа притеснения, че с оглед на изтичащия срок за допустимост на разходите вече би трябвало да се сключват споразумения с общините бенефициенти, а те от своя страна да процедират с обществени поръчки за избор на изпълнители за санирането.
Коритарова информира, че съвсем скоро ще бъде обявен окончателният списък на допуснатите проекти по етап 2, при който се осигурява 80-процентов грант, а собствениците трябва да дофинансират останалите 20 процента. Именно заради това кандидатстващите не бяха много.
По отношение на етап 1, при който се осигурява 100-процентов грант и подадени предложения надхвърляха заделения ресурс от 1.2 млрд. лв., Коритарова заяви, че има забавяне в целия период на реализация на подмярката заради „недобре окомплектованото звено и намаления административен капацитет.“ Припомняме, че са одобрени 753 проекта.
Преодоляхме го, направили сме разчет в рамките на септември – октомври всички да получат покани и решения за предоставяне на финансиране на одобрените проекти“, заяви Коритарова.
Тя допълни, че при разговорите ѝ с кметове на общини е апелирала да започнат процедурите по обществени поръчки, така че докато те текат да се сключват и самите споразумения с МРРБ.
Цеков заяви, че основното му притеснение е свързано с големите общини, които ще трябва да провеждат множество обществени поръчки и да мобилизират значителен ресурс, за които има година и 9 месеца срок за изпълнение.
Ако не се проведат обществените поръчки и няма изпълнители до началото на следващата година, цялата програма е под сериозен риск“, заяви Цеков.
Няма незаконно строителство по „Хемус“
За лотовете 4 и 5 от магистрала „Хемус“, за които бивши министри говориха за незаконно строителство, сега представителите на ресорното ведомство казаха, че такова няма констатирано с актове по смисъла на Закона за устройство на територията.
Там за незаконно строителство не може да се говори, защото има само констативни протоколи, но няма актове. Към момента по протоколите няма съставени актове и след проверка не е констатирано незаконно строителство“, заяви Коритарова.
На въпрос какви са причините да не са издадени актовете, зам-министър Терзийска отговори, че всички протоколи са били обжалвани и са отменени от компетентен съд, като няма основание за издаване на заповед за спиране на строителство.
Припомняме, че през миналата година по времето, когато служебен министър бе Иван Шишков, ДНСК издаде актове за незаконно строителство на компании, строили лотове от „Хемус“, включително и на държавното „Автомагистрали“. По този начин държавата на практика санкционира сама себе си. Актовете се оспорваха в съда от компаниите.
До издаването на актовете се стигна след изготвен законопроект от МРРБ тогава , който предвиждаше всички обекти без надлежни строителни книжа да придобият статут на търпимост. Шишков на няколко пъти се опита да прокара промените, но депутатите го контрираха, че в действителност няма установено незаконно строителство, което да бъде „санирано“ със законопроекта. Именно тогава Шишков се закани, че такива актове ще има. Сега обаче изглежда, че те не са издържали в съда.
По отношение на строителството на магистралата, Коритарова заяви, че лот 1 между Боаза и Дерманци ще бъде завършен до края на тази година, а лот 2 и 3 – до края на 2026 г. За лот 9 има и разрешение за строеж. Трасето на лот 8, което бе проблемно, ще минава по средата, която има по ОВОС, за да няма ново проектиране и нови процедури.