„Инвестбанк“ е близо до всеки клиент
Силата ни през тези 30 години е в съчетанието на традиционния подход на частното банкиране, стремителната дигитализация и индивидуалното отношение
Мая Станчева:
Мая Станчева е член на Управителния съвет и изпълнителен директор на „Инвестбанк“ АД от юли 2020 г. Тя се присъединява към екипа на банката през февруари същата година и оглавява дирекция „Продажби и координация на клонова мрежа“. Започнала е професионалното си развитие като банков счетоводител, а впоследствие натрупва богат опит в индивидуалното и корпоративното банкиране. Заемала е длъжността регионален директор за гр. София в „Експресбанк“ АД, а преди това е регионален мениджър за регион София-Изток в „Юробанк България“ АД (Пощенска банка). Мая Станчева е заемала позицията на акаунт мениджър в дирекция „Корпоративно банкиране“, както и началник отдел „Обслужване на клиенти“ в HVB Bank Biochim. Магистър е по счетоводство и контрол от Икономическия университет във Варна. Притежава допълнителна квалификация от Harvard Business Publishing.
Г-жо Станчева, „Инвестбанк“ АД е вече на 30 години. Как по най-добър начин да съберем цялата тази история и натрупания опит в няколко изречения? Кои от постиженията на банката в тези три десетилетия ще откроите?
Толкова много неща сме направили за тези 30 години, че трудно мога да ги събера само в няколко изречения. В „Инвестбанк“ съхранихме „старомодния“ традиционен подход – частното банкиране, срещите лице в лице – и го съчетахме със стремителна дигитализация и индивидуално отношение към потребностите на клиента. Това е марката на нашия успех в последните години – да предложим на всекиго по нещо. За клиентите, които предпочитат традиционния тип обслужване, ние го правим по най-добрия начин. От изпълнителен директор до служител на фронт офиса, сме частни банкери и всички сме до клиента, отиваме на място, запознаваме се с бизнеса му, препоръчваме начините на финансиране или инвестиране на средства.
Същевременно разполагаме и с иновативни дигитални продукти. Вярвам, че трябва да стигнем до всеки клиент, независимо дали живее в София или в град Бяла, Варненска област, където наскоро открихме офис, или в град Долна баня, където също имаме нов офис. За нас клиентът е ценен и създаваме продукт точно за него. Не е тайна, че нашите кредити срещу субсидии – „ИнвестАгро“, насочени към земеделието, са сред най-добрите продукти на пазара. Известно е и че нашите студентски кредити са с най-ниска лихва в страната. Ако трябва да обобщя, най-голямата ни сила се корени в съвместяването на традицията с новото, с дигиталното, така че клиентите ни да имат избор. Това сме го доказали в „Инвестбанк“ през тези 30 години.
Вие сте в управата на банката от няколко години, но голямата част от професионалния Ви път е преминал в сектора. Кои са били най-предизвикателните ситуации?
Всъщност целият ми опит е преминал в банковия сектор – един ден не съм работила извън него. Много предизвикателства съм имала в тези години. Най-голямото винаги е било с добър завършек – да сформирам екип. Човек може да е финансов гений, да разбира много от отчети и анализи, да създава нови продукти, но ако не умее да сформира екип, няма да постигне нищо. Мениджър без екип е като капитан без кораб. За мен най-голямото предизвикателство винаги е било да предразположа хората от екипа да вършат уверено своята част от работата. Не мениджърът е човекът, който се натоварва с всичко, той трябва да направи така, че хората да му повярват. Аз имам един любим цитат от Екзюпери: „Ако искаш да построиш кораб, не започвай да караш хората да събират дъски, да разпределяш работата и да даваш заповеди, а вместо това ги научи да копнеят за огромното и безкрайно море“. За мен това е била максимата – не да раздавам чукове и дъски, а да подтикна хората да повярват в крайния резултат и че можем да го постигнем.
Индивидуалният подход към клиентите се посочва като предимство на банката. Кое още даде живот и утвърди тази финансова институция като успешната изцяло българска банка?
С риск да се повторя – индивидуалният подход, съчетан с новите, иновативни дигитални постижения, които внедряваме. Традицията и новото ръка за ръка ни помогнаха да постигнем тези отлични резултати в последните години.
Какво казват числата в полза на „Инвестбанк“?
Числата отново показват желанието ни да стигнем до всеки клиент. Вече имаме 90 точки на продажба в цялата страна – 18 офиса, 26 финансови центъра и 46 тип изнесено работно място. Финансовите резултати за първите шест месеца на годината говорят, че подходът ни е правилен. Общите активи на „Инвестбанк“ достигат близо 3,3 млрд. лв., а собственият капитал е над 400 млн. лв. Към средата на годината отчитаме печалба от близо 34 млн. лв.
Дигитализацията се развива бързо. Какви улеснения се появиха в последно време за клиентите на „Инвестбанк“ и какви предстоят?
Много от нашите продукти са първи на пазара. Например, ние бяхме първата изцяло българска банка, която въведе „Мултибанкинг“. Чрез нея клиентите на „Инвестбанк“ могат да управляват сметките си от различни банки, използвайки дигиталните ни платформи. Услугата за паркиране blink parking също е невероятно удобство. Нашата банка е първата в България, която пусна през юни такава услуга, която да бъде алтернатива на SMS плащането за паркиране. Така хората, които ползват мобилното ни приложение Ibank Mobile, могат да заплатят синя и зелена зона в София и други големи градове, без да се начислява допълнителна такса, каквато имат SMS-ите.
Предлагаме и Blink P2P, която дава възможност за незабавни плащания по мобилен номер, подобно на финтех компаниите. Няма как да не спомена и мобилното ни приложение за авторизиране на преводи Ibank mToken, което може да се ползва и в офлайн режим, възможността за онлайн откриване на разплащателна сметка с дебитна карта и депозит онлайн, онлайн регистрация на бизнес клиент и други. Виждате колко са разнообразни дигиталните ни продукти. Трябва да подчертая, че на тазгодишния форум „Банка на годината“ бяхме наградени за най-добър дигитален проект. Това е голяма гордост за нас. Миналата година бяхме отличени като дигитална банка по време на конкурса „Мистър и Мисис Икономика“, а услугата „Мултибанкинг“ спечели наградата за иновация в конкурса Digitalk&A1 Awards.
Какви са трудностите и предизвикателствата, но и предимствата да си изцяло българска банка в България?
Аз съм позитивен човек, така че нека да започнем първо с предимствата. Хубавото на това да сме изцяло българска банка е, че хората, коrто вземат решения, разбират народопсихологията на клиентите. Ние знаем какви са проблемите и нуждите на българите, защото живеем тук и сега. Продуктите ни се създават тук, в България – не само дигиталните, но и всички останали. Това е огромното ни предимство. Казаното досега същевременно е и предизвикателството - полагаме много повече усилия, тъй като всички продукти и банкови услуги създаваме сами и не разчитаме на чуждестранно ноу-хау, но вложеният труд дава своите плодове и добри резултати.
Каква е вашата позиция по все по-горещата тема „България в еврозоната, готовността на страната, на бизнеса и на банките“?
„Инвестбанк“ се подготвя за влизането в еврозоната. Подготвили сме екипи, които да се справят с това нелеко предизвикателство – имаме подходящите специалисти, въвели сме необходимите вътрешни правила и комисии, които да подпомогнат този процес. Нашата готовност е налице. Работим много отблизо с Асоциацията на банките в България и с Българската народна банка. Стараем се да облекчим процеса, така че населението да не почувства дискомфорт при преминаване в еврозоната. С останалите колеги от другите банки в страната сме „в една лодка“ по отношение на този процес, помагаме си, срещаме се, говорим си, подготвяме се, създаваме правила.
Лихвената политика е важен момент за вложители и кредитополучатели. Какво се задава в периода до присъединяване към еврозоната, а и след това?
Мисля, че до присъединяването в еврозоната и след това не се очертават сериозни катаклизми по отношение на лихвите в България. Те са на нормални нива, банките кредитират активно както физически, така и юридически лица. От другата страна са лихвите по депозитите, насочени към клиентите, които желаят да вложат средствата си, а съответните банки се стремят да им предоставят по-добра доходност. Лично според мен притесненията, че нещо негативно ще се случи в тази посока след влизането в еврозоната, са митове и легенди. Както виждате, дори индексът EURIBOR се нормализира. Мисля, че няма да има проблеми с лихвената политика на банките в следващите няколко години.
Ако трябва само с една дума да опишем „Инвестбанк“, то тази дума е...
Стабилност.
Има ли формула на успеха и на успешния лидер – особено за една дама в света на финансите?
Има формула, да. За мен символ верую е, че за да успее човек, независимо дали е дама, или господин, дали е в сферата на финансите, или се занимава с нещо друго – трябва да обича работата си. Без качества и без знания също не може да се случат нещата, но трябва да обичаш това, което правиш, да си отдаден, иначе няма как да постигнеш най-добрите резултати. Дори да си много подготвен, дори да си завършил най-добрите университети в света и да знаеш всичко, ако сутрин отиваш на работа с усещането, че това е поредният ужасен ден, няма как да се получи. Това съм го гледала отстрани, казвам го и за себе си. Постигнала съм това, което съм сега, с изключителна отдаденост и любов към работата – особено в „Инвестбанк“, предвид екипа, който създадохме, позитивната атмосфера в банката и факта, че собственикът винаги е до нас и ни помага. Това ме вдъхновява наистина да си обичам работата и с колегите, с екипа на банката, да постигаме тези отлични резултати.
Като банкер какво научихте за парите, което всеки човек трябва да знае?
Парите трябва да се инвестират. Не бива да се държат под дюшеци, в буркани и т. н. Ако човек има бизнес, той трябва да го разширява. Не може да си ограничен, да не ползваш банкови услуги за кредитиране и финансиране на проекти, и да се развиваш. Ако си физическо лице и имаш средства, също трябва да ги инвестираш. Задължително трябва да имаш бели пари за черни дни на депозит. Трябва и да следиш кои банки дават най-добрите лихвени нива, за да се ориентираш към техните услуги. Хубаво е да инвестираш в недвижими имоти, ако имаш излишни средства.
Това научих за парите – трябва да ги инвестираш по правилния начин. Ако нямаш знанията и усещането как да го направиш, е добре да се консултираш със своя банкер и той да те насочи как да го направиш. В никакъв случай не бива да се блокират пари в извънбанкови места, на които губят стойността си.
Фирмен профил
„Инвестбанк“ АД е динамично развиваща се българска търговска банка. Финансовата институция предлага на своите клиенти и партньори иновативни продукти и модерни услуги. Запазена марка на банката е индивидуалният подход на обслужване. „Инвестбанк“ изповядва висока корпоративна социална отговорност, оказва финансова подкрепа на значими проекти за съхраняването и развитието на духовните и културните ценности на България, като част от европейската и световната култура. Банката е носител на редица престижни награди.
Числата говорят
- 3.3 млрд. лв. достигат общите активи на „Инвестбанк“
- 400 + млн. лв. е собственият капитал на финансовата институция
- 34 млн. лв. е печалбата към средата на тази година
- 90 точки на продажба в цялата страна има банката – 18 офиса, 26 финансови центъра и 46 тип изнесено работно място