Потребителите ще бъдат защитени
КЗП ще приложи добрия опит от страните, които най-скоро са въвели еврото
Мария Филипова, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП):
Комисията за защита на потребителите участва активно в подготовката на България за въвеждане на еврото. Основните цели, мерки и дейности, насочени към защита на потребителите, са заложени в Националния план за въвеждане на еврото.
Сред тях са мерки за правилното преизчисляване на цените, двойното им обозначаване, мониторинг. Точното и правилно изчисляване на цените от левове в евро е основно средство за предотвратяване на риска от неправомерно покачване. КЗП ще следи за стриктното спазване на правилата за превалутиране. С цел улесняване на адаптацията към новата валута и предотвратяване на злоупотреби, в Проектозакона за въвеждане на еврото е регламентирано задължението за двойно обозначаване на цените в левове и евро, което ще започне да действа 30 календарни дни след решението на Съвета на ЕС относно фиксирания обменен курс между лева и еврото и ще остане в сила 12 месеца след приемането на европейската валута. Опитът на държавите членки, последно въвели еврото, показва, че това задължение е дало много добри резултати.
КЗП ще обърне специално внимание на търговците и доставчиците на услуги, които трябва да показват цените в двете валути. Тази мярка ще е задължителна за всички търговски обекти, но и за всички търговски съобщения, съдържащи информация за цените на стоките и услугите. Комисията ще следи и за двойното обозначаване в офисите и в интернет страниците на лицата под надзора на БНБ на тарифите за таксите и комисионите, както и остатъка и дължимите вноски по потребителските и ипотечните кредити. КЗП ще предприеме мерки, за да се елиминират рисковете от икономически сътресения и от непозволени практики на пазара.