Потъналият Vera Su вероятно ще стои край Камен бряг до пролетта
Ако турският собственик на кораба го изостави, България ще чака евентуално обезщетение от застрахователя
До утре сутрин държавата очаква отговор от турския собственик на заседналия кораб Vera Su. Той трябва официално да реши дали плавателният съд е „тотално погубен“, което ще означава, че застрахователят ще трябва да организира търг и да избере компания, която да изведе потънало имущество. Застрахователите и корабособственикът водят комуникация, а българските власти очакват писмо с предложенията им. Това заявиха на брифинг представителите на „Морска администрация“.
Разходите, които са направени, ще бъдат възмездени“, коментира директорът на „Морска администрация – Варна“ кап. Валентин Енчев.
Кап. Енчев заяви, че комуникацията с корабособственика е силно ограничена през последните дни. Българските власти получават само кратки отговори на запитванията си. Представител на корабоственика е във Варна и той играе ролята на медиатор между застраховател, български власти и собственик на кораба.
Желанието на собственика е корабът да бъде изваден чрез спасителна компания. Становището на чуждестранните фирми, с които лично министърът на транспорта Христо Алексиев се е свързал, е че не могат да се извършват никакви действия, докато времето не се подобри. Препоръчали са извеждането на плавателния съд да стане през април 2022 г., когато има по-голям прозорец с добро време.
Ако турският собственик реши да изостави кораба, държавата ще комуникира само със застрахователите.
Състоянието на кораба
В момента състоянието на Vera Su е непроменено. При направен водолазен оглед вчера е установено, че освен двете първоначално констатирани пробойни, други няма. Късмет е, че дъното в района на Камен бряг е песъчливо и не е предизвикало други наранявания.
Водата в машинното отделение е нахлула през тежка врата на кърмата, която води директно към отделението. Тя не е била затворена добре, а властите имат съмнения, че след напускането на борда на кораба, екипажът е оставил вратата отворена нарочно.
Докато екипажът е бил на борда, вода не е постъпвала в отделението. След слизането им изведнъж корабът получава друга геометрия“, коментира изпълнителният директор на „Морска администрация“ кап. Венцислав Иванов.
Има още две места, през които водата може да е пробила. Едното е през кран, които се ползва за пожарната система и охлаждане на двигателите. Другото – компрометирана преграда между машинното отделение и баластните танкове, които са в съседство.
Състоянието на товара
По отношение на товара, водолазният оглед не е установил разсипване или изтичане. Българските власти имат план за постоянен достъп до кораба и разтоварването на азотната тор. Ще се търси безопасен начин за отварянето на люковете на хамбара, за да се разтовари определено количество. Самият хамбар е с височина 6 м, а вече около 3 м са пълни с вода.
Трябва да установим какво е състоянието на товара – каша, емулсия, отпадък. Така ще преценим как ще се извърши разтоварването“, заяви кап. Иванов.
Той допълни, че ще се вземат проби от повърхността му. Единият начин за разтоварването му е чрез кофи или чрез помпи. Ще бъдат разположени платнища, за да се избегне изсипването му. „Морска администрация“ очаква решението на Национална следствена служба дали товарът представлява веществено доказателство.