Потъналият Vera Su вероятно ще стои край Камен бряг до пролетта
Ако турският собственик на кораба го изостави, България ще чака евентуално обезщетение от застрахователя

© ECONOMIC.BG / БТА
До утре сутрин държавата очаква отговор от турския собственик на заседналия кораб Vera Su. Той трябва официално да реши дали плавателният съд е „тотално погубен“, което ще означава, че застрахователят ще трябва да организира търг и да избере компания, която да изведе потънало имущество. Застрахователите и корабособственикът водят комуникация, а българските власти очакват писмо с предложенията им. Това заявиха на брифинг представителите на „Морска администрация“.
Разходите, които са направени, ще бъдат възмездени“, коментира директорът на „Морска администрация – Варна“ кап. Валентин Енчев.
Кап. Енчев заяви, че комуникацията с корабособственика е силно ограничена през последните дни. Българските власти получават само кратки отговори на запитванията си. Представител на корабоственика е във Варна и той играе ролята на медиатор между застраховател, български власти и собственик на кораба.
Желанието на собственика е корабът да бъде изваден чрез спасителна компания. Становището на чуждестранните фирми, с които лично министърът на транспорта Христо Алексиев се е свързал, е че не могат да се извършват никакви действия, докато времето не се подобри. Препоръчали са извеждането на плавателния съд да стане през април 2022 г., когато има по-голям прозорец с добро време.
Ако турският собственик реши да изостави кораба, държавата ще комуникира само със застрахователите.
Състоянието на кораба
В момента състоянието на Vera Su е непроменено. При направен водолазен оглед вчера е установено, че освен двете първоначално констатирани пробойни, други няма. Късмет е, че дъното в района на Камен бряг е песъчливо и не е предизвикало други наранявания.
Водата в машинното отделение е нахлула през тежка врата на кърмата, която води директно към отделението. Тя не е била затворена добре, а властите имат съмнения, че след напускането на борда на кораба, екипажът е оставил вратата отворена нарочно.
Докато екипажът е бил на борда, вода не е постъпвала в отделението. След слизането им изведнъж корабът получава друга геометрия“, коментира изпълнителният директор на „Морска администрация“ кап. Венцислав Иванов.
Има още две места, през които водата може да е пробила. Едното е през кран, които се ползва за пожарната система и охлаждане на двигателите. Другото – компрометирана преграда между машинното отделение и баластните танкове, които са в съседство.
Състоянието на товара
По отношение на товара, водолазният оглед не е установил разсипване или изтичане. Българските власти имат план за постоянен достъп до кораба и разтоварването на азотната тор. Ще се търси безопасен начин за отварянето на люковете на хамбара, за да се разтовари определено количество. Самият хамбар е с височина 6 м, а вече около 3 м са пълни с вода.
Трябва да установим какво е състоянието на товара – каша, емулсия, отпадък. Така ще преценим как ще се извърши разтоварването“, заяви кап. Иванов.
Той допълни, че ще се вземат проби от повърхността му. Единият начин за разтоварването му е чрез кофи или чрез помпи. Ще бъдат разположени платнища, за да се избегне изсипването му. „Морска администрация“ очаква решението на Национална следствена служба дали товарът представлява веществено доказателство.