Предприемачът, който променя бизнес средата в България
Илиян Бойчев избира България пред Шотландия и вярва, че големи успехи могат да се постигнат и тук стига да се работи „умно“
В България определено има потенциал за развитие на успешен бизнес. Моделът на обучение и тук, и в чужбина дава еднакви знания, но начинът, по който се представят са различни и оттам идват проблемите. Не защото теорията куца, а заради подхода.
До този извод стига Илиян Бойчев, предприемач, който дълги години работи в корпоративния свят както в България, така и в чужбина. Занимава се с търговия и обучение на кадри. Докато през 2017 г. не се решава най-накрая да основе своя компания за обучение на кадри, с която напълно да промени бизнес средата в България.
Основната разлика между обученията в България и чужбина е интерактивността. Като цяло информацията, която се преподава в чужбина и знанията на преподавателите, не смятам, че са повече отколкото в България. Просто начинът на преподаване е много по-различен и по-подходящ. Обученията не научават хората, а ги карат да са любопитни и да учат повече неща“, споделя Бойчев в разговор с Economic.bg.
По думите му ключът към успеха е „изравняването на позициите“, обменянето на опит и умната работа.
За мен формулата на успеха е да се работи много умно. Приоритизира се резултата на базата на усилията. Ставаш по-наблюдателен, възприемчив и контролираш егото си“, казва той. Според него основен компонент, на който голяма част от мениджърите на високо ниво в България е хубаво да наблегнат, е да бъде провокирано у тях, а и у хората в екипите им, стимул да погледнат в страни от своя мироглед и разбиране за бизнес. Защото за постигането на целите има повече от един начин, а задължително за избора на начин е да се съобразят всички бизнес и регионални специфики".
Бойчев основава IBTrainings през 2017 г. и основната задача на компанията е да провежда корпоративни обучения, които да помогнат на бизнеса за неговото развитие и успешно представяне. По пътя си към успеха Илиян преминава през много различни нива в корпоративната сфера, но осъзнава, че това, с което иска да се занимава е обучение на кадри.
Въпреки че няколко години е живял в чужбина и дори почти е започнал постоянна работа в Шотландия, той се връща в България.
„За една позиция кандидатствахме двама души – аз и един шотландец. И двамата бяхме на едно и също ниво и с еднакъв опит. Те обаче избраха него. Тогава се замислих дали няма да успея да разкрия по-добре потенциала си в България. Пробвах и с течение на времето осъзнах, че това е било много правилен избор. Абсолютно потвърждавам, че в България е възможно да се развива успешен бизнес. Убеден съм в това нещо“, споделя Илиян Бойчев.
Той обучава основно български компании, но има и международни клиенти. По-често това са чуждестранни дружества, които имат офиси в България. И споделя, че определено го има предразсъдъка за България заради лошия инвестиционен имидж, който притежава.
Хората от бизнеса трябва сами да градят положителен имидж, за да може да се затвори цялата картина“, смята Бойчев.
Освен това той споделя, че бизнесът у нас все повече започва да набляга на подобен тип обучения и осъзнава, че има смисъл от тях. Доказателство за това е проучване, направено от IBTrainings от април 2023 г., което показва, че 83.3% от мениджърите в големи компании забелязват позитивна промяна в индивидуалното представяне на служителите, преминали през външни обучения.
Основните умения, върху които компаниите целят да въздействат, посредством външни трейнинги, включват усъвършенстване на професионални качества, с цел развиването на техния лидерски потенциал, комуникационни умения, способност за водене на преговори, гъвкавост във вземането на решения, делегиране и управление на екипи. 38.5% от респондентите смятат за необходимо провеждането на обучения на всеки 3-6 месеца, а 30.8% - веднъж годишно. Не малък е делът на мениджърите, които посочват период на честота 1- 3 месеца (23.1%).
Цялостният успех на бизнеса и подобряването на бизнес климата в България, зависи от много фактори. Един, от които е надграждането на уменията на хората и правилната комуникация.
Трябва да избягаме от нагласата, че има правилно и грешно. В сферата на продажбите и управлението на хора много трудно може да се каже, че дадено нещо е грешно. Концепцията и мисията на моя бизнес е да намерим подходящия модел за всеки един търговец, мениджър и да се избяга от стандарти, които са неприложими“, казва Бойчев.
Бойчев управлява компанията си с „малък бутиков екип“, както той самия го нарича. И споделя, че трансформацията на бизнес средата след COVID и преминаването на голяма част от бизнес срещите онлайн, значително му е помогнало да се справи. В същото време обаче това е накарало много бизнеси да осъзнаят нуждата от лична среща и контакт.