Защо Amazon, Tesla и Netflix ще разбият пазара - три причини
Всяка от тях е допринесла за революционизиране в своята сфера

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Всеки инвеститор се стреми към максимална възвращаемост, но това не винаги е толкова лесно, колкото на думи. Поглеждайки назад в историята обаче, на преден план изпъкват някои подсказки за успех на фондовата борса. Едни от най-перспективните компании в това отношение са Amazon, Netflix и Tesla.
Графиката по-долу проследява периода на развитие на трите компании непосредствено след публичното предлагане на Tesla през 2010 г.
Видно е, че горе-долу по това време и трите компании удариха S&P 500 (Standard & Poor's 500), който е вторият най-използван индекс за оценка на състоянието на фондовия пазар в САЩ след Dow Jones. Редно е да се отбележи, че диаграмата отразява само част от историята на Amazon и Netflix. Първата стъпва на борсата през далечната 1997 г., а втората през 2002 г, като и двете могат да се похвалят с повече от добро развитие, поскъпване на акциите и многократно увеличаване на пазарната им капитализация.
Има няколко обединяващи фактора, допринесли за борсовите успехи и на трите компании, които според анализаторите ги отличават от останалите играчи на пазара.
1. Лидери, които са преди всичко визионери
Джеф Безос, Рийд Хейстингс и Илън Мъск са признати и почитани от инвеститорите и това не е случайност. И тримата, всеки от които основател на горепосочените компании, е допринесъл за преосмислянето на индустрията, в която се развива.
Джеф Безос не само създаде гигант в електронната търговия, но и продължава да развива компанията в нови и нови сектори, като почти всяка седмица излиза информация за поредната инициатива на Amazon. Успехът на гиганта превърна Безос в един от най-богатите хора на планетата и дори Уорън Бъфет го нарича "гений".
Илън Мъск някога направи милиарди като съосновател на PayPal и постепенно придоби репутация на един от най-успешните серийни предприемачи. Днес името му се свързва с това на електромобилния производител Tesla, но наред с това и с космическата SpaceX и тази са соларни покриви Solar City. Мъск е определян като един от най-смелите визионери днес и пример за това са проекти като свръхзвуковата тръба HyperLoop и идеите за колонизирането на Марс например.
Рийд Хейстингс едва ли може да се похвали с фенска маса като на Мъск и Безос, но е безспорен факт, че неговата Netflix успя да преобърне развлекателния бизнес нагоре с краката на няколко пъти. Първо бе идеята му за предлагане и доставяне на DVD-та по имейл, което постави Blockbuster и останалите играчи във видео бизнеса на колене. Постепенно Netflix се трансформира в популярна стрийминг услуга, която в началото бе достъпна за компютри, а днес за смартфони и свързани телевизори. Развитието ѝ по този път не бе леко, но тя повлече крак и даде началото на цяла една нова индустрия. Днес компанията създава собствени филми, които не само се конкурират с тези на холовудските мейджъри, но и вече могат да се похвалят като носители на „Оскар“.
2. Потенциално огромен пазар
Успехът на трите компании от части се дължи на факта, че те са се разгърнали на полето на няколко индустрии. Amazon непрекъснато разширява таргет групите си, стъпвайки на различни пазари. Наскоро например гигантът обяви, че стартира своя социална мрежа, а компанията не крие амбициите си в облачните технологии и видео стрийминга. Потенциалът на електронната търговия сам по себе си също е огромен и доказателство за това е, че само в САЩ той расте с по 15 на сто годишно.
По отношение на автомобилната индустрия, очаква се през тази година глобалните продажби да се увеличат и само в САЩ приходите да достигнат 1 трлн. долара. Tesla навлезе на този пазар с амбицията да го революционизира със своите електромобили. За последния автомобил на компанията – бюджетният Model 3, са постъпили около 400 000 поръчки. Очаква се, че именно това е колата, която може да се окаже крайъгълен камък в масовизирането на електромобилите. В добавка на това, потенциалът пред иновативните превозни средства, каквито са електрическите и автономните например, е огромен и тепърва ще се развива.
Подобно на автомобилния, пазарът на видео е почти неизмерим, а Хейстингс отбелязва, че потребителите сумарно прекарват по около милиард часа седмично в гледане на клипове и филми. Netflix вече има повече от 100 милиона абонати по света и този брой ще се удвои (поне) през следващото десетилетие, тъй като технологията се подобрява, компанията инвестира в по-голямо съдържание и разпознаването на марката расте в чужбина. Показателно е и това, че в САЩ телевизионната индустрия вече се свива.
3. Силен ръст на приходите
Не на последно място, цифрите говорят сами по себе си, а и трите компании правят всичко по силите си да растат непрекъснато.
От графиката се вижда, че акциите и на трите са отбелязали ускоряване на приходите миналата година. Донякъде това e изненадващо за Amazon и Netflix, тъй като мнозина смятаха, че те са компании, навлизащи в по-зрял период, за който не са присъщи такива скокове. Междувременно приходите на Tesla, според някои анализатори, може да се смятат за нестабилни, като това произтича от спецификата на дейността ѝ и производствените цикли, в които влиза. Факт е обаче, че продажбите се увеличават ежегодно.
Способността за устойчиво нарастване не приходите е свидетелство за голямото и увеличаващо се търсене на продуктите и услугите на Amazon, Tesla и Netflix, пише Fool, добавяйки, че и пред трите компании има широк хоризонт от пазарни възможности. Анализаторите очакват, че ръстът на приходите ще продължи да се движи около 20-процентния или дори повече.