Пълна кариерна промяна
Меките умения и личностните ценности са основата за успешна професионална трансформация по време на криза

Снимка: Pixabay
Професионалните трансформации, катализирани от ковид кризата, доказаха, че нищо не е завинаги. Меките умения, желанието да се учиш и развиваш постоянно, способността да управляваш рискове остават основни фактори за успеха на тези, които не се страхуват да скочат в дълбокото, въпреки неизвестността.
Даниела Ламбова и Мая Марашлиян идват от корпоративния свят и започват собствен бизнес през 2020 г. Лили Георгиева, бивш HR, става кариерен консултант преди 7 години, и през периода на ковид ограниченията работи по много професионални трансформации.
Ето какво казват трите дами за пълния завой в кариерата:
Лили Георгиева: Трансформацията започва отвътре навън
Лили Георгиева е консултант по кариерна промяна и личен брандинг. Създател на методология за кариерно развитие и промяна „Устрем“. Автор е на „От любов към себе си“ И „Започни начисто“.
Г-жо Георгиева, защо ковид годините предизвикаха и толкова сериозни промени в професионалните избори на много хора?
Ковид дойде, за да „разчисти“, по не особено щадящ начин, включително и в професионален план. Имаше хора, които потърсиха промяна, защото буквално останаха без работа – на експертно ниво, както и на ниво среден мениджмънт. Това бяха 30% от клиентите ми от пролетта на 2020 г. до към края на 2021 г. Останалите 70% бяха уважавани експерти с голям опит, мениджъри на екипи, хора в семеен бизнес, майки в майчинство, които искаха работа с по-голямо усещане за смисъл.
Какво е нужно за качествена и устойчива кариерна промяна?
Промяната изисква от няколко месеца до година, че и повече. Подготовката включва себепознание на ниво ценности, ключови качества, преносими умения, професионална експертиза, принос и работа с нагласи и ограничаващи убеждения. След това е време за генериране и валидиране на идеи за промяна, избор, подготовка, и осъществяване - кандидатстване за работа, създаване на фриланс практика, на личен бранд и други. Оценяваме наличните ресурси, времеви, финансови, контакти и т.н., и създаваме план за действие.
Кои са основите за стабилна и успешна трансформация?
Да започнем отвътре навън. От: „Кой съм аз и как искам да се реализирам в работната роля?‘ и чак след това: „А кои са възможните формати за реализация?“. Трансформацията ще бъде стабилна, дори и при следващи сътресения (както с войната в Украйна и последиците от нея), когато сме наясно, че носим всичко в себе си, и това остава неизменно, дори и да се налага да променяме „опаковките“ по-често.
Ценностите и универсалните меки умения ни свързват качествено с хората отсреща (стига да имаме допирни точни с тях), както и вярванията ни и неписаните принципи за това как работим и взаимодействаме. Много често имаме неизследван или недобре развит потенциал, който, може да се вземе предвид при преминаване в ново поприще.
Имам разнообразни трансформации по време на Ковид кризата. Юрист в голяма международна организация стана уважаван адвокат с частна практика. Съдружник в голям семеен бизнес се превърна в успешен нутрициолог. Мениджър в банковия сектор стана собственик на къща за гости и творец.
Вашият съвет към хората, които обмислят кариерна промяна?
Ако имат възможност, да не правят рязка промяна. Да е обмислена, стратегическа, отвътре навън. Да се водят по вътрешните си потребности, не само по търсенето на пазара на труда. Да вярват, че промяната е възможна, въпреки кризата.
Даниела Ламбова: Промяната носи удовлетворение
През 2020 г. Даниела Ламбова напуска работата си като мениджър в международна компания и става кулинарен блогър, фотограф и автор на курсове на пълен работен ден. Близо 6000 ученици от цял свят са преминали през онлайн обученията й.
Г-жо Ламбова, какво Ви накара да направите този завой в професионалния Ви път? Как се подготвихте професионално, финансово, емоционално?
Близо 2 години преди това изпитвах умора от корпоративния свят. Усещах предизвикателство да се науча да печеля пари като бизнес, а не на заплата.
По време на ковид кризата целият свят се фокусира върху готвенето и блогът ми започна да се радва на повече успех. Всичко около мен се променяше и аз се настроих да променя и кариерата си. Бях започнала да спестявам пари за този момент, за да не съм в тежест на семейството си. То ме подкрепи, а на мен ми отне повече време, за да свикна с тази идея.
Какво взехте от предишното си поприще в новото бизнес начинание?
За всяко нещо изготвям маркетингови концепции - нещо, на което трябваше да се уча. Но и сега планирането заема огромна част от работата ми. Преди комуникирах постоянно с клиенти. Сега пак имам клиенти: брандове, ученици в моите курсове, аудиторията ми. Приемам много сериозно комуникацията с тях и се водя по правилата, които и преди съм следвала. В корпоративната работа открих колко ми харесва да създавам и провеждам обучения, които правя и сега. Липсва ми да ръководя големи екипи.
Какви са положителни емоции, които тази промяна предизвика?
Удовлетвореността, че съм създател на нещо, което обогатява живота на хората. Също - намалени нива на стрес от работа, по-лесно комбиниране на задълженията ми на майка със служебните, възможност да се грижа по-добре за себе си.
Усещате ли се вече стабилна на новото бизнес поприще?
Когато се отказах от корпоративната си работа, представата ми да съм стабилна беше до една година да мога да си позволя заплата, равна на тази, която получавах като мениджър. Това, разбира се, не се случи. Но въпреки това вярвам, че това, което правя, има бъдеще. Дори и в България може да има хора, които да печелят прилично от създаване на рецепти и снимки на храна, без да са топ инфлуенсъри.
Мая Марашлян: Основният фокус е върху продукта
Мая Марашлиян напуска висок мениджърски пост в международна маркетинг компания, за да създаде собствена пекарна през 2020 г. Тя се насочва към тази бизнес ниша след няколко професионални курса по сладкарство.
Г-жо Марашлиян, какво Ви накара да направите кариерен завой?
В някакъв момент реших, че мога да опитам да правя специален вид сладки, които липсват на българския пазар. Първата стъпка беше да се образовам в занаята с професионален курс по сладкарство с идеята: „да видим как ще се справя“. Правих сладкиши и торти за приятели и познати, после дойдоха поръчките от техни приятели и познати. През ноември 2020 г. се стигна до легализирането на бизнеса. Благодарности на семейството ми, което е основният инвеститор в това бизнес начинание.
По какво двете Ви поприща си приличат и се различават?
В същността си си оставам изследовател, това няма как да се промени. Всичко, което е в основата на идеята ми за това начинание, дължа на основното ми занимание през годините - познанията за потребителското поведение, наблюденията върху пазара. Приличат си и по това, че работя с хора, и дотук! От страната на бизнеса ми се фокусирам на първо място върху продукта и след това върху всичко останало, свързано преживяването на потребителя.
Какви предизвикателства срещате?
Влязох в тотално непознат за мен сектор, с утвърдени водещи фигури с десетилетия опит. Знаех как точно да се отличим от останалите. Затова, отвъд финансовото планиране, което, разбира се, е много важно, основният фокус е и ще продължава да бъде върху продукта: работата с най-висок клас суровини, използването на разнообразие от сладкарски техники и най-вече вкусове, които клиентите ни търсят.