Пътната безопасност трябва да е цел за всички
Пътната агенция има амбициозен план, които да намали броя на тежките катастрофи по българските пътища
Всички трябва да работим и да инвестираме в пътна безопасност. Около това мото се обединиха институции, неправителствени организации и чуждестранни лектори, които взеха участие в Конференция „Визия нула за Балканите“. Тя се провежда под патронажа на президента на България Румен Радев, който открои най-големите проблеми за страната ни – качеството на пътищата и застаряващият автомобилен парк.
Пътната ни мрежа е най-неразвита и най-зле поддържана. Автомобилният ни парк също е най-стар и зле поддържан“, посочи Радев.
Държавният глава заяви, че е илюзия да мислим, че България може да догони другите държави в това отношение, но за да имаме поне сходни параметри, трябва да започнем да работим за по-доброто проектиране на пътищата, за цялостната организация на транспорта, да планираме по-добре организация на движение, да инвестираме в обучение и подготовка, както и да се възползваме от новите технологии, чрез които може да постигнем по-добър контрол.
„Идвам от сферата на авиацията. Там безопасността е изведена в култ. Рискът е огромен, но е овладян и то още от процеса на дизайна на самолетите. Всичко е изчистено и се усъвършенства всеки ден“, посочи държавният глава.
Радев акцентира и върху проекта за въздушна медицинска помощ, залегнал в Плана за възстановяване. Според него именно тя е в основата на това да се намалят загиналите от катастрофи в другите държави, защото „златният час“ е овладян.
„В международния ден на детето да не забравяме, че сме длъжници към най-уязвимите участници в транспорта – нашите деца“, заяви Радев.
Политиката по пътна безопасност на регионалното министерство и планираните инвестиции
Регионалният министър Гроздан Караджов изнесе статистика, която сочи, че през изминалата година при катастрофи са загинали 48 деца. Бройката е два пъти повече от предходната година. Пострадалите деца в катастрофи са 986. Най-честите причини – несъобразена скорост и неправилно изпреварване. Караджов призна обаче, че и състоянието на пътищата допринасят за инцидентите.
Като министър все още съм длъжник на обществото. Състоянието на пътищата допринася за инцидентите, въпреки че не го виждаме официално в статистиката. Няма да се оправдавам, че не мога да променя нищо за 5 месеца“, заяви Караджов.
Министърът напомни за амбициозната програма за ремонт на пътната мрежа – през всяка следваща година ще се ремонтират 3 хил. км пътища. Караджов подчерта, че тази година започват ремонтите по автомагистралите и първокласните пътища в страната. Веднага след това маркировката ще бъде подменена изцяло. Ще се ремонтират мантинели, а старите знаци ще бъдат заменени с нови.
Караджов заяви, че всички опасни участъци с голяма концентрация на ПТП-та, ще бъдат ремонтирани. Министърът показа 80 участъка със завишен процент на катастрофи. В най-опасните ще се въведе постоянна организация на движение, за да няма как водачите да изпреварват неправилно и да превишават скоростта. Влошената пътна инфраструктура в Северозападна България се потвърждава и от статистиката, която министърът показа.
По новата оперативна програма „Развитие на регионите“ са заложени над 380 млн. лв. за ремонт и други мерки за безопасност на пътищата от 1-ви до 3-ти клас. За модернизация на обществения транспорт ще бъдат отделени 750 млн. лв. Караджов посочи, че те ще бъдат вложени в интелигентни транспортни системи за регулация, светофари, електронни табла, спирки, вело и пешеходни алеи, така че да се подобри безопасността в градски условия.
„За да постигнем Визия 0, всички институции, неправителствени организации и граждани, трябва да обединим усилия, да контролираме и да търсим отговорност, ако някой не си върши работата. Човешкият живот е твърде висока цена за нехайството и безхаберието на някой, а аз не съм готов да я платя“, завърши Караджов.
Пътната агенция
По-рано в конференцията участие взе и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" Тодор Василев. Той акцентира върху това, че пътната безопасност не минава само през строителството на нови пътища, но и през поддръжката на вече построените.
Искам да подчертая думата поддържане, защото колкото и нови пътища да строим, ако след това не влагаме усилия и средства за поддържането им, резултатът от тази инвестиция след няколко години ще бъде равен на нула."
Василев отчете факта, че тази година АПИ разполага с рекорден бюджет от над 2 млрд. лв., с който да се реализират плановете за пътна безопасност.
Целта ни е да премахнем всички предпоставки за възникване на пътни инциденти. При наличиетото на опасни кръстовища те ще се реконструират в кръгови движения или ще се обособи нова лента за ляв завой. За да се осигури безопасността в ремонтираните отсечки ще се поставя светлоотразителна маркировка с най-високо качество“, заяви Василев.
Агенцията вече е възложила дейности на пътноподдържащите фирми, които трябва да обезопасят опасните участъци, така че броят на пътните инциденти да бъде сведен до минимум.
Василев съобщи, че в участъка при Кресна на ден минават над 11 хил. МПС, а на година стават над 250 пътни инцидента. Там освен подобрение на пътната настилка, АПИ планира да ограничи скоростта и да въведе забрана за изпреварване. До няколко седмици ще бъдат монтирани и колчета, които ще разделят двете ленти за движение, защото статистиката показва, че 70% от катастрофите стават заради неправилно изпреварване.
Локализирани са и местата на автомагистралите, на които има условия за т.нар. аквапланинг. Те също затрудняват движението и са предпоставка за възникване на пътни инциденти. В момента се изготвят проекти за отстраняването им, посочи още той.
Мерки за подобряване на безопасността
Агенция „Пътна инфраструктура“ е възложила оценка по пътна безопасност на участъка между Даскалово и Долна Диканя, на автомагистрала „Струма“. На него миналата година стана най-тежката автобусна катастрофа, при която загинаха десетки македонски граждани, пътуващи от Турция към Северна Македония.
Инж. Десислава Паунова от АПИ заяви, че целта е да се проверят проектните елементи на трасето и дали те позволяват максимално допустимата скорост на движение.
Припомняме, че отсечката, която се явява нулев лот на магистралата, няма издаден акт 16 и въпреки че се води магистрален участък, всъщност е обикновен път.
Предвидени са ремонти дейности и на автомагистрала „Хемус“ – в участъка между Елешница и Витиня, както и ремонт на тунелите „Топло дол“ и „Правешки ханове“.
Паунова напомни и за планът на правителството и построяването на още две магистрали – „Черно море“ и „Рила“.
Тя заяви, че ще бъдат изграждани т.нар. „успокоители на движението“ на входовете на населените места. Целта е при навлизане в населено място, скоростта да се намалява. Първият пилотен проект ще бъде в Айтос. Светлоотразителни кабари ще бъдат монтирани на пътищата, минаващи през планински проходи с много последователни криви.