Ренесанс за пазара на търговски площи в България
Ритейл парковете попадат във фокуса на наематели и предприемачи

Пазарът на търговски площи в страната бе силно засегнат от противоепидемичните мерки в страната. Наблюдаваше се отлив на наематели. През третото тримесечие на годината обаче пазарът преживява ренесанс. Устойчивото възстановяване на потреблението и активните продажби на дребно са сред факторите за възстановяването, сочи доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.
Ритейл парковете
С площ от 202 хил. кв. м. ритейл парковете привличат вниманието на наематели и предприемачи. През последното тримесечие два нови проекта в областните градове допълниха общия обем, а повече от 150 хил. кв.м са в процес на изграждане или във фаза на планиране, сочат данните от доклада. Ако всички проекти се реализират според плановете на предприемачите, през следващите две години площта на ритейл парковете в страната ще се удвои.
Аптеките, дискаунт магазините, бързооборотните стоки, домакински уреди и стоки за дома са сред най-бързо развиващите се търговци в ритейл парковете. Сегментът се превръща в най-подходящата платформа за експанзия извън София и големите градове.
Търговските центрове
Търговските центрове регистрират по-слабо активен период по отношение на откриването на нови обекти през третото тримесечие на 2021 г. Според доклада, несигурността и сравнително наситеният пазар в големите градове правят някои марки по-предпазливи по отношение на експанзията, особено в областта на търговията със стоки, които не са от първа необходимост.
Данните сочат, че търговските центрове в София продължават да регистрират относително стабилни нива на заетост, като свободните площи са около 6% през третото тримесечие на годината. Общото предлагане на площи в търговски центрове в страната остава 815 хил. кв. м. Мениджърите очакват последните три месеца на годината да бъдат по-благоприятни за моловете в страната, но и в София. С оглед на въвеждането на зелен сертификат за достъп обаче тези надежди може да не се увенчаят с успех.
Наемите и новите наематели
При лек спад на наемите в търговските центрове, третото тримесечие в крайна сметка донесе стабилизация на този пазарен сегмент. Първокласните наемни нива в София останаха 34 евро/кв.м. Наемите на централните търговски улици в София се движат около 52 евро/кв.м/месец за 100-150 кв.м. Нивата в търговските паркове остават 8-10 евро/кв. м в София и 7-9 евро/кв. м в областните градове.
Влизането на IKEA в Mall of Sofia с магазин от 1 200 кв. м е откриването на най-голяма площ през периода. Adidas отвори 700 кв. м в Jumbo Plaza Retail Park, като още няколко сделки станаха факт в търговски центрове в столицата. В страната сред новооткритите магазини са тези на Pepco и Kik Design, наели съответно 560 и 650 кв. м в Burgas Plaza.