С мощно AI ускорение Microsoft официално хвърли ръкавицата на Google
Заедно с ключовите нововъдения в търсачката Bing, гигантът иска да помогне на бизнеса да прави собствени чатботове, подобни на ChatGPT

Снимка: Depositphotos
Microsoft Corp модернизира своята търсачка Bing и уеб браузъра Edge с помощта на изкуствен интелект – ход, който илюстрира амбицията на компанията да си върне лидерството на пазарите на потребителски технологии, където изостава. Производителят на операционната система Windows залага бъдещето си на AI чрез инвестиции за милиарди долари и отправя директни предизвикателства към Google, която от години е номер едно в технологиите за търсене и браузъри.
Голямата AI актуализация на Bing
В опит да се върне в надпреварата и да вземе преднина Microsoft интегрира интелигентен чатбот в търсачката си Bing. Идеята е той да функционира заедно с досега познатите резултати от търсенето, като ще може да обобщава уеб страници, да синтезира различни източници и дори да създава съдържание за потребителя.
По-конкретно актуализацията ще позволи на хората да разговарят с изкуствения интелект, за да получат по-подробни отговори на заявките за търсене. Човек например ще може да помоли Bing да планира пътуване, а след това да го попита колко ще струва то.
Microsoft очаква, че всеки процентен пункт дял, който спечели, ще донесе още 2 млрд. долара приходи от реклама в търсачката.
Досегашният дял на Microsoft в търсенето се оценява на около една десета от пазара. Въпреки това много инвеститори виждат в новата технология победа за всички участници. Акциите на Microsoft затвориха с 4.2% нагоре във вторник, докато тези на Alphabet поскъпнаха с 4.6%.
Обновената търсачка Bing на Microsoft е пусната до ограничен кръг потребители за предварителен преглед на настолни компютри и ще бъде налична за мобилни устройства през следващите седмици. Компанията се надява, че отзивите на потребителите ще подобрят нейния изкуствен интелект, който все още може да дава фактологически неточна информация, известна като халюцинация. Междувременно се работи активно и за предотвратяване на злоупотреби с нейните технологии.
Ролята на OpenAI
Нововъведението, на което се възлагат толкова големи надежди, става възможно благодарение на партньорството със стартъпа OpenAI, в който Microsoft инвестира милиарди. Неговият чатбот ChatGPT предизвика фурор през последните месеци не само сред потребителите, но и сред технологичната общност. Някои от прогнозите са, че инструментът може да се окаже повратна точка, в каквато някога се превърна iPhone за смартфон ерата.
Очаква се, че технологии като GPT на OpenAI ще ускорят създаването на съдържание и ще автоматизират част от мисловните дейности на служителите, които сега им отнемат ненужно много време. Това ще се отрази на продуктите за бизнеса, като например инструментите за изчисления в облак и сътрудничество, които Microsoft продава, както и на потребителския интернет.
„Тази технология ще промени почти всяка категория софтуер“, заяви главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела пред репортери по време на пресконференция в централата на компанията в Редмънд, Вашингтон. И добави, че
надпреварата по отношение на това, което можете да очаквате, започва днес“.
В основата на обновената търсачка стои нещо, което Microsoft нарича модел Prometheus – най-мощната технология на OpenAI, която при необходимост използва уеб данни в реално време от Bing. Именно това ще позволи на чатбота на Bing да информира потребителите за актуални събития, като споменатия по-горе пример с пътуванията. Това е стъпка напред от отговорите на ChatGPT, които понастоящем са ограничени до данни от 2021 г.
Обръщане към потребителите
Microsoft има за цел да предложи технологията на OpenAI, включително ChatGPT, на своите клиенти в облака и да добави същата мощност към целия си набор от продукти, а не само към търсенето.
В краткосрочен план „партньорството на Microsoft с OpenAI е по-подходящо за бизнес клиентите“, отбеляза анализаторът на Gartner Джейсън Уонг. Все пак, според него, то може да предложи „разрушителни възможности“ и в потребителския бизнес.
С изключение на игрите, Microsoft не е била лидер в ключови потребителски технологии, като търсене, мобилни устройства и социални медии“, добави той.
Въпреки това Google явно е взел под внимание предизвикателството на Microsoft. По-рано тази седмица компанията представи свой чатбот, наречен Bard, и каза, че планира да пусне свой собствен изкуствен интелект в търсенето, който също може да създава съдържание.
Решението на Microsoft да актуализира своя браузър Edge също ще засили съперничеството с конкурента на Google Chrome. Базираната в Редмънд компания обаче очаква в крайна сметка да разпространи актуализирания Bing и в други браузъри.
Надпреварата в областта на търсенето изглежда по-ожесточена от всякога с намесата в играта на OpenAI. Според Даниел Айвс, водещ анализатор от Wedbush Securities, Microsoft се очаква да разшири своя дял от сегашните 9% за сметка на този на Google.
За тримесечието, завършило на 31 декември, Alphabet отчете 42.6 млрд. долара приходи от търсене в Google и други дейности, докато Microsoft – едва 3.2 млрд. долара от търсене и реклама на новини.
Бизнес клиентите остават на фокус
Microsoft също така планира да пусне софтуер, който да помогне на големите компании да създадат свои собствени чатботове, подобни на ChatGPT.
За два месеца, откакто стартъпът OpenAI пусна ChatGPT, той се превърна в хит, впечатлявайки хората със способността си да прави коментари по най-различни теми и в много стилове. Миналата седмица анализатори от UBS заявиха, че приложението прави исторически рекорд с достигането на 100 милиона активни месечни потребители по-бързо от всяко друго досега, включително TikTok.
Microsoft се опитва да се възползва от вниманието по няколко начина. Освен че ще включи GPT технологията в собствените си продукти, компанията към момента осигурява и бекенда за облачни изчисления за ChatGPT.
Също така планира да обяви технология за компании, училища и правителства за създаване на собствени ботове с ChatGPT, според лице, запознато с въпроса, но пожелало анонимност, съобщава CNBC. Според информацията Microsoft иска да помага на клиентите си да стартират нови чатботове или да усъвършенстват съществуващите с новата технология. Очаква се това например да може да се приложи от кол центрове, които да използват инструмента по време на разговори за обслужване на клиенти.