Събирането на пътни глоби по границите – поредният хаос в управлението

Институтът за пътна безопасност остро разкритикува решението на МВР да събира неплатени глоби на границата

Събирането на пътни глоби по границите – поредният хаос в управлението

Снимка: Economic.bg/Архив

3923 ~ 2 мин. четене

Проверката и събирането на неплатени глоби на граничните контролно-пропускателни пунктове създава допълнителен хаoс към съществуващия такъв по отношение контрола, свързан с налагането на наказания и събиране на глобите за нарушения на Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Такава позиция изразиха от Института за пътна безопасност по повод това, че от няколко дни на ГКПП-та на България всички водачи на автомобили, както и техните спътници се проверяват за неплатени глоби към КАТ и не се допуска преминаване през границата, докато не бъдат платени.

„Въпреки заявеното преди месец от министъра на транспорта, че се работи по изцяло нов закон, от страна на МВР и Държавна агенция „Безопасност при движението по пътищата“ (ДАБДП) бяха публикувани за обществено обсъждане изменения и допълнения в сега действащия ЗДвП, които търпят редица критики. Подходът е не по-различен от подхода след катастрофата край гр. Своге през есента на 2018 г. Почти две години по-късно новосъздадената ДАБДП не успява да изпълнява вменените й задачи - координиране на действията на множеството институции с правомощия в областта на осигуряване безопасността по пътищата, приемане и изпълнение на план за действие, включващ мерки за превенция и добри европейски практики и упражняване на ефективен контрол“, пишат експертите от Института за пътна безопасност.

Припомняме, че в края на май МВР внесе предложения в закона, с които поиска отпадане на актовете, а вместо това фишовете да се връчват директно на пътя. Сред останалите предложения е и отпадане на синия контролен талон. Но се запазва изискването за носене на талона за гражданска отговорност и поставянето на стикер, въпреки че вече има действаща електронна система за таксуване, до която МВР може в реално време да следи статуса на застрахованите автомобили.

През последните няколко дни към Института са подадени множество сигнали от граждани, преминаващи границата, на които не са били коректно отразени вече платени глоби към КАТ, както и за такива, които са погасени по изтекла давност.

От Института за пътна безопасност са на мнение, че без промяна на сега действащата процедура за установяване на нарушители, връчването на наказателни постановления, както и събирането на глобите е невъзможно да се постигне ефекта всеки, който е нарушил правилата за движение, да понесе отговорност.

 „Да се твърди от страна на МВР, че връчването на фишове и наказателни постановления и заплащането им в рамките на 2 часа при излизане от страната е превенция, че ще превъзпита водачите и че ще има ефект  върху намаляване броя тежките пътни произшествия е крайно несериозно и разкрива пълно непознаване на философията и инструментите за предотвратяване на тежки ПТП“, казват експертите.

Те настояват МВР да предприеме реални мерки за превенция на ПТП, а не в момент на безпрецедентна социална и икономическа криза, причинена от COVID-19,  да поставя българските граждани в допълнително неблагоприятно положение с изпълняваното мероприятие, чийто единствен резултат би бил осигуряване на бързи постъпления в държавния бюджет.

Подкрепи Economic.bg