Сблъсъкът Китай – САЩ дава шанс на българския бизнес
Американският пазар ще се отвори още повече за алтернативи на китайските доставки, каза директорът на AmCham България във Вашингтон

© ECONOMIC.BG / БТА
Търговското напрежение между Китай и САЩ може да отвори вратите към американския пазар за българския бизнес. По-конкретно, всичко, което има риск да спре да се доставя от Пекин в момента, е добре дошло от други дестинации и е възможност за родния бизнес.
Това каза Иво Константинов, директор на офиса на Американската търговска камара в България (AmCham) във Вашингтон.
Американският пазар е наситен, много малко неща се търсят, но всичко, което може да спре да се доставя от Китай и да се доставя от нас, е добре дошло, и вече имаме готови запитвания дори“, каза Константинов.
Той даде за пример търсенето на машинни компоненти, алуминиеви отливки и сковки, печатни платки.
Константинов изведе и статистика, според която в САЩ има над 150 големи български компании, осигуряващи работни места за над 10 000 американци. Генерираният оборот, по негови изчисления, е 1.7 млрд. долара.
В Джорджия има българско предприятие за изкуствени диаманти, във Флорида – за високоразделителни камери за спътниково наблюдение. В четири места в САЩ има родно производство на фуражи и фуражни добавки“, разказа Константинов.
Той даде и още примери – третата по големина компания в страната, рециклираща дрехи, е българска. Тя оперира в 16 щата и разполага с над 40 камиона.
Нашето присъствие в САЩ изобщо не е за пренебрегване“, обобщи Константинов.
Любопитен факт е, че от всички американски търговски камари, само българската има клон във Вашингтон.
Каква е американската бизнес култура
В своята кратка презентация Константинов наблегна на някои основни разлики в правенето на бизнес в Европа и в САЩ. Една от тях е установяването на контакти, което в САЩ се счита за услуга, възможност за монетизация и най-вече – отговорност.
В американската транзакционна култура представянето на контакт се счита за услуга, за която се издава фактура“, предупреди директорът на AmCham България във Вашингтон.
Чуждестранните обаждания пък винаги се насрочват, а ако българска компания желае да се свърже с американска, домейнът на имейла трябва да е с името на компанията, а не общ (напр. Google, Yahoo и пр.).
Първи стъпки на щатска земя
Американският пазар е сложен, далечен и не е евтин“, започна своята презентация и Владимир Давчев, основател и главен изпълнителен директор на консултантската компания Scale-USA.
За предприемачите, които търсят начин да стъпят на американския пазар, Давчев препоръча те да се фокусират върху една ниша, един град или щат. Той обясни, че дори в рамките на един град има разлика между потребителските навици, поведение и покупателна способност между единия край на града и другия. Отделно, тестващите подходи може да не са добра идея, тъй като струват много средства, а шансът за провал е голям.
Бъдете суперфокусирани – изберете един град или щат. Много е важно да започнете с малки крачки, винаги можете да допускате грешки, но важното е колко бързо може да се адаптирате и да се промените“, посочи предприемачът.
Подобно на Константинов, той също изтъкна важността от нетуъркинга и установяването на контакти, но посочи и голямата разлика между Европа и САЩ. Докато в Европа един човек може да представи свой контакт на друг, без да носи отговорност, в САЩ посредникът следи процеса на комуникация и носи отговорност за запознанството.
Целият бизнес е базиран на това – т.н. препоръки (referrals)”, потвърди и Константинов.