Ще успее ли България да удържи дефицита?
Данните на министерството на финансите за август 2024 г. показаха бързо влошаване на бюджетната позиция на страната
Последните фискални данни на министерството на финансите за август 2024 г. показват допълнително влошаване на бюджетната позиция и поставят много въпроси пред развитието на фискалните показатели до края на годината и вероятността от ограничаване на бюджетния дефицит под 3% от БВП. Има риск бюджетното салдо, а не само инфлационния критерий, да е допълнителен фактор, ограничаващ България пред бъдещо членство в Еврозоната.
Какви са основните причини за увеличаващия се бюджетен дефицит?
На първо място, това е стремителният ръст на социалните разходи – най-вече разходите за пенсии, след увеличението им през юли и нарастването на заплатите в ключови публични сектори. Срещу този ръст не стои аналогичен ръст в приходите, като забавяне на нарастването на приходите се наблюдава при данъчните приходи. На следващо място, при неданъчните приходи се отчитат по-ниските приходи от дивидент от държавните предприятия за тази година, най-вече заради неразпределяне на дивидент от печалбата на „БЕХ“ ЕАД за финансовата 2023 г.
Постепенно се ускорява и изпълнението на капиталова програма на правителството, което води до ръст на капиталовите разходи по консолидираната фискална програма и също поставя под сериозен натиск разходната страна на бюджета. Несигурността по отношение на това дали ще получим средства по НПВУ от ЕК, с които да се покрият направени вече разходи по проекти от плана с национални средства, също създава допълнителен риск.
Прекомерният бюджетен дефицит е проблем поради няколко причини. Чисто фискално той показва, че държавата се намесва в икономиката чрез експанзия на паричното предлагане. Тази експанзия обаче би имала смисъл, само ако действа стабилизиращо – противоположно на бизнес цикъла. Министерството на финансите, както обикновено, не си прави труда текущо да оценява фискалната позиция спрямо икономическия цикъл, което навежда на мисълта, че размерът на бюджетното салдо е просто случайна величина, а не част от предварително премислена и реализирана антициклична политика.
На второ място, дефицит под 3% е един от критериите за приемане в Еврозоната и неспазването му затваря вратата на България за членство. През последните месеци, разбираемо, всички анализатори и политици се концентрират единствено върху инфлационния критерий, но дефицитът по бюджета също може да се окаже сериозен препъникамък.
Както вече писахме миналата седмица, трупането на дефицити в годините неминуемо води след себе си и нарастване на държавния дълг, чието управление става все по-скъпо и увеличава рисковете. Да не забравяме и, че дефицит над 3% от БВП е пряко нарушение на закона за публичните финанси и на фискалните правила, включени в него. За съжаление обаче, както и при други нормативни документи, липсата на санкция по този закон прави изпълнението му крайно пожелателно.
Политическата криза, предстоящите избори с неясен резултат, най-вече по отношение на това ще има ли стабилно правителство или не, допълнително усложняват ситуацията с управлението на разходите и ограничаване на дефицита. Ако никой не се ангажира сериозно с фискално управление в близко време, трудно ще овладяваме експанзията и свързаните с нея рискове.
Източник: Институт за пазарна икономика