Системата за оценка на трафика може да заработи по-добре

© ECONOMIC.BG / АПИ
Интегрирана система за анализ и оценка на трафика по пътищата в цялата страна може да заработи по-добре от следващата година. През август Агенция „Пътна инфраструктура“ най-после обяви търг за избор на изпълнител, който да извършва извънгаранционна поддръжка на изградената през 2015 г. система, а през ноември бе избран и изпълнител.
Индикативната стойност на поръчката е 3 млн. лв. без ДДС, като бюджетът е разпределен за дейности в продължение на три години.
В момента системата, изградена по европейски проект, няма поддръжка и според експерти е в "окаяно състояние". А нейното функциониране е важно, тъй като тя позволява по-точно и прецизно събиране и обработване на постъпилите данни и помага за подобряване на безопасността на движение. Също така повишава качеството на управление на пътните потоци и намалява разходите по поддръжка на TEN-T мрежата.
По всички магистрали в страната, както и по пътищата от 1-ви, 2-ри и 3-ти клас, в момента са разположени 321 камери, които записват пътния трафик. Системата включва център за данни и специализиран софтуер, а камерите са оборудвани с операционен и анализиращ софтуер. Те разпознават регистрационни номера на МПС-та, но също така измерват скоростта на движение. 9 броя автоматични устройства пък следят метеорологичната обстановка по пътищата.
Ако всички системи се поддържат в добро състояние, те би трябвало да помогнат за намаляване на пътните инциденти (които растат в последните години); да подобрят инвестиционното планиране и управлението на пътната инфраструктура; да спестяват време за пътуване; да намалят замърсяването в следствие на оптимизираното време за пътуване.
Според АПИ трябва задължително да се избере един изпълнител, който да поддържа цялата система, тъй като при използването на множество фирми за поддръжка на отделните елементи, както вероятно сега процедира пътната агенция, се губи много време.
"Определянето на повече от един изпълнител за извършване на дейностите, предмет на настоящата обществена поръчка, би затруднило предоставянето на услугите с необходимото качество и в определените срокове, както и извършването на текущ и последващ контрол от възложителя", се посочва в правното основание за откриване на процедурата.
Например, при проблем с компонент на системата възложителят трябва първо да локализира и идентифицира проблема и чак след това да потърси изпълнител на ремонтните дейности. Това увеличава времето за възстановяване на работата на системата. Ако пък естеството на проблема бъде определено грешно, времето за реакция би се удвоило.
В търга за поддръжката участваха три фирми – Обединение ИТС България, телекомът А1 България ЕАД, както и Обединение "Тракия 2021". Пътната агенция е отворила предложенията на трите фирми на 24 септември, а ценовите предложения – на 15 октомври. Предстои договорът да бъде сключен преди края на годината.
Победител в обществената поръчка е Обединение „Тракия 2021“, с участници в обединението „Ес Ди Нет Комюникейшънс“ ООД и „Инфосистемс Интернешънъл“ ЕАД. То е получило максимален брой точки – 100. Обединението е предложило цена за регулярна поддръжка от 465.1 хил. лв. и 246.7 хил. лв. за поддръжка при възникнали повреди. Или общо за трите години – 2.14 млн. лв. Посочените цени са без ДДС.