Сливане със SPAC компания изстрелва Next.e.GO на борсата в Ню Йорк
Капиталът ще помогне за разширяване на производството на електромобили, каквото е планирано и в България

Снимка: Красимир Свраков
Next.e.GO Mobile SE, която планира да строи завод за електромобили в Ловеч, обяви, че ще се листне на Нюйоркската фондова борса чрез сливане с Athena Consumer Acquisition Corp. – компания тип „празен чек“, или още „куха“ (SPAC). Свежият капитал ще послужи за планираното разширяване на производството на германския играч, включително в посока България.
Новината идва, след като през януари стана ясно, че e.GO обмисля листване на борсата. Тогава компанията все още разглеждаше и опцията за IPO, наред с тази за SPAC сделка.
Идва и в момент, когато десетки сделки със SPAC дружества се провалиха на фона на тежките трусове на фондовия пазар през пролетта. Към края на второто тримесечие индексът De-SPAC (набор от компании, които са завършили сливането си) се бе сринал с 67%, а стотици SPAC-ове се бореха да приключат сделките си преди крайните срокове.
Прогнозата за сделката на e.GO
Очаква се обявената транзакция да генерира брутни приходи от приблизително 285 милиона долара в брой. От тях 235 млн. долара са по линия на доверителната сметка на Athena, а другите 50 млн. долара са дългово финансиране, става ясно от информация на сайта на e.GO.
Пазарната капитализация на комбинираната компания ще достигне оценка от 913 млн. долара.
След сделката ръководството на e.GO ще продължи да изпълнява стратегията на компанията. В Борда на директорите на комбинираната структура ще влязат представители и на двете дружества, а начело ще застане Али Везвай, настоящият председател на Борда на Next.e.GO Mobile SE.
Сделката е единодушно одобрена от бордовете на директорите на Athena и e.GO.
Пресечни точки
Изборът на e.GO да стъпи на борсата бързо и лесно чрез сливане със SPAC компания не е голяма изненада. Всъщност, тя е поредният стартъп в сферата на електрическата мобилност, който се решава на такава стъпка. Над 10 фирми от същия сектор, сключили сделки със SPAC дружество, бяха оценени на милиарди долари още преди изобщо да са отчели някакви приходи.
Инвеститорите са привлечени от идеите им, потенциала за растеж и широкия хоризонт пред развитието на електрическата мобилност.
e.GO, например, се е фокусирала върху нискобюджетните електромобили, предназначени за по-масовия потребител – ниша с перспективи за предстоящо бурно развитие. От друга страна, компанията печели вниманието на инвеститорите с някои технологични иновации, включително при батериите, както и с обещанието за значително по-ниски общи инвестиционни разходи в сравнение с традиционните методи за разработване и производство на превозни средства.
Като свой коз тя изтъква концепцията си за микрофабрики – вместо един или два мегазавода, e.GO планира да изгради повече на брой малки такива, пръснати на повече и различни пазари. Първата си MicroFactory компанията изгради в Аахен, Германия, където започна да произвежда превозни средства през втората половина на 2021 г. Към днешна дата на пътя вече има над 1000 коли с нейната марка.
Съвсем скоро се очаква да започне строителството на фабриката на e.GO в България. Както Economic.bg писа, компанията вече получи разрешителното за това от община Ловеч.
Преди година, малко след новината за стъпването ѝ у нас, e.GO затвори кръг за финансиране от Серия С. С привлечените тогава 48 млн. евро общият размер на инвестициите в нея нарасна до 78 млн. евро. Тъкмо на такъв етап от развитието си една развиваща се компания започва да гледа и към борсата.
А тя от своя страна става далеч по-лесно достъпна благодарение на SPAC дружества като Athena, които помагат за заобикалянето на традиционния процес на първичното публично предлагане. Тези фиктивни корпорации са известни като Special-purpose acquisition company, или в превод Компания за придобиване със специално предназначение.
Наричани са „празни чекове“, защото набират пари чрез публично предлагане и се котират на фондова борса с цел закупуване на частен бизнес.
Възход и падение на SPAC сделките
Въпреки че съществуват от 90-те години на миналия век, SPAC компаниите придобиха същинска популярност през последните няколко години. Общата стойност на сделките с такива дружества, приключени между 2019 и 2020 г., скочи с цели 400%, по данни на Dealogic. Манията по тях предизвика опасения за балон и предупреждения от регулаторите, че те в крайна сметка не са подходящи за всички фирми и цели.
Скорошният бум бе последван от охлаждане на страстите. По последни данни сделките за сливане със SPAC компании са се свили рязко – от транзакции за общо 115 млрд. долара през миналата година сумата през първите шест месеца на 2022 г. е едва 15 млрд. долара.
Специфично при SPAC компаниите е, че те разполагат с ограничено време да завършват една сделка, обикновено около две години. Ако този срок не бъде спазен, дружеството трябва да върне инвестициите на акционерите. Несигурността в индустрията и наводняването със SPAC-ове, нуждаещи се от сделка, накараха поне осем спонсора през първото полугодие на 2022 г. да се откажат и да върнат пари на инвеститорите.